Saturday, May 6, 2017

صفحه نخست » انفجار معدن آزادشهر: رد احتمال زنده ماندن کارگران محبوس

Kargaran_yourt.jpgرادیو فردا ـ در حالی که خبرها از احضار پیمانکار معدن «زمستان یورت» آزادشهر به دادسرا حکایت دارد، یک مقام احتمال زنده ماندن باقی کارگران محبوس در این معدن را رد کرد.

در حادثه انفجار معدن زغال سنگ «زمستان یورت» آزادشهر واقع در ۹۰ کیلومتری شرق شهر گرگان مرکز گلستان که روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، رخ داد، تاکنون ۲۲ نفر کشته و ۷۳ نفر مصدوم شده‌اند.

در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که گزارش علت وقوع انفجار در این معدن به زودی منتشر می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا روز شنبه، ۱۶ اردیبهشت، گزارش کرد که پیمانکار معدن «زمستان یورت» آزادشهر در استان گلستان به منظور «بررسی زوایای حادثه» به دادسرای عمومی و انقلاب احضار شده است.

هادی هاشمیان٬ رئیس کل دادگستری استان گلستان، ضمن اعلام این خبر گفت که پیمانکار این معدن بازداشت نشده و «در اولین جلسه بازپرسی، پیمانکار به همراه وکیل خود در دادسرا حاضر شد و به سئوالات بازپرس پاسخ داد.»

آقای هاشمیان همچنین از شکایت تعدادی از اولیای‌ دم و کارگران مجروح این حادثه به دادسرا خبر داده و افزود که «در روند رسیدگی به پرونده با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.»

محمد‌رضا نعمت‌زاده٬ وزیر صنعت، معدن و تجارت هم روز شنبه در جلسه رسیدگی و بررسی وقوع این حادثه اعلام کرد که گزارش کمیته حقیقت‌یاب «فرض اولیه از علت وقوع این حادثه» را تائید می‌کند.

نعمت‌زاده گفت که گزارش کمیته مذکور پس از مشخص کردن علت اصلی حادثه٬ طی یک هفته منتشر خواهد شد.

وی در این جلسه «باتری به باتری کردن لوکوموتیو حمل زغال سنگ و جرقه ناشی از آن» را عامل حادثه در این معدن اعلام کرد.

با گذشت چهار روز از حادثه انفجار معدن زغال سنگ «زمستان یورت آزادشهر»، تاکنون جسد ۲۲ معدنچی جان‌باخته از تونل معدن خارج شده و عملیات امداد و نجات در این معدن همچنان ادامه دارد.

کرامت قنبری٬ مسئول گروه‌های امداد و نجات اعزامی به این معدن اعلام کرد که هم اکنون شش تیم ده نفره از معدن‌کاران و متخصصان معدن کار آواربرداری را در دو جبهه انجام می‌دهند و در این زمینه پیشرفت‌هایی نیز داشته‌اند.

پیش‌بینی می‌شود بین ۱۲ تا ۱۴ نفر دیگر نیز در این معدن محبوس باشند که دسترسی به آنها تاکنون امکان‌پذیر نشده است.

در همین زمینه اسماعیل نجار٬ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، این احتمال را مطرح کرد که افراد محبوس شده در این معدن زنده نیستند، اما تلاش‌ها برای دسترسی به آنها همچنان ادامه دارد.

رضا مروتی٬ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان، نیز «عمدی و ساختگی بودن» حادثه در این معدن را تکذیب کرده و گفت: «در وهله اول نمی‌توان علت حادثه‌ای را مشخص کرد.»

رمضانعلی سبحانی‌فر٬ رئیس تیم اعزامی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به معدن «زمستان یورت»، اعلام کرد که این معدن فاقد دستگاه هواساز بوده و پس از حادثه برای تسهیل در عملیات امداد هواساز نصب شده است.

سبحانی‌فر اضافه کرد: «طبق اظهارات مسئولین استانی دولت شش دستگاه گازسنج در اختیار این منطقه قرار گرفته، حالا این که از این گازسنج‌ها استفاده شده یا خیر در دست بررسی است.»

در حادثه معدن آزادشهر ۳۵ نفر از معدنکاران محبوس شده بودند که هنوز از سرنوشت ۱۳ نفر آنان خبری نیست و تلاش امدادگران برای رسیدن به آنها همچنان ادامه دارد.

معدن «زمستان یورت» آزادشهر دارای پنج تونل فعال استخراج سنگ «کُک شُو» و یک تونل آماده بهره‌برداری بوده و ظرفیت استخراج سالانه آن صد هزار تن است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy