Saturday, Jan 6, 2018

صفحه نخست » رضایی برادر زن صدام را هم به "طراحان" اعتراضات ایران افزود

MohsenRezaiدویچه وله - محسن رضایی مانند برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی مدعی شد طراحی اعتراضات اخیر ایران در اربیل عراق انجام شده است. در سناریوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افراد جدیدی به بازیگران این صحنه اضافه شده‌اند.

روایت رسمی حکومت جمهوری اسلامی از آنچه "پشت صحنه اغتشاشات اخیر" خوانده می‌شود رفته رفته شکل می‌گیرد و از زبان شخصیت‌های مختلف رسانه‌ای می‌شود.

هسته اصلی این روایت همان چیزی است که در چهل سال گذشته از فرط تکرار دیگر بسیاری از حامیان حکومت را نیز قانع نمی‌کند و بعضا به سخره گرفته می‌شود؛ در "منطق" حکومت مبتنی بر ولایت فقیه سرنخ همه اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها به "دشمنان خارجی"، آمریکا، اسرائیل، سلطنت‌طلبان و سازمان مجاهدین خلق می‌رسد.

در مورد اعتراض‌های گسترده‌ای که هفتم دی ماه از مشهد آغاز و به بیش از صد شهر ایران کشیده شد نیز در بر همین پاشنه می‌چرخد، منتها ترکیب "دشمنان خارجی" بسیار متنوع‌تر از پیش شده است.

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای ۱۲ دی ماه با اشاره به حرکت‌های اعتراضی، بدون نام بردن از کشور خاصی گفته بود "دشمنان ایران" هم پیمان شده‌اند تا برای "نظام اسلامی" مشکل ایجاد کنند.

روایت دخالت "دشمنان" از زبان دادستان

دو روز بعد محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور ادعا کرد آمریکا، اسرائیل و عربستان طرحی برای "یکسره کردن کار [جمهوری اسلامی] در بهمن ماه بخصوص تا ۲۲ بهمن" ریخته بودند که قرار بود از طریق دو "اتاق عملیات" در اربیل عراق و هرات افغانستان به اجرا گذاشته شود.

منتظری می‌گوید سرپرستی "اتاق عملیات" در اربیل را مایکل دی‌اندریا بر عهده داشته که مطابق برخی گزارش‌ها از خرداد ماه امسال مسئول عملیات ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شده است.

آیت‌الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز روز گذشته (۱۵ دی/۷ ۵ ژانویه) روایت دادستان کل از پشت پرده اعتراش‌های اخیر را تکرار کرد و افزود که سلطنت‌طلبان و وابستگان به سازمان مجاهدین خلق عامل اجرای طرح "اتاق‌های عملیات" در اربیل و هرات بوده‌اند.

بستگان صدام در روایت محسن رضایی

اکنون فرمانده سابق سپاه پاسداران و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام همین روایت را با آب و تاب بیشتری تکرار کرده و پای پسر و بردار زن صدام حسین، را نیز به میان کشیده است.

دیکتاتور سابق عراق ۱۴ سال پیش با دخالت نظامیان آمریکایی سرنگون و سه سال بعد به دست نیروهای عراقی اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از رسانه‌های نزدیک به سپاه، محسن رضایی پیش از ظهر شنبه، ۱۶ دی ماه در جمع خبرنگاران گفت: «چند ماه پیش رئیس میز عملیات ویژه سیا در اربیل عراق با رئیس دفتر پسر صدام و هانی التلفا برادر زن صدام و همچنین نمایندگانی از عربستان، بارزانی‌ها و منافقین تشکیل شد و این اتفاقات را برنامه‌ریزی کردند.»

رضایی مدعی است که نام عملیات طراحی شده در اربیل را نیز می‌داند و می‌گوید: «اسم این عملیات را همگرایی نتیجه‌بخش اعلام کردند.» او درباره این که این اسم را کجا و چگونه "اعلام کردند" توضیحی نداده است.

غیبت انگلیس و نقش مبهم بارزانی‌ها

فرمانده سابق سپاه درباره نقش و علت حضور نماینده "بارزانی‌ها" در اتاق عملیات اربیل نیز چیزی نگفته است. روایت او گرچه درباره شرکت‌کنندگان در این "عملیات" بسیار پر آب و تاب‌تر است اما در آن به هرات اشاره‌ای نشده است.

گمشده‌ی دیگر تمام روایت‌های حکومتی از منشاء اعتراض‌های اخیر انگلیس است که پیش از این پای ثابت همه ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها در ایران معرفی می‌شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید برای زمینه‌سازی تحولات اخیر یک جنگ رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی به راه افتاده است. او افزود: «رسانه‌ها از جمله صدا و سیما که بازوی پرتوان ملت هستند باید کمک کنند تا در این جنگ رسانه‌ای که آمریکا و عربستان شروع کرده‌اند پیروز شویم.»

بیشتر بخوانید: فرمانده سپاه معترضان را "اغتشاشگر و جیره‌خوار بیگانه" خواند

رئیس جمهور حسن روحانی زمانی این "بازوی پر توان ملت" را رسانه‌ی "میلی" خوانده بود. روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت نیز در گزارشی پوشش خبری اعتراض‌های اخیر در شبکه‌های مختلف صدا و سیما را کاملا "یک‌طرفه" خوانده و به شدت از آن انتقاد کرده است.

"دروغ‌گویی سیستماتیک" در صدا و سیما

حسن محدثی گیلوایی، استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد شب گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی، صدا و سیما را به "دروغ‌گویی سیستماتیک" متهم کرد و گفت وقتی این رسانه از انعکاس درست سخنان رئیس جمهور هم امتناع می‌کند چگونه می‌شود انتظار داشت منعکس کننده "صدای مردم بی صدا" باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم محسن رضایی گفته است: «جمهوری اسلامی ثمره مبارزه صد ساله ملت از مشروطه و ملی شدن صنعت نفت تا ۱۵ خرداد است به همین خاطر است که مردم در ۲۲ بهمن ۵۷ به این نتیجه رسیدند که جمهوری اسلامی می‌خواهند نه سلطنت، استقلال و آزادی می‌خواهند نه وابستگی و استبداد.»

دست‌کم کسانی که در تجمع‌های اعتراضی روزهای گذشته شرکت کرده‌اند بارها علیه دیکتاتوری و شخص خامنه‌ای شعار داده‌اند؛ "مرگ بر دیکتاتور" و "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی" از جمله شعارهایی است که در بسیاری از شهرها شنیده شده است.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی از نشست خبری رضایی می‌نویسد او در پاسخ به پرسشی درباره واکنش ایران به آنچه دخالت آمریکا خوانده می‌شود گفته است: «این کشور مدت‌هاست در کار ایران دخالت می‌کند هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده اما اگر به این دخالت‌ها ادامه دهد قطعا مقابله به مثل خواهیم کرد. ما هیچ‌گاه در امور داخلی آمریکا دخالت نکردیم.»

«توهین به مردم، تحقیر دستگاه‌های امنیتی»

انتساب منشاء اعتراض‌های روزهای گذشته به کشورهای خارجی در شبکه‌های مجازی با انتقادهای شدیدی روبرو شده است. از نظر برخی منتقدان ادعای مسئولان درباره نقش داشتن کشورهای مانند عربستان در این اعتراض‌ها توهین به ایرانیان و تحقیر دستگاه‌های عریض و طویل امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ارزیابی شده است.

در همین حال رضایی به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و کسی که ۱۶ سال فرماندهی سپاه پاسداران را بر عهده داشته بازماندگان صدام و وابستگان به خاندان بارزانی را به فهرست کسانی اضافه کرده که به ادعای او طراح و مشوق اعتراض‌هایی بوده‌اند که بیش از صد شهر ایران در گیر آن شده‌اند.

تفاوت‌های مهم با اعتراض‌های قبلی

امام جمعه موقت تهران روز گذشته تظاهرات اخیر را مانند حوادث کوی دانشگاه در سال ۷۸ و جنبش اعتراضی سال ۸۸ "فتنه" خواند و در عین حال گفت این سه رویداد یک تفاوت دارند.

احمد خاتمی گفت: «فتنه اخیر، یک فرق با دو فتنه دیگر دارد و آن این که در این فتنه خیلی زود خودشان را رو کردند و به سرعت چهره ضد اسلامی و ضد ایرانی خودشان را نشان دادند.»

این تفاوت مهم که بسیاری از تحلیلگران نیز بر آن انگشت گذاشته و شماری از منتقدان درون حکومتی را نگران کرده، گسترش شعارهایی است که اساس نظام جمهوری اسلامی و رهبری آن را هدف قرار داده است.

تفاوت مهم دیگری نیز میان حوادث روزهای گذشته با اعتراض‌های قبلی وجود دارد: در روزهای گذشته نه تنها شعارهایی در حمایت از دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات سال ۸۸ که در بازداشت خانگی به سر می‌برند کمتر به گوش رسیده، که معترضان در برخی شهرها علیه اصلاح‌طلبان نیز به عنوان بخشی از حکومت جمهوری اسلامی شعار داده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy