Tuesday, Apr 4, 2017

صفحه نخست » نوروز در زندان زنان

Zendan_zanan.jpgمرکز حامیان حقوق بشر ـ گزارش زیر توسط مریم باقری، زندانی عقیدتی‌ در زندان اوین نوشته شده است. او در این متن شرحی از برگزاری مراسم نوروز و اتحاد بین پیروان مذاهب مختلف می‌‌دهد.

نسیم باقری به علت تدریس در دانشگاه مجازی بهایی از طرف دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور به ۴ سال حبس محکوم شد و هم اکنون سومین سال محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌‌کند.

متن کامل گزارش به شرح زیر است:

حال و هوای اسفند در بند زنان اوین با بقیه ماه های سال متفاوت است . همه در جنب و جوش و حرکتند و فضا رنگ و بوی عید دارد. کسانی که کارهای هنری می کنند زمان بیشتری را در کارگاه معرق و چرم می گذرانند و مشغول درست کردن عیدی برای خانواده و دوستانشون هستند تا اگر ظاهرا کنارشون نیستند عشقشون رو همراه این عیدی ها قبل از سال نو براشون بفرستند. مثل همه مردم ایران که در این روزها مشغول خانه تکانی هستند ما هم مشغول تخت تکانی، اتاق تکانی و بند تکانی هستیم. هر کس فردی تختش را تمیز می کند ، از سبدهای زیر تخت و توی تخت بگیر تا ملحفه ها و دیوارهای پشت تخت. هر کس در روزی از اسفند مشغول کار می شود ، بعضی ها که عجله بیشتری دارند از روزهای اول اسفند شروع می کنند و بعضی ها که سر صبر کار می کنند روزهای آخر کارشان را انجام می دهند.

اما تمیز کردن اتاق و بند کارهای جمعی هستند. اصولا اعضای اتاق با هم توافق می کنند و فضای عمومی شان رو با مشارکت هم تمیز می کنند. کارهایی که باید در بند انجام شود نیز لیست شده روی برد قرار میگیرد تا هرکس با توجه به توانش یک گوشه کار را بگیرد و تو نظافت بند مشارکت کند، از تمیز کردن آشپزخانه، دیوارها، حمام ، دستشویی و راه پله ها گرفته تا سی دی ها و کتابخانه. یکی از زیباترین روزهای نظافت، روز تمیز کردن سالن پایین (محل ورزش و کارگاه)است. اصولا روز بعد از چهارشنبه سوری همه پایین جمع می شوند و هر کس مشغول کاری می شود. چند نفر دیوار می شورند،یکی جارو می کشد، چند نفر حیاط تمیز می کنند چند نفر تو پله ها مشغولند، یکی گردگیری می کند، یکی تی می کشد،خلاصه هرکسی هر طوری بتواند مشارکت می کند.

یک اتفاق دیگر که اسفند رو متمایز می کند،ایام هاء و صیام بهائیان است. در ایام هاء که چهار روز از هفتم تا دهم اسفند است، بهائیان اعضا بند را مهمان می کنند و امسال یک روز صبحانه، دو روز عصرانه و یک نهار دور هم بودیم. در نوزده روز باقی مانده تا پایان سال ،سایر دوستان در بند در نهایت محبت و صمیمیت سفره افطار برای بهائیان پهن می کنند و به این بهانه در ماه رمضان و اسفند ماه، دوستی و دور هم بودن در بند خیلی بیشتر می شود. روزهای آخر سال بعد از تحویل کارهای دستی به خانواده ها ، وقت درست کردن هفت سین است. هر سال هفت سین رو یک شکلی درست می کنیم ، امسال نقشه ایران رو با یونولیت درست کردیم و هفت قسمت کردیم و هفت سین رو درونش چیدیم. یک قسمت سبز به یاد جنگلهای شمال، یک قسمت قهوه ای نماد رشته کوههای ایران، یک قسمت زرد به یاد کویرها، رنگ آبی برای دریای خزر و خلیج فارس ، قرمز برای خونهای ریخته شده در جنوب و نارنجی برای سیستان و در نهایت هفت سینی زیبا به یاد مردم ایران چیدیم که برای طلب برکت برای همه دورش برنج ریختیم.

شب ۲۹ اسفند بعد از سبزی پلو با ماهی که همه دور هم میخوریم ، میز رو آماده چیدن هفت سین می کنیم. آینه، شمع ، ظرف ماهی و سبزه ای که چند نفر به یاد اعضا خانواده ها سبز کردن رو می آوریم و در کنار کتابهای مقدس همه ادیان(اوستا، کتاب مقدس قران و ادعیه محبوب) و حافظ روی میز می گذاریم. در نهایت با شعر و آواز و دعای خیر برای همه دور میز جمع می شویم و خودمان را آماده شروع سال نو می کنیم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy