Sunday, Nov 19, 2017

صفحه نخست » قهرمان شطرنج: روسری سر کردن در ایران کافی بود، مسابقات عربستان را تحریم می‌کنم

ukrainChessChampSAudi_11182017.jpgرادیو فردا، قهرمان اوکراینی مسابقات جهانی شطرنج سرعت در عربستان سعودی را تحریم کرد

آنا موزیچوک قهرمان اوکراینی شطرنج جهان می‌گوید در مسابقات جهانی شطرنج سرعت که قرار است ماه آینده در عربستان سعودی برگزار شود شرکت نخواهد کرد.

این استادبزرگ شطرنج و چندین شطرنج‌باز مهم دیگر گفته‌اند به خاطر وضعیت حقوق زنان و حقوق بشر در آن کشور در مسابقات شرکت نمی‌کنند.

مسابقات جهانی شطرنج سرعت که یکی از پرهیجان‌ترین رقابت‌های این ورزش محسوب می‌شود با جایزه ۲ میلیون دلاری از جذاب‌ترین تورنومنت‌ها است.

آنا موزیچوک که در حال حاضر در مسابقات شطرنج سرعت مقام دوم جهان را دارد روز ۱۱ نوامبر در پیامی که روی صفحه فیسبوک خود منتشر کرد گفت: «با وجود جایزه نقدی بی‌سابقه من در ریاض بازی نخواهم کرد که به معنای از دست دادن دو مقام قهرمانی جهان است.»

او در قسمت دیگری از پیام خود با اشاره به مسابقات قهرمانی جهان که چند ماه پیش در تهران برگزار شد، و همچنین قرار سفرش به عربستان برای مسابقات نوشت: «جان خود را به خطر بیندازم و تمام مدت هم چادر عربی بپوشم؟ هرچیزی یک حدی دارد و سر کردن روسری در ایران کافی بود.»

در عربستان سعودی تمام زنان چه اهل این کشور باشند و چه خارجی در اماکن عمومی باید چادر عربی (عبای زنان) بپوشند.

این نوع پوشش برای زنان در عربستان سعودی با سختگیری تمام اجرا می‌شود. فدراسیون جهانی شطرنج می‌گوید هنوز تمامی جزئیات مربوط به برگزاری مسابقات در عربستان سعودی و از جمله حد و حدود تابعیت شرکت‌کنندگان از نحوه پوشش در آن کشور مشخص نشده‌است.

مسابقات جهانی شطرنج سرعت قرار است در روزهای ۲۶ تا ۳۰ دسامبر در ریاض برگزار شود.

دولت عربستان نیز تاکنون اعلام نکرده که آیا شرکت‌کنندگان در این مسابقات مجبورند نحوه پوشش و سایر دستورات فرهنگی را رعایت کنند یا نه.

با این وجود منتقدانی مثل امیل سوتوفسکی رئیس انجمن شطرنج‌بازان حرفه‌ای می‌گوید اساسنامه فدراسیون جهانی شطرنج این نهاد را موظف می‌کند که هر گونه تبعیض «براساس ملیت، تمایزات نژادی، عقیدتی و جنسیتی» را رد کند.

او در صفحه فی‌سبوک خود نوشت: «بودجه بی‌سابقه مسلماً مسئولان فدراسیون جهانی شطرنج را تشویق خواهد کرد که ممنوعیت شرکت شطرنج‌بازان اسرائیلی، ایرانی و قطری در رقابت‌های ریاض را نادیده بگیرند.»

او افزود: «به این وضع عادت کنید. ما باید از حامیان مالی ثروتمند استقبال کنیم. آنها حتی ممکن است به حد کافی مهربان باشند و از بازیکنان زن نخواهند که برقع بپوشند. شاید به روسری رضایت دهند. آنها دارند متحول می‌شوند؛ و شطرنج به ایجاد پل‌های بیشتری بین طرف‌ها کمک می‌کند.»

سیلویو دانیلف، رئیس پیشین انجمن شطرنج‌بازان حرف‌ای اروپا، نیز که از منتقدان سرسخت فدراسیون جهانی شطرنج است در پیامی نوشت: «پس از ایران و عربستان سعودی مقصد بعدی کجا خواهد بود؟ جمهوری دمکراتیک خلق کره؟»

این تحریم مورد دیگری از یک سال جنجالی برای شطرنج‌زنان است.

دُرسا درخشانی شطرنج‌باز ۱۹ ساله ایرانی به خاطر اینکه در ماه ژانویه در جشنواره شطرنج مالت حجاب نداشت از سوی فدراسیون شطرنج ایران از شرکت در مسابقات محروم شد. پس از این ماجرا او به آمریکا رفت و به گفته فدراسیون شطرنج آمریکا او از این پس رسماً بعنوان یک شطرنج‌باز آمریکایی در رقابت‌های جهانی شرکت خواهد کرد.

نازی پایکیدزه شطرنج‌باز گرجی-آمریکایی و قهرمان شطرنج آمریکا مسابقات جهانی را که در ماه فوریه در ایران برگزار شد به خاطر «قوانین اخلاقی» که مانع تماس زنان و مردان در مجامع عمومی می‌شود تحریم کرد.

آنا موزیچوک شطرنج‌باز اوکراینی با پوشیدن روسری در آن مسابقات شرکت کرد و به مقام دوم رسید.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy