Sunday, Nov 5, 2017

صفحه نخست » واکنش منفی ایران به بازداشت مفسدین اقتصادی در عربستان: سرکوب مخالفان است!

Iran_Saudi_Arabian.jpgکیهان لندن ـ ۴۰ مقام و تاجر سعودی به اتهام مفاسد اقتصادی بازداشت شدند، در میان آنها ۱۱ شاهزاده و چهار وزیر از جمله متعب بن عبدالله، وزیر گارد ملی، شاهزاده ولید بن طلال و شاهزاده ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیز امیر پیشین ریاض هم به چشم می‌خورند.

خبر باورنکردنی بود، کمیته عالی مبارزه با مفاسد اقتصادی در عربستان با چراغ سبز ملک سلمان، پادشاه سعودی دست روی مفسدین اقتصادی گذاشته است، بسیاری از آنها یا اعضای خانواده سلطنتی هستند و یا مسوولان و تاجرانی هستند که با خاندان سلطنتی در ارتباط قرار دارند و بعضی دیگر از آنان نیز در اقتصاد دنیا چهره‌های شناخته شده به شمار می‌روند.

همزمان پادشاه سعودی دو نفز از مقام‌های ارشد سیاسی این کشور که در سیاست‎گذاری‎های کلان نقش داشتند را نیز تغییر داد.

اسامی بسیاری از بازداشت‌شدگان و اتهامات دقیق آنها هنوز اعلام نشده است. خبر بازداشت ولید بن طلال بن عبدالعزیز، رییس شرکت «کینگ هولدینگ» نیز از طرف مقام‎های این شرکت اعلام شده. او در شرکت‎هایی مثل توییتر، اپل، بنگاه خبری روپرت مرداک و شرکت خدمات مالی «سیتی‌گروپ» سرمایه‌گذاری دارد.

العربیه گزارش داده همزمان دو وزیر جدید نیز از طرف پادشاه عربستان برای وزارت‌خانه‌های امنیت داخلی و اقتصادی آن کشور تعیین شده‌اند. خالد بن عیاف، به جای شاهزاده متعب بن عبدالله، فرماندهی گارد ملی (الحرس الوطنی) شده است. گارد ملی عربستان یکی از سه شاخه اصلی نیروهای مسلح است.

به نظر می‎رسد این تصمیمات در رابطه با برنامه‎هایی باشد که ولیعهد عربستان بر اساس «چشم‌انداز ۲۰۳۰» به اجرا گذاشته و اصلاحات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی محور آن است.

وظیفه مبارزه با مفاسد اقتصادی با یک کمیته‏ ویژه است که ریاست آن را محمدبن سلمان به عهده دارد. پایگاه خبری العربیه نوشته این کمیته به استثنای سازمان‌ها، قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورها و مصوبات، اقدام به شناسایی تخلفات، جرایم، افراد و سازمان‌های ذی‌ربط به پرونده‌های فساد عمومی کرده و به صدور دستورهای لازم برای تحقیق، صدور فرمان بازداشت، ممنوعیت سفر و هر آنچه برای مهار مرتبطان با فساد گسترده است می‌پردازد.

این کمیته همچنین می‌تواند از هر کس کمک بگیرد و گروه‌هایی برای تحقیق و تجسس تشکیل دهد و پس از انجام ماموریت، گزارش مفصلی از نتایج آن و اقدام‌های صورت گرفته در این خصوص، به پادشاه ارائه می‌دهد.

عادل فقیه وزیر برکنارشده اقتصاد و بکر بن لادن رییس گروه بن لادن نیز به اتهام پرداخت رشوه به مسوولان طرح توسعه مسجد الحرام از بازداشت‌شدگان هستند.

خالد الملحم رییس شرکت هواپیمایی و سعید الدویش رییس هیات مدیره شرکت مخابرات عربستان نیز بازداشت شده‌اند.

هیات علمای عربستان در بیانیه‎ای از مبارزه با فساد اقتصادی در این کشور حمایت کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز اشاره کرده که این بازداشت‎ها کمتر از یک ماه بعد از سفر دونالد ترامپ و تعداد دیگری از مقام‎های آمریکایی در این کشور صورت گرفته است.

واکنش رسانه‎های جمهوری اسلامی به بازداشت‎ مفسدین اقتصادی در عربستان

اما واکنش رسانه‎های جمهوری اسلامی ایران به مبارزه با مفاسد اقتصادی در عربستان در نوع خود بسیار جالب است. خبرگزاری‌های حکومتی در ایران القاء می‌کنند که این ماجرا مبارزه با مفاسد اقتصادی نیست، بلکه کودتا و مقابله با مخالفان پادشاه عربستان است. تسنیم نوشته عربستان به دنبال سر به نیست کردن مخالفان است. با شروع اصلاحات اخیر در حوزه زنان هم این رسانه‎ها واکنش منفی نسبت به آن نشان دادند و نوشتند که رهبران عربستان به دنبال سرپوش گذاشتن روی جنایت‎های خود در یمن و حمایت از تروریسم هستند.

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی نوشته این دستگیری‎ها برای سرکوب مخالفان حکومت عربستان و کنار زدن رقبای ولیعهد بوده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy