Tuesday, Mar 27, 2018

صفحه نخست » بریتانیا: ایران ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن را متوقف کند

Boris_Johnson.jpgرادیو فردا ـ به دنبال حمله موشکی حوثی‌های یمن به عربستان، دولت بریتانیا روز دوشنبه ششم فروردین از ایران خواسته است تا ارسال سلاح برای شبه نظامیان شیعه حوثی را متوقف کند.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش گفته است، بریتانیا «در جایگاهی نیست که به دیگران اتهام بزند.»

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه و پنی موردانت، وزیر امور توسعه بین‌المللی بریتانیا در بیانیه مشترکی گفته‌اند: اگر ایران واقعا، آنگونه که در بیانیه‌های علنی خود می‌گوید، به یک راه حل سیاسی برای یمن متعهد است، می‌بایست ارسال سلاح به یمن را متوقف کند، چرا که (ارسال سلاح به یمن) باعث طولانی شدن جنگ، تشدید تنش‌های منطقه و تهدید صلح و امنیت بین المللی می‌شود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

این بیانیه اضافه کرده است: برای ما این پرسش مطرح است که چرا ایران بخشی مهمی از در آمدهای خود را در کشوری که هیچ‌گونه ارتباط تاریخی و منافع مشخصی ندارد هزینه می‌کند، به جای اینکه نفوذ خود را برای پایان دادن به درگیری و کمک به سعادت مردم یمن بکار گیرد.

عربستان سعودی می‌گوید، سامانه دفاعی آن کشور هفت موشک بالیستیک که شورشیان حوثی در یمن شلیک کرده بودند، را سرنگون کرده‌ است. گزارش شده که سقوط بقایای موشک‌ها روی یک منطقه مسکونی، یک کشته برجای گذاشته‌ است.

شورشیان حوثی تائید کرده‌اند که فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض و شماری دیگر از مناطق را هدف قرار داده‌اند. به گفته شورشیان در حمله به ریاض از موشک‌های برکان اچ-۲ استفاده شده‌است. به گفته ائتلاف به رهبری عربستان نجران، جازان و خمیس مشیط، در جنوب غربی عربستان، دیگر مناطقی بودند که هدف حملات موشکی قرار گرفته‌اند.

واکنش ایران

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه به بیانیه دو وزیر دولت بریتانیا واکنش نشان داده است.

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزیر امور خارجه ایران با رد اتهامات مندرج در بیانیه مشترک وزیر خارجه و وزیر توسعه بین المللی بریتانیا مبنی بر ارسال سلاح از طرف جمهوری اسلامی ایران به یمن، گفته است: بریتانیا «بدون تردید در جنایات جنگی صورت گرفته در یمن از طریق فروش سلاح و ارائه کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی به کشورهای متجاوز و کمک به محاصره ضد انسانی یمنی‌ها دخالت و مسئولیت دارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید، جنگ یمن «صرفا راهکار سیاسی» دارد و تهران آمادگی خود را «برای کمک به یافتن راهکار سیاسی بین طرف‌های درگیر در جنگ اعلام کرده است.»

شبه نظامیان شیعه حوثی پیش از این نیز اقدام به پرتاب موشک به مناطقی از عربستان کرده‌اند. گزارش‌های مختلف حاکی‌ است سامانه پدافندی عربستان این موشک‌ها را منهدم کرده‌است.

عربستان سعودی و آمریکا می‌گویند، ایران تسلیحات موشکی در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد. ایران این اتهام‌ها را رد کرده است.

کار‌شناسان سازمان ملل متحد که مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌های یمن هستند، دو نوبت، یک‌بار در مه و ژوئیه ۲۰۱۷ و سپس نوامبر و دسامبر همان سال برای بررسی بقایای موشک‌های زمین‌به‌زمین شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها به اهداف‌ سعودی، به عربستان رفتند.

این کار‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این جنگ‌افزارها منشا ایرانی دارند و پس از آغاز تحریم‌های شورای امنیت در مارس ۲۰۱۵ به دست حوثی‌ها رسیده‌است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، با استناد به قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت که در بند ۱۴ آن بر منع ارسال مستقیم یا غیر مستقیم جنگ‌افزار برای حوثی‌ها و متحدین آنها تاکید شده، کمیته بررسی پی برد که جمهوری اسلامی ایران این بند را زیر پا گذاشته و احتیاط لازم را در خودداری از فروش یا انتقال موشک و پهپاد به حوثی‌ها و حامیان علی عبدالله صالح نشان نداده است. تهران این گزارش‌ها را رد کرده و عربستان را متهم به «وارونه جلوه‌دادن همه حقایق» کرده‌است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy