Saturday, May 19, 2018

صفحه نخست » نامه زنان اصلاح‌طلب ایران به سه بانوی سیاستمدار اروپایی

mogrini_051918.jpgدویچه وله - چهار زن فعال اصلاح‌طلب ایرانی در نامه‌ای به سه بانوی سیاستمدار اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، از آنها خواسته‌اند که "از همه توان خود برای حفظ برجام و تحقق دستاوردهای آن استفاده" کنند.

نامه خطاب به فدریکا موگرینی، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، نوشته شده است.

در نامه آمده است: «برجام به عنوان خواست و ‌مطالبه همه شهروندان ایرانی اعم از زنان و مردان بود که دولت جمهوری اسلامی به نمایندگی از آنها با تأکید بر دیپلماسی سازنده با جامعه جهانی پس از ماه‌ها مذاکره و گفتگو با کشورهای گروه ۵+۱ آن را پیگیری و به سرانجام رساند».

آنها تأکید می‌کنند: «جمهوری اسلامی ایران به رغم بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های ریاست جمهوری فعلی آمریکا، نشان داده‌است که به همه مفاد آن (برجام) پایبند بوده‌است.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

نامه با این جملات خطاب به سه بانوی سیاستمدار اروپایی پایان می‌یابد: «از شما انتظار داریم به عنوان اعضای مؤثر اتحادیه اروپا (گروه ۵) با سیاست‌ورزی زنانه، از همه توان خود برای حفظ برجام و تحقق دستاوردهای آن استفاده کنید.»

این نامه را بانوان ایرانی فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب، ژاله فرامرزیان، دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران زن و شهیندخت مولاوردی، دبیرکل جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان امضا کرده‌اند.

زنان اصلاح طلب حکومتی، برجام را سکسیستی کردند

بهروز مفید - شبکه بیان

ده روز پس از گذشت ابطال برجام توسط ایالات متحده آمریکا، پس لرزه های آن در درون رژیم جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

در تازه ترین واکنش ها نسبت به این موضوع، جمعی از افراد که خبرگزاری وابسته به دولت -ایرنا- آنان را "زنان اصلاح طلب" خوانده است، در نامه ای خطاب به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ترزا می نخست وزیر بریتانیا از آنان خواسته اند تا با «سیاست ورزی زنانه»، از همه توان خود برای حفظ برجام و تحقق دستاوردهای آن استفاده کنند.

این نامه که به امضای فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح ‌طلب، ژاله فرامرزیان دبیرکل انجمن روزنامه ‌نگاران زن و شهیندخت مولاوردی دبیر کل جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان رسیده، مساله خروج آمریکا را آگاهانه و تلویحا "مردانه" و متوجه شخص دونالد ترامپ

بسیار ساده انگارانه است که خروج کشوری چون آمریکا را مشخصا به یک فرد نسبت داد؛ اما حتی اگر قرار باشد انقدر جهان سیاست را ساده بنگریم و "افراد" را مقدم بر هر چیزی بدانیم، افرادی چون نیکی هیلی -سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد- نیز بودند که نقش قابل توجهی در سازمان ملل متحد در موضوع فوق داشتند.

اما مساله اصلی این نیست. پر واضح است که مشی کلی اصلاح طلبان نسبت به حوادث مختلف در ایران یک مشی منفعلانه نسبت به مسائل داخلی و "نامه نگارانه" نسبت به مسائل خارجی و همسو با مواضع تندروها است.

افرادی که توانایی حل موضوعی ساده در ارتباط با دختران خیابان انقلاب، بازداشت و شکنجه آنان را ندارند، حال خود با اجتماعی چند نفره در یک اتاق، نسبت به برجام موضع گیری کرده و نامه نگاری می کنند.

چندی پیش در برنامه ای با اجرای ترانه علیدوستی از شهیندخت مولاوردی در ارتباط با دختران خیابان انقلاب سوال شد و او تنها اشاره کرد که اقداماتی برای رفع این موانع در حال انجام است. اقداماتی از این دست که زنان بتوانند اعتراضاتشان را مطرح کنند. راه حل وی برای بیان و به نتیجه رسیدن خواسته ها، مراجعه زنان به کمیسیون های متشکل از زنان در مجلس و دفتر جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان عنوان شد.

حال پرسش اینجاست! پیگیری های این کمیسیون ها و این دفاتر که هنوز موفق به تبدیل آنان به "نهاد" صورت نگرفته، تا همینجا و برای مثال در ارتباط با پرونده شاپرک شجری زاده به کجا رسیده است؟

"جمعیت" متبوع خانم مولاوردی، حتی یک وبسایت جهت ارائه اخبار پیشرفت ها و اهداف خود ندارد؛ حال چگونه می تواند از حقوق مراجعین دفاع کند؟

از همین رو، نگارش اینگونه نامه ها از درون اتاق های در بسته در حالی که از نظر سازمانی نیز هیچ کجا، پیگیری مسائل جهانی برای اینگونه دفاتر مقرر نشده، به نظر می رسد تنها فرار از واقعیات موجود در بطن جامعه ای است که زنان آن، از ابتدایی ترین حقوق چه از نظر قانونی و چه عرفی محروم هستند.

به نظر می رسد، بهتر است این زنان به جای نامه نگاری به سران جهان، مسائلی از قبیل حق تحصیل دختران، ختنه نوزادان دختر و ازدواج زودهنگام که تماما به صورت عرفی و تلویحا مورد حمایت حکومت است را حل و فصل نموده یا دست کم در جهت حل آنان، قدمی بردارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy