Tuesday, Jun 27, 2017

صفحه نخست » نظرسنجی پیو: به جز روسیه و اسرائیل بقیه مردم جهان از ترامپ ناراضی‌اند + نمودار

123fclll_small.jpgبی بی سی - نتیجه یک نظرسنجی گسترده که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا تاثیر چشمگیری بر نگاه مردم کشورهای مختلف به ایالات متحده داشته است.

مرکز تحقیقات "پیو" در واشنگتن، پایتخت آمریکا در یک نظرسنجی از حدود ۴۰ هزار نفر در ۳۷ کشور مختلف جهان به این نتیجه رسیده است که دونالد ترامپ و سیاست‌های او "به صورت گسترده‌ای در سراسر جهان نامحبوب است."

بر این اساس، فقط پاسخ دهندگان از دو کشور روسیه و اسرائیل از مجموع ۳۷ کشور نظرسنجی‌شده حس بهتری به آقای ترامپ در مقایسه با باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا دارند.

این گزارش در عین حال گفته است بیشتر شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند رابطه کشورشان با ایالات متحده طی سال‌های آینده دستخوش تغییر نخواهد شد.

اعتماد کمتر به ترامپ در مقایسه با اوباما

بخشی از این نظرسنجی در انتهای دوره ۸ ساله ریاست جمهوری باراک اوباما و در زمان شروع به کار دونالد ترامپ انجام شد و از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که آیا ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای جهان بهتر است. آنها این طور پاسخ دادند:

آیا به عملکرد خوب رئیس‌جمهور آمریکا در جهان اعتماد دارید؟
canvaspew1.jpg

دونالد ترامپ به محض به قدرت رسیدن تصمیم‌های جنجالی گرفت.

آقای ترامپ از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست که سهم بیشتری پرداخت کنند و در هفته‌های اخیر هم از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست تا قطر را منزوی کنند.

  • ترامپ از اعضای ناتو خواست سهم بیشتری از هزینه‌ها بدهند
  • تغییر عقیده ترامپ در مورد 'منسوخ بودن' ناتو
  • عربستان از موضع ترامپ درباره قطر استقبال کرد
  • ترامپ برنامه‌های اوباما برای مقابله با گرمایش زمین را لغو کرد

اینگونه تصمیم‌های آقای ترامپ به کاهش محبوبیت آمریکا در میان متحدان سنتی این کشور دامن زد؛ به عنوان مثال میزان اعتماد مردم آلمان به آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما ۸۶ درصد بود که الان به ۱۱ درصد کاهش یافته است.


مخالفت دونالد ترامپ با توافق هسته‌ای ایران و قصد او برای ترک این توافق در بین شهروندان آمریکایی طرفداران کمی ندارد؛ هرچند پاسخ دهندگان در سایر کشورها به طور گسترده‌ای مخالف این تصمیم هستند.


بر اساس این نظرسنجی، در کشورهای دیگر هم عمدتا اعتماد مردم به باراک اوباما بیشتر از دونالد ترامپ بوده؛ مثلا ۴۰ درصد پاسخ دهندگان در هند به دونالد ترامپ اعتماد داشته‌اند و این در حالی است که این رقم برای باراک اوباما ۵۸ درصد بوده است.

البته رئیس جمهور جدید ایالات متحده، درست ۵ ماه پس از به قدرت رسیدن رابطه کشورش را با بعضی متحدان این کشور تقویت کرد و به کشورهایی نظیر عربستان و اسرائیل سفر کرد.

ارزیابی پاسخ دهندگان از خصوصیات دونالد ترامپ

در این نظرسنجی همچنین از شرکت کنندگان در سه کشور نیجریه، مکزیک و مجارستان خواسته شد در هفت مورد نظر خود را درباره خصوصیات رئیس جمهور جدید آمریکا بیان کنند.

به گفته مرکز تحقیقات پیو این سه کشور البته به صورت تصادفی در سه قاره جهان انتخاب شده بودند.

درباره ترامپ چه فکر می‌کنید؟
canvaspew2.jpg

نتیجه این نظرسنجی با در نظر گرفتن تمام هفت ویژگی مطالعه شده نشان داده است که بیشتر افراد آقای ترامپ را فردی "گستاخ" معرفی کرده‌اند.

در ۲۶ کشور از ۳۷ کشور مورد مطالعه، تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان رئیس جمهور آمریکا را "خطرناک" توصیف کرده‌اند.

این افراد البته رئیس جمهور جدید آمریکا را تا حد زیادی "رهبری قوی" معرفی کرده‌اند؛ که پاسخ دهندگان در کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا عمدتا چنین نظری دارند.

کاهش محبوبیت آمریکا در پی فرمان مهاجرتی

یافته‌های این نظرسنجی زمانی منتشر شد که دیوان عالی آمریکا تصمیم گرفت تقاضای وکلای دولت دونالد ترامپ در پرونده موسوم به "فرمان مهاجرتی" را بررسی کند.

فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ درباره شش کشور عمدتا مسلمان، که پیش از این در دادگاه‌های پائین‌تر این کشور رد شده بود مورد پسند بیش از ۶۲ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی قرار نگرفته است.

  • با تصمیم دیوان عالی آمریکا بخشی از فرمان مهاجرتی ترامپ دوباره اجرا می‌شود
  • ترامپ از دیوان عالی آمریکا خواست فورا فرمان منع سفر را تایید کند
  • پیش نویس دستور اجرایی ترامپ برای توقف صدور ویزا به ایرانیان چه می‌گوید
  • دونالد ترامپ فرمان مهاجرتی جدید را امضا کرد

فقط پاسخ دهندگانی از سه کشوراسرائیل، مجارستان و روسیه از این فرمان مهاجرتی حمایت کردند.

ترامپ را چگونه می‌بینید؟
canvaspew3.jpg

در کشورهای مسلمان البته قضیه به گونه دیگری است. به عنوان مثال ۹۶ درصد پاسخ دهندگان اردنی مخالف فرمان مهاجرتی آقای ترامپ بوده‌اند. این رقم در لبنان ۸۸ درصد و در سنگال ۸۲ درصد بوده است.

تصویر مردم آمریکا از دونالد ترامپ

هر چند این نظرسنجی عمده توجه خود را بر روی نگاه مردم جهان به دونالد ترامپ معطوف کرده، اما مرکز تحقیقات پیو در گزارشی دیگر که آن هم به تازگی منتشر شده، دریافته که محبوبیت آقای ترامپ در نزد شهروندان آمریکایی از زمان به قدرت رسیدن (ژانویه ۲۰۱۶) همچنان کم است.

بر اساس مطالعه جدید ۳۹ درصد مردم آمریکا از عملکرد دونالد ترامپ راضی هستند؛ این رقم در مورد سیاهپوستان آمریکایی به ۶ درصد کاهش می‌یابد.

البته رئیس جمهور جدید آمریکا از حمایت قوی هم حزبی‌های خود برخوردار است؛ حدود ۸۱ درصد جمهوری‌خواهان آمریکایی معتقدند آقای ترامپ عملکرد خوبی داشته است که البته این رقم در میان محافظه‌کاران به ۸۸ درصد هم افزایش می‌یابد.

مخالفت دونالد ترامپ با توافق هسته‌ای ایران و قصد او برای ترک این توافق در بین شهروندان آمریکایی طرفداران کمی ندارد؛ هرچند پاسخ دهندگان در سایر کشورها به طور گسترده‌ای مخالف این تصمیم هستند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy