Monday, Aug 7, 2017

صفحه نخست » کابینه دولت دوازدهم؛ تردیدهای روحانی در دقیقه نود

080717A_top.jpgفرارو- با وجود اینکه برخی نمایندگان مجلس از احتمال معرفی کابینه در روز سه شنبه خبر داده اند برخی دیگر می گویند هنوز این مسئله قطعی نشده است و رونمایی از کابینه در روز سه شنبه بر مبنای شنیده های از برخی مقامات دولتی است.

به گزارش فرارو، با وجود اینکه پیش از این گفته شده بود که قرار است حسن روحانی فردا سه شنبه لیست وزرای کابینه دوازدهم را به مجلس معرفی کند اما امروز حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور در این باره گفت: «هنوز مشخص نشده است که لیست وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور فردا تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.»
بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز به صورتا قطعی تائید نکرده است که فردا لیست وزرا به مجلس معرفی می شوند با این حال برخی رسانه ها به نقل از اسدالله عباسی نماینده رودسر اعلام کرده اند که فردا روحانی برای معرفی کابینه به مجلس می رود.
در همین حال امروز زمزمه هایی مبنی بر این که هنوز لیست وزرای کابینه دوازدهم قطعی نشده است، منتشر شد. براساس گزارش ها بیشترین تردید درباره وزرای پیشنهادی سه وزارتخانه است. وزارت اقتصاد، کار و رفاه و وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش.
پیش از این گفته شده بود که معرفی محمد نهاوندیان به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد به مجلس قطعی شده است اما اکنون شنیده شده است که روحانی در حال بازنگری این تصمیم است. گفته می شود اعتراض های اقتصاد دانان و افکار عمومی به معرفی نهاوندیان از یک سو و بحث پیرامون دو تابعیتی بودن او باعث شده است که رییس جمهور درباره معرفی او به مجلس به تردید بیافتد.
محمد نهاوندیان پیش از این رییس دفتر حسن روحانی بود، محمود واعظی در دوره جدید رییس دفتر خواهد بود. نهاوندیان دکترای اقتصاد خود را از آمریکا گرفته است. او سالها به عنوان فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی فعالیت کرده است. او مدتی معاون علی لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی بود. او اقتصاددانی است محافظه کار و نزدیک به اصولگرایان میانه رو.

برخی کانال های اصلاح طلب امروز خبری منتشر کردند که بر مبنای آن علی لاریجانی توصیه کرده است نهاوندیان به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی نشود چرا که از اقبال برخوردار نیست.
گفته می شود مسعود کرباسیان رییس کل گمرک نیز گزینه جدی تصدی وزارت اقتصاد است.
بحث معرفی علی ربیعی به عنوان وزیر کار و رفاه نیز به عنوان یکی دیگر از تردید های حسن روحانی عنوان شده است. علی ربیعی از نزدیکترین وزرا به حسن روحانی است، با این حال عملکرد او در 4 سال گذشته به شدت زیر تیغ نقد قرار دارد. با وجود اینکه او از وزرای اصلاح طلب دولت یازدهم به حساب می آمد اما بیشترین انتقادات از سوی اصلاح طلبان به عملکردش وارد شده است.
در کنار اینکه معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی کار و رفاه منتقدان جدی در خارج از دولت دارد، گفته می شود در داخل دولت نیز منتقدان پروپاقرصی دارد. برخی شنیده ها از آن حکایت دارد که حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان شرط حضور در کابینه دوازدهم را کنار گذاشتن علی ربیعی اعلام کرده است.
قاضی زاده هاشمی در 4 سال گذشته چالش گسترده ای با وزارت کار در بحث بیمه ها داشته است. منتقدان و ناظران هاشمی را یکی از موفقترین وزرای دولت یازدهم می دانند.
اما امروز، شهین‌دخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس جمهور در نشست امنیت شغلی، تولید و سرمایه‌گذاری وزارت کار اظهار نظری داشت که نشان میداد که حضور ربیعی در دولت آینده قطعی شده است. او گفت: «برای دکتر‌ ربیعی در دولت دوازدهم آرزوی موفقیت داریم.»
سومین گزینه ای که از روز گذشته قرار گرفتن نامش در لیست کابینه با اما و اگر روبه رو شده است، علی زرافشان به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است. دیروز الیاس حضرتی نماینده اصلاح طلب مجلس در توئیتی اعلام کرد که زرافشان شانس کمی برای کسب رای اعتماد از مجلس دارد. پس از انتشار این توئیت برخی اخبار از انصراف او برای حضور در مسند وزارت آموزش و پرورش حکایت می کند.
علی زرافشان هم اکنون معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش است. با کنار رفتن زرافشان از قرار گرفتن در لیست کابینه احتمال معرفی وزیر پیشنهادی زن برای وزارت آموزش و پرورش افزایش یافته است. در این شرایط باز هم نام شهیندخت مولاوردی مطرح شده است.
وزارت علوم نیز از پست هایی است که در روزهای گذشته بر سر آن بحث هایی زیادی مطرح شده است. امروز محمد فرهادی وزیر کنونی علوم تائید کرد که علی خاکی صدیق برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی می شود. خاکی‌صدیق رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و استاد گروه کنترل دانشکده برق این دانشگاه است.
اصلاح طلبان از منتقدان معرفی خاکی صدیق به مجلس هستند و می گویند او کارنامه درخشانی در دانشگاه خواجه نصیر نداشته است.
در کنار این موارد خروج علی یونسی و مجید انصاری از دولت قطعی شده است. این دو چهره روحانی و شاخص هر دو تائید کرده اند که در دولت آینده پستی نخواهند داشت. برخی ناظران خروج این دو چهره از دولت را ناشی از اختلاف با رییس جمهور می دانند.
در همین حال حبیب الله بیطرف که پیش از این در لیست گزینه های تصدی شهرداری تهران بود برای تصدی وزارت نیرو به مجلس معرفی می شود. بیطرف از جمله گزینه های اصلاح طلبی است که با مخالفت فعالان محیط زیست همراه بوده است. فعالان محیط زیست او را متهم می کنند که در دوران تصدی وزارت نیرو در دولت اصلاحات به شکل بی رویه ای سیاست سد سازی را پیگیری کرد که اکنون به چالش های محیط زیستی در کشور دامن زده است.

بررسی ها از میان فهرست های نشان می دهد، احتمالا حسن روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم این افراد را به عنوان وزرای پیشنهادی خود به مجلس معرفی می کند؛

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمد جواد آذری جهرمی

وزیر پیشنهادی اطلاعات: سید محمود علوی

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی: محمد نهاوندیان (احتمال تغییر وجود دارد)

وزیر پیشنهادی امور خارجه: محمد جواد ظریف
وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش: مشخص نشده است

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: سیدحسن قاضی زاده هاشمی

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی (احتمال تغییر وجود دارد)

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: محمود حجتی

وزیر پیشنهادی دادگستری: سید علیرضا آوایی

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: امیر سرتیپ امیر حاتمی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: عباس آخوندی

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: محمد شریعتمداری

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: سید عباس صالحی

وزیر پیشنهادی کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری: علی خاکی صدیق

وزیر پیشنهادی نفت: بیژن نامدار زنگنه

وزیر پیشنهادی نیرو: حبیب‌الله بیطرف

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: مسعود سلطانی فر

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy