Saturday, Oct 21, 2017

صفحه نخست » تعطیلی بند ۳۵۰ زندان اوین به بهانه انتشار عکس

رادیو زمانه ـ به دنبال انتشار تصاویری از آرش صادقی و سهیل عربی در حیاط بند ۳۵۰ زندان اوین، این بند تعطیل شده است. سهیل عربی به بند هشت زندان اوین منتقل شده و آرش صادقی را هم به زندان رجایی شهر تبعید کرده‌اند.

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، سهیل عربی و آرش صادقی و اسماعیل عبدی در حیاط بند ۳۵۰ زندان اوین دیده می‌شدند. بنا بر گزارشی که در وب‌سایت کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران منتشر شده، «یک منبع مطلع» اعلام کرده که آرش صادقی «به بهانه انتشار تصاویری از او در زندان اوین»، از روز ۲۶ مهر ماه، به زندان رجایی‌شهر کرج فرستاده شده است.

سایت زیتون نوشته که بند ۳۵۰ زندان اوین پس از انتشار این عکس‌ها تعطیل شده و زندانیان این بند به قرنطینه سالن چهار زندان اوین انتقال یافتند.

بر اساس گزارش زیتون پس از انتشار این عکس، «گارد زندان به این بند حمله کرد و پس از ضبط گوشی‌های تلفن، سهیل عربی را به بند هشت و آرش صادقی را به زندانی رجایی شهر تبعید کردند.»

21264CA0-E8CC.jpgآرش صادقی همراه با اسماعیل عبدی (تصویر سمت راست) و سهیل عربی (تصویر سمت چپ)

محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفته که تبعید آرش صادقی به زندان رجایی‌شهر «غیرقانونی» است. او گفته؛ «حکم تبعید، نوعی تشدید مجازات است و زندان نمی‌تواند مجازات یک زندانی را پس از قطعی شدن حکم تغییر دهد.»

به گفته سیف زاده، بر اساس قوانین ایران، زندانی باید در شهر محل سکونت خود دوره زندان را سپری کند، مگر این که در حکم نهایی تبعید، به عنوان تشدید مجازات، وجود داشته باشد.

سهیل عربی، عکاس و فعال سایبری، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ به هفت سال و نیم حبس محکوم شد. دو سال از این حکم جنجالی برای «اثبات پشیمانی و تغییر در رفتار» است تا مجازات اعدامش لغو شود.

سهیل عربی سال ۱۳۹۳ به اتهام «سب‌النبی» به مرگ محکوم شده بود اما به دنبال تلاش‌های خانواده و وکیلان او و دخالت نهادهای بین‌المللی، روز شنبه ششم تیر‌ ماه ۹۴ پرونده او در شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور بررسی و مجازات اعدامش لغو شد.

بر اساس آخرین حکم صادر شده برای این زندانی عقیدتی، او باید در دو سال، ۱۳ کتاب در حوزه‌های دین‌شناسی، مذهب‌شناسی و رفع شبهات دینی بخواند، از هر کتاب پنج تا ۱۰ صفحه خلاصه تهیه کند، با موسسه «در راه حق» و پژوهشکده «امام خمینی» نامه‌نگاری کند، پاسخ شبهه‌های خود را بگیرد و هر سه ماه یک بار، گزارشی از تحقیقات خود به دادگاه ارائه دهد.

آرش صادقی آخرین بار خردادماه ۱۳۹۵ برای اجرای حکم در دادسرای زندان اوین حاضر و در آن‌جا بازداشت شد. او در آبان‌ماه ۱۳۹۵ در اعتراض به محکومیت و بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی دست به اعتصاب غذا زد.

او یک بار هم در ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ بازداشت و پس از ۹۰ روز به قید کفالت آزاد شد. سپس در اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۳ توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و پس از ۶ ماه زندان در اسفند ماه با سپرد وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

اسماعیل عبدی، دبیر درس ریاضی مدارس اسلامشهر با ۲۱سال سابقه و همچنین استاد شطرنج و دارای مدرک بین المللی ۱۹۱۴ فدراسیون جهانی شطرنج، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان و یک دوره هم دبیر کل این تشکل بوده است.

او ۱۹ آبان ۹۵ و پس از قطعی شدن حکم بدوی شش سال حبس تعزیری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و از آن تاریخ تاکنون در این زندان به سر می‌برد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy