Tuesday, Apr 24, 2018

صفحه نخست » روحانی: آمریکا به تعهدات خود عمل نکند عواقب وخیمی خواهد داشت

Hassan_Rouhani_asebani.jpgرادیو زمانه ـ حسن روحانی در سفرش به تبریز اعلام کرد که در صورت عدم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی‌های خود را کرده و به همین سبب جای نگرانی نسبت به آینده بی‌جاست. رئیس جمهوری اسلامی گفت ایران با قاطعیت جلوی آمریکا خواهد ایستاد. او همچنین از وفاداری خود به وعده‌هایش سخن گفت و برای مثال از پیشرفت احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

رئیس جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۴ اردیبهشت در سخنانی که در سفرش به تبریز ایراد کرد به موضوع توافق هسته‌ای هم پرداخت. روحانی گفت «آن‌هایی که در کاخ سفید نشسته‌اند به تعهدات خود پایبند باشند یا نباشند (...) ایران با هرگونه توطئه آن‌ها مقابله کرده و در برابر آن‌ها با قدرت ایستادگی می‌کند».

او افزود: «ما از هر زمان دیگر مقتدرتر هستیم و پای تعهدات خود ایستاده‌ایم و اگر کسی خیانت کند بداند که عواقب وخیمی در پی خواهد داشت.»

توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین بین ایران و گروه ۵+۱، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان منعقد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برجام را «بدترین توافق همه دوران‌ها» نامیده بود. دولت آمریکا گفته است که اگر توافق هسته‌ای با ایران تا ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) توسط آلمان، فرانسه و بریتانیا تکمیل و تشدید نشود از این توافق خارج و تحریم‌ها علیه ایران بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.

یکی از انتقادهای ترامپ به برجام این است که محدودیت برنامه هسته‌ای ایران در آن ناکافی است و با تکمیل آن می‌بایست تأسیسات نظامی ایران نیز تحت نظارت جامعه جهانی درآید و در پایان مدت توافق محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران هم تجدید نظر شود.

حسن روحانی در تبریز با بیان این‌که «دولت ایران برای تمام مراحل مختلف در برابر آن‌ها برنامه‌ریزی کرده»، افزود: «ما مشکلاتی را پیش رو نخواهیم داشت و اگر مشکلی هم داریم به دست با کفایت ملت ایران حل و فصل خواهیم کرد.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز یکشنبه ۲۲ آوریل / دوم اردیبهشت در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» هشدار داد که در صورت خروج آمریکا از برجام‌ تهران برای از سرگیری فعالیت هسته‌ای با سرعتی بیش از پیش آماده است. او گفت: «ما چندین گزینه برای خودمان تعیین کرده‌ایم که همه آماده‌اند؛ از جمله گزینه‌هایی که بر اساس آن فعالیت‌های هسته‌ای خودمان را با سرعتی به مراتب بیشتر از قبل ادامه خواهیم داد.»

در حال حاضر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به واشنگتن سفر کرده تا ترامپ را متقاعد کند که از توافق هسته‌ای با ایران خارج نشود.

روز گذشته (دوشنبه) سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که در پکن به سر می‌برد اعلام کرد که به همراه وانگ یی، همتای چینی‌اش توافق کرده‌اند که مانع از هرگونه تلاش آمریکا برای خروج از برجام شوند.

وعده افزایش یک متری ارتفاع دریاچه ارومیه تا پایان کار دولت

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به وعده‌های انتخاباتی‌اش اشاره کرد و گفت همچنان به آن‌ها پایبند است.

او با بیان این‌که «کسی نگران واردات و صادرات و تأمین کالای مورد نیاز کشور نباشد» گفت: «تصمیمات قاطع و محکمی برای ارز کشور گرفته‌ایم (...) و همه نیازمندی‌ها و کالاهای اساسی کشور با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود.»

دولت در پی بحران ارزی اخیر قیمت دلار را ۴۲۰۰ تومان کرد. قیمت دلار از ۱۸ فروردین به‌طور ناگهانی افزایش یافت و در کمتر از سه روز ۹۰۰ تومان گران شد و به ۶ هزار تومان رسید. در این مدت دولت روحانی متهم به کم‌کاری در کنترل بازار ارز شد و سرانجام ستاد اقتصادی دولت با تشکیل جلسه فوق‌العاده تصمیمات جدید ارزی را گرفت.

حسن روحانی در کارزار انتخاباتی سال ۱۳۹۲ در یک بیانیه ۱۰ ماده‌ای تضمین کرد که اگر رئیس‌جمهور شود، می‌گذارد اقلیت‌های قومی در ایران به زبان‌های مادری خود تحصیل کنند. این وعده تاکنون عملی نشده است. روحانی در تبریز بدون اشاره به این وعده تنها به این بسنده کرد که «زبان ترکی و زبان آذری جزو افتخارات ایران است».

رئیس جمهوری اسلامی ایران در مورد احیای دریاچه ارومیه از عملکرد دولت خود دفاع کرد و خطاب به مردم گفت: «اگر روند دریاچه ارومیه روند گذشته بود، در این زمان به‌طور کامل خشک شده بود.»

او قول داد که «دریاچه [ارومیه] به‌عنوان نگین ایران باقی خواهد ماند و دولت به‌عنوان یکی از تعهداتش به وظایفش در این حوزه عمل خواهد کرد».

روحانی به‌نقل از عیسی کلانتری، دبیر پیشین ستاد احیای دریاچه ارومیه و رئیس کنونی سازمان حفاظت از محیط زیست قول داد که «تا پایان دولت دوازدهم ارتفاع دریاچه یک متر اضافه خواهد شد».

این در حالی است که احیای دریاچه ارومیه، یکی از اصلی‎ترین وعده‌های دولت حسن روحانی، نه تنها متوقف شده بلکه روند خشکی این دریاچه مجدداً از سر گرفته شده است. فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گویدکه «وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۲۷۶ کیلومتر مربع است که نسبت به سال گذشته ۲۳ کیلومتر مربع کاهش داشته است».

او همچنین اعلام کرد که در سال ۹۶، از ۸۲۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی به ستاد دریاچه ارومیه تنها ۳۷۰ میلیارد تومان به دست این ستاد رسید.

تقی کهوریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز ۲۸ فروردین گفت: «در حال حاضر ترازآبی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰متر و ۷۴ سانتیمتراست که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت سانتیمتر پایین‌تر است.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy