Saturday, Mar 25, 2017

صفحه نخست » ایران نفتش را «با قیمت ارزان‌تر» به بلاروس فروخت

Naft.jpgرادیو زمانه ـ ایران نخستین محموله بزرگ نفت خام خود را از طریق یک بندر در اوکراین به بلاروس تحویل داد. به گفته رئیس‌جمهوری بلاروس، نفت ایران «ارزانتر» از قیمت بازار است.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، محموله‌ای به حجم ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام در اودسا، شهر بندری اوکراین در کرانه دریای سیاه تحویل بلاروس داده شد.

رویترز در اواسط فوریه گزارش داده بود که شرکت نفت بلاروس (بل اویل) ۸۰ هزار تن - معادل ۶۰۰ هزار بشکه- نفت خام سبک و سنگین ایران را برای تحویل در همان ماه خریداری کرده‌است.

به دلیل تنش‌های بین مسکو و مینسک در ۲۰۱۶ بر سر قیمت گاز، روسیه صادرات نفت خود به بلاروس را از ۲۴ میلیون به ۱۶ میلیون کاهش داد. به همین دلیل، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌حمهوری این کشور به دنبال یک صادرکننده جایگزین نفت بود.

او در اکتبر ۲۰۱۶ اعلام کرد که در حال مذاکره با ایران برای خرید نفت است. لوکاشنکو به نمایندگان مجلس بلاروس گفته بود که «ایران می‌خواهد بازار نفت خود را گسترش دهد و قیمت‌های ارزانتر پیشنهاد می‌کند.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز در دسامبر ۲۰۱۶ تأیید کرد که ایران برای همکاری در زمینه تجهیزات صنایع نفتی و نیز صادرات نفت در حال مذاکره با بلاروس است.

نفت ارزان‌تر همزمان با تلاش‌های اوپک برای افزایش قیمت؟

مقام‌های ایرانی تأیید نکرده‌اند که قیمت نفت فروخته‌شده به بلاروس پایین‌تر از قیمت نفت اوپک در بازار بین‌المللی است.

سال گذشته اعضای اوپک توافق کردند تا تولید نفت خود را جهت افزایش قیمت نفت در بازار کاهش دهند.

ایران اما گفته بود که این کشور هنوز به سطح تولید پیش از تحریم‌های دشوار بین‌المللی به دلیل برنامه هسته‌ای نرسیده‌است. عراق نیز خواهان مستثنی‌شدن از این کاهش به دلیل خسارت‌های جنگ طولانی‌مدت در این کشور شده بود.

این توافق اکنون در آستانه شکست قرار دارد.

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک بیشترین میزان کاهش تولید را نیز متحمل شده‌است. با این حال، مقام‌های این کشور نگران هستند که ایران و عراق با افزایش تولید از موقعیت متزلزل عربستان که به شدت وابسته به نفت است، برای توسعه بازار خود بهره ببرند.

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران تا سال ۲۰۲۲ تولید خود را ۴۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد داد و به سطح ۴.۱۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. ایران پیشتر گفته بود که می‌خواهد تا این زمان به سطح پنج میلیون بشکه در روز برسد که نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است.

ایران در دهه ۱۹۷۰ میلادی و پیش از انقلاب ۵۷ که به خروح سرمایه‌گذاران خارجی انجامید، بیش از شش میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کرد.

با توجه به تلاش کشورهای عضو اوپک و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو برای افزایش قیمت، مشخص نیست که آیا واقعاً ایران با قیمتی پایین‌تر دست به فروش نفت خود به بلاروس زده‌است یا خیر. اگر سخنان رئیس‌جمهوری بلاروس در این مورد صحت داشته باشد، احتمال دارد که ایران بر خلاف تعهدات خود در اوپک دست به چنین کاری زده‌باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy