Sunday, Jun 25, 2017

صفحه نخست » افطاری اختصاصی آیت الله خامنه ای با دولت روحانی برگزار نمی شود؟

قابل توجه است که در طول این دو دهه، یک سال هم آقای خامنه ای بدون آنکه به مجموعه مسئولان حکومتی افطاری بدهد، صرفا اعضای دولت را برای افطار دعوت کرد: در سال ۱۳۸۸، ماه رمضان ۱۹ روز پس از مراسم تنفیذ محمود احمدی نژاد برگزار شد که بسیاری از مسئولان ارشد حکومتی -از جمله محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی روسای جمهور پیشین- حاضر به شرکت در آن نشدند.

با توجه به بازتاب مراسم غیرمتعارف تنفیذ آقای احمدی نژاد و اوج گیری شکاف های داخل نظام پس از انتخابات ۱۳۸۸، بسنده کردن آقای خامنه ای به میزبانی اعضای دولت دهم برای افطار و صرف نظر کردن از برگزاری مهمانی جداگانه برای مجموعه پراکنده مسئولان دور از انتظار نبود.

نکته دیگر اینکه سنت برگزاری مهمانی افطار جداگانه آیت الله خامنه ای برای هیات دولت و مسئولان حکومتی، که از سال ۱۳۷۷ به بعد کمابیش رعایت شده، تا پیش از آن سال موضوعیت نداشته است.

در سال های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶، رهبر جمهوری اسلامی در طول ماه رمضان تنها یک بار به مجموعه مسئولان حکومتی افطاری داده است. با این توضیح که در سال ۱۳۷۶، خبر این مراسم افطار تحت عنوان "دیدار اعضای هیات دولت با رهبر انقلاب" در سایت آیت الله خامنه ای (Khamenei.ir) منتشر شده ولی با رجوع به عکس های مراسم مشخص می شود که شرکت کنندگان در مهمانی افطار، تنها اعضای هیات دولت نیستند و سایر مسئولان ارشد حکومتی را نیز شامل می شوند.

در فاصله نخستین سال رهبری آقای خامنه ای یعنی ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۷۱ نیز، اساسا در سایت آقای خامنه ای خبری در مورد برگزاری مراسم افطاری برای اعضای هیات دولت یا مسئولان حکومتی دیده نمی شود.

در شرایط معمولی (اگر دفتر آیت الله خامنه ای امشب از "رویت هلال" خبر ندهد) فردا یکشنبه در ایران آخرین روز ماه رمضان است و یکشنبه شب، آخرین مراسم افطار سال ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.

این یعنی اگر فردا اعضای دولت حسن روحانی برای افطار مهمان آیت الله خامنه ای نباشند، رهبر جمهوری اسلامی ایران یکی "دیگر" از سنت های مهم خود را در ارتباط با رئیس جمهور دوازدهم زیرپا گذاشته است.

زیرپا گذاشته شدن این سنت، البته ممکن بود به تنهایی معنی بزرگی نداشته باشد. اما اگر در کنار شواهدی دیگر همچون انتقادات پی در پی شخص اول حکومت به رئیس جمهور قبل و بعد از انتخابات، فرمان "آتش به اختیار" آقای خامنه ای به نیروهای حامی خود، یادآوری سرنوشت بنی صدر در حضور رئیس جمهور یا شعارهای بی سابقه حامیان رهبری علیه آقای روحانی در راهپیمایی ۱۳ آبان، معنی دار خواهد بود.

در چنین شرایطی، اینکه رهبر جمهوری اسلامی در آخرین فرصت باقی مانده تا پایان رمضان، اعضای دولت را برای مراسم سالانه افطار دعوت بکند یا نه، به لحاظ نمادین اهمیت زیادی خواهد داشت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy