Tuesday, Oct 10, 2017

صفحه نخست » "پاسخ کوبنده" اتحادیه اروپا به فولاد مبارکه اصفهان

6j2cd23234uwj_small.jpgبیان مدیا، اتحادیه اروپا با وضع تعرفه‌ای سنگین برای واردات فولاد از ایران، پاسخ محکمی به بازارشکنی (دامپینگ) فولاد مبارکه اصفهان داد. به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» اتحادیه اروپا روز گذشته (15 مهر) واردات ورق‌های فولادی از چهار کشور ایران، اوکراین، برزیل و روسیه را مشمول تعرفه‌های جدیدی کرد تا از فولادسازان خود در برابر بازارشکنی این کشورها حمایت کند.

اتحادیه اروپا در بخشی از گزارش خود مستقیماً از شرکت فولاد مبارکه اصفهان نام برده و اعلام کرده است که ازاین‌پس واردات هر تن فولاد از این شرکت و دیگر فولادسازان ایرانی مشمول 57.5 یورو تعرفه خواهد بود.

پیش‌ازاین انجمن فولادسازان اروپا از فولاد مبارکه اصفهان به دلیل فروش پائین تر از قیمت جهانی ورق‌های فولادی در اروپا شکایت کرده بود. این اقدام فولاد مبارکه نوعی بازارشکنی تلقی شده بود.

درحالی‌که مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران از بسته شدن پرونده شکایت از فولاد مبارکه خبر داده بودند، اکنون مشخص شد اعمال مجازات در قالب تعرفه‌ای بالا برای واردات فولاد از ایران، نتیجه این شکایت است.

3333ggggger3.jpg

فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های نورد گرم و نورد سرد، فولاد تختال و شمشال در ایران است که سالانه 5.3 میلیون تن فولاد تولید می‌کند. مجتمع فولاد مبارکه دارای 7 واحد صنعتی در دیگر استان‌هاست. این شرکت شبه‌دولتی بیش‌ترین یارانه را در بین فولادسازان ایرانی دریافت می‌کند و در بین مردم اصفهان به‌عنوان «دشمن شماره یک زاینده‌رود» شناخته می‌شود. آب، برق و گاز مصرفی فولاد مبارکه از سوی دولت تقریباً رایگان تأمین می‌شود.

شاید همین یارانه‌های نقدی و غیر نقدی دولت است که زمینه دامپینگ و ارزان‌فروشی فولاد مبارکه را فراهم کرده است. اکنون به دلیل خطاهای فولاد مبارکه، دیگر فولادسازان ایرانی نیز که هیچ گناهی مرتکب نشده‌اند، شامل این مجازات هستند؛ چراکه با تعرفه وضع‌شده، انتظار می‌رود فولادسازان ایرانی مشتریان اروپایی خود را از دست بدهند.

بااین‌حال نخستین ضربه این مجازات متوجه خود فولاد مبارکه اصفهان است؛ چراکه در وهله نخست مشتریان اروپایی خود را از دست می‌دهد و در مرحله دوم سهام این شرکت در بورس ارواق بهادار، با سقوط مواجه خواهد شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy