Sunday, Jan 28, 2018

صفحه نخست » سعید طوسی: تبرئه شدم

Seid_Tousi.jpgشرق - خبر کوتاه بود. سعید طوسی تبرئه شد. محمود صادقی اما در توییترش مستنداتی منتشر کرد که سویه‌های دیگری از ماجرا را نشان می‌داد. سعید طوسی اما گفته، «رأی تبرئه‌ام صادر شده و به وکیلم نیز ابلاغ شده و به‌زودی منتشر می‌شود». و سؤالات بیشتر را به وکیلش حواله داده. حمید هروی، وکیل مشهدی سعید طوسی، اما از پاسخ‌گفتن به سؤال‌ها طفره می‌رود. می‌گوید «الان پشت رول هستم. خیلی اهل رسانه نیستم. از صبح خیلی‌ها تماس گرفته‌اند. اجازه بدهید سخنگوی قوه قضائیه اعلام نظر کنند. من بعدا موضع‌گیری خواهم کرد». اصرار خبرنگار «شرق» برای پاسخ‌دادن به سؤال‌ها درنهایت به ارائه سؤالات مکتوب به آقای وکیل منتهی شد و پاسخی که به‌سادگی دریغ می‌شود.
اما واکنش‌ها به تبرئه طوسی متفاوت است. برخی نمایندگان مجلس صدا را پایین می‌آورند و چندان علاقه‌ای به ورود و اظهارنظر دراین‌باره ندارند، برخی دیگر پیگیری این خبر را به صلاح نمی‌دانند و برخی منتقدند. احمد توکلی، نماینده مجلس نهم، ازجمله منتقدان و متعجبان است. او به اعتمادآنلاین گفته: «یکه خوردم. مسائل اخلاقی و فسادهایی که در این زمینه وجود دارد یک وادی گسترده است که اگر دیده‌بان شفافیت بخواهد به آن ورود کند حریف آن نمی‌شود».

در همین حال ناصر نقویان، واعظ مشهور، نیز به اعتمادآنلاین گفته: «قاضی باید نظر دهد به من و شما چه ربطی دارد؟ دنبال پرده‌دری نروید که خدا روزی از شما پرده‌دری خواهد کرد. همه ما در خلوت‌هایمان خطاهایی کرده‌ایم. خدا ستار است و شما هم سعی کنید تا آنجا که می‌توانید دنبال ستاریت باشید». با این حال محمود صادقی روایت متفاوتی از ماجرا دارد؛ به‌ویژه اینکه او این بار به خانواده فرزندان آسیب‌دیده در این ماجرا اشاره کرده و اینکه آنها حتی از امکان مالی وکیل‌گرفتن بی‌بهره بوده‌اند.
صادقی به «ایلنا» گفته: «پیش از این مکاتباتی از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و قضائی و حقوقی مجلس انجام داده و نامه‌نگاری این دو کمیسیون با مقامات قضائی را منتشر کرده بودیم. اما متأسفانه با وجود آنکه سه ماه از این پیگیری‌ها می‌گذرد، هیچ پاسخی از سوی دستگاه قضائی به این دو کمیسیون داده نشد».
نباید به هر بهانه‌ای چنین پرونده‌هایی در سطح جامعه باز شود «حسن نوروزی»، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، پیگیری پرونده سعید طوسی را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «من به عنوان سخنگو در جریان چنین چیزی نیستم. درواقع به من گفته نشده که این موضوع در دستور کار قرار دارد. اگر چنین موضوعی بود حتما آقای ملکشاهی (رئیس کمیسیون) من را در جریان قرار می‌دادند».
«محمدعلی پورمختار» نیز به «شرق» می‌گوید: «مسئله در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس مطرح نشده و من جزئیات آن را نمی‌دانم. اما اگر حکمی صادر شده ما استنادمان به حکم قانون است و باید از آن تبعیت کنیم».
نوروزی نیز به اعتمادآنلاین گفته: «ما خودمان قاضی بوده‌ایم. خداوند ستارالعیوب است. باید در این موارد خیلی محتاط بود. مثلا در موردی مانند زنا، می‌گوییم که باید چهار نفر با شرایط خاص شهادت بدهند. شرایط این کار به‌قدری سخت در نظر گرفته شده که تقریبا غیرممکن است. بنابراین اصل در چنین مواردی بر علنی‌نکردن است و ما نباید به هر بهانه‌ای باب مطرح‌شدن چنین پرونده‌هایی را در سطح جامعه باز کنیم».
به گفته صادقی «این متهم در دادگاه بدوی به چهار سال حبس محکوم شده بود و بنابر قرائن، رئیس شعبه ۵۶ قصد داشت رأی دادگاه بدوی را تأیید کند و آماده صدور رأی بود که گویا حدود دو سال قبل پرونده را از این شعبه گرفتند».
نماینده تهران همچنین به ایلنا گفته: «با وجود پیگیری‌هایی که از سوی رئیس شعبه ۵۶ برای بازگرداندن این پرونده صورت گرفته بود، پرونده بازگردانده نشد. اخیرا دو مستشار از شعبه‌ای دیگر به این شعبه منتقل شدند و درحالی که رئیس و مستشار این شعبه نظری متفاوت داشتند، با رأی دو مستشار شعبه‌ای دیگر رأی را صادر کرده و با نقض حکم دادگاه بدوی، رأی به تبرئه این متهم دادند».
او تأکید کرده: «حدود یک هفته پس از صدور رأی، پدر دو نفر از کودکانی که تحت آزار قرار گرفته بودند، به مجلس مراجعه کرده و مراتب را اعلام کردند». صادقی با بیان اینکه دو کودکی که مورد آزار قرار گرفتند، وکیل نداشتند، افزوده: «محکوم‌علیه، وکیل دارد اما این خانواده به‌دلیل عدم تمکن مالی، وکیل نداشت. با این حال، ما از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و دیگر ابزارهای نظارتی مجلس پیگیر این پرونده خواهیم بود». او افزود: «اخیرا اولیای دو نفر از کودکانی که تحت آزار قرار گرفته بودند، به مجلس مراجعه کرده و در ادامه پیگیری شکایتشان یک نسخه از رأی را به بنده و یک نسخه نیز به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کردند».
اما سعید طوسی نیز در واکنش به صادقی، به «انصاف‌نیوز» گفته بود: «من این آقا را اصلا نمی‌شناسم. قطعا ایشان هر کسی هست دروغ می‌گوید و ادعای بی‌خودی دارد و برای خودش حرف زده است. اگر ایشان مشکلی دارند با وکیلم، آقای حمید هروی تماس بگیرند تا توجیه شوند». محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در آبان‌ماه ۹۵ درباره پرونده طوسی گفته بود: «در این پرونده کسی آمده شکایت کرده و شکایت بررسی شده اما هنوز مرحله رسیدگی به پایان نرسیده».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy