Friday, Sep 22, 2017

صفحه نخست » اظهارات جانشین فرمانده ارتش درباره بمباران مواضع داعش در داخل مرز عراق

A58555444cd982_small.jpgبی بی سی - جانشین فرمانده کل ارتش ایران می‌گوید که سه سال پیش در حمله به مواضع داعش در جلولای عراق، شخصا برای شناسایی وارد حریم مرزی عراق شده و نیروی هوایی ارتش بعضی از مواضع داعش را در خاک عراق بمباران کرده است.

احمدرضا پوردستان در مصاحبه‌ای گفته است که این خبر در آن زمان منتشر نشده بود.

به گفته او نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در کمتر از یک ماه از پنج استان گذشتند و در استان دیاله تا سعدیه و جلولا پیش آمدند و نیروهای ارتش ایران هم برای مقابله با آنها تا نزدیکی جلولا رفتند.

فرماندهان نظامی ایران در سه سال گذشته بارها به عملیات خرداد ۱۳۹۳ و قصد نیروهای داعش برای حمله به ایران از مرزهای شرقی اشاره کرده‌اند.

    آقای پوردستان که در خردادماه ۱۳۹۳ فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران بود، با توضیح جزئیات آن عملیات به یک برنامه تلویزیونی گفته است چون حمله "بسیار سریع" انجام شد "عناصر اطلاعاتی" ایران نمی‌توانستند موقعیت داعش را حدس بزنند.

    او می‌گوید برای شناسایی موقعیت داعش چند هلی‌کوپتر وارد آسمان عراق شده و خود او اولین نفری بوده که برای شناسایی رفته است: "همان ظهر برنامه‌ریزی کردیم که یک بالگرد ۲۱۴ با دو تا ۲۰۹ که محافظ بودند داخل خاک عراق بروند؛ البته این را پیش‌بینی کردیم که تیمی پشت مرز بگذاریم که اگر احیانا بالگردها را زدند یا مجبور به فرود اضطراری شدیم، بتوانند سریع وارد عمل شوند."

    _97976173_13962.jpgفرمانده وقت نیروی زمینی ارتش می‌گوید که نیروهای داعش در عمق ۴۰ کیلومتری خاک عراق "نقاط تجمعی" داشتند که هواپیماهای ایرانی "رفتند و بمباران کردند، اما خبر منتشر نشد."

    پس از آن عملیات بود که ارتش ایران اعلام کرد عمق ۴۰ کیلومتری خاک عراق را خط قرمز ایران برای مقابله با "گروهک‌های تروریستی" تعیین کرده و داعش را تهدید کرده که از آن فاصله نزدیک‌تر نشود.

    مسئولیت کنترل مرزهای شرقی و غربی ایران با سپاه و بخشی از آن با نیروهای مرزبانی است. اما به گفته سرتیپ پوردستان، نیروی هوایی ارتش در مرزها به ویژه مرزهای غربی از نیروهای سپاه پیشتیبانی می‌کند.

    او می‌گوید که در حال حاضر نیروهای داعش در شرق ایران مخصوصا افغانستان بیشتر فعال شده‌اند و به دنبال محل استقرار هستند. اما نیروهای سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه) و نیروهای اطلاعاتی ارتش مرزهای شرقی را زیر نظر دارند.

    مطلب قبلی...
    مطلب بعدی...


    Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy