Saturday, May 26, 2018

صفحه نخست » نیویورک تایمز: صداوسیمای ایران اسرار برنامه‌ی موشکی این کشور را به آمریکایی‌ها لو داد

nyt_052618.jpgالعربیه - در گزارشی که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز منتشر کرده و از اسرار برنامه موشکی پنهانی ایران پرده برداشته آمده است که یک برنامه تلویزیونی در صداوسیما لو داد که ایران در اعماق صحرای شاهرود، به‌طور پنهانی فناروی موشکی خود را توسعه می‌دهد.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود گفت که برنامه‌هایی که در تجلیل از تهرانی مقدم در تلوزیون دولتی ایران پخش شده، جزئیات جدیدی درباره برنامه موشکی ایران در اختیار محققان آمریکایی گذاشته است.

براساس این گزارش، تحلیلگران اطلاعاتی غربی بر این باورند که انفجار سال 2011 که باعث قتل حسن تهرانی مقدم شد، در چارچوب طرح‌های فناروانه ویرانگر ایران به وقوع پیوست و پس از آن نشانه‌های کمی درباره کار ایران در زمینه موشک‌های دوربرد وجود داشته است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اما زمانی که تیمی از محققان تسلیحاتی آمریکایی، برنامه‌های تلویزیون دولتی ایران را بازبینی و تحلیل کردند، مجموعه‌ای از سرنخ‌ها درباره برنامه موشکی ایران را کشف کردند.

nyt052618.jpg

گزارش این روزنامه می‌افزاید، محققان آمریکایی از طریق سرنخ‌های مزبور به این نتیجه رسیدند که تهرانی مقدم پیش از مرگش بر روی طرحی برای توسعه یک پایگاه سری در یک بیابان دور افتاده ایران نظارت می‌کرد. این تاسیسات تا به امروز در شاهرود فعال است.

در این رابطه فابیان هینز، پژوهشگر انستیتوی پژوهش‌های بین‌المللی «میدل‌بری» در کالیفرنیا، پیشنهاد داد تا محتوای برنامه رسانه‌های دولتی ایران درباره حسن تهرانی مقدم مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. هدف هینز این بود که ببیند آیا در برنامه‌ها درباره تهرانی‌مقدم سرنخ‌هایی به دست می‌آید یا خیر، و اینکه پیش از مرگ تهرانی‌مقدم برنامه موشکی ایران تا چه سطحی پیشرفت کرده است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، هینز «سرنخ بزرگی در خصوص محل فعالیت» پیدا کرد. او عکسی را در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان دید که در کنار حسن تهرانی مقدم یک همراه ارشد و نیز یک جعبه وجود دارد که روی آن کلمه «شاهرود» نوشته شده است. کلمه شاهرود توجه هینز را جلب کرد و به این ترتیب بود که محققان آمریکایی به دنبال کشف این سرنخ‌، پایگاه موشکی شاهرود را از طریق تصاویر ماهواره‌ای زیر نظر گرفتند.

پژوهشگران با مطالعه سال‌ها تصاویر ماهواره‌ای متوجه شدند، تعداد ساختمان‌ها در نزدیکی محل پرتاب موشک به مرور زمان افزایش پیدا کرده و ساختمان‌ها همرنگ تاسیسات اولیه‌ای بود که مقدم در آن فعالیت می‌کرد و تاسیسات دوم در پانصد کیلومتری تاسیسات اول قرار داشت.

بر اساس این گزارش بسیاری از فناوری‌های نظامی را می‌توان در فضای بسته انجام داد و نیز آزمایشگاه موشک‌های بالستیک، تونل‌های بادی و دستگاه‌های غنی‌سازی را می‌توان در زیرزمین پنهان کرد اما موشک‌ها از این قاعده مستثنا است زیرا موتورهایشان لزوما باید بر روی سکو پرتاب قرار گیرند در چنین وضعیتی آزمایش موتور موشک‌ها وقتی در بیابان‌هایی مانند اطراف شاهرود صورت می‌گیرد، زمین را سوزانده و اثر شعله آن مانند اثر شعله‌های شمع ظاهر می‌شود.

محققان آمریکایی با مطالعه تصاویر به دست آمده توسط ماهواره‌‌ها از اطراف شاهرود، خراش‌های بزرگی بر روی سطح زمین مشاهده کردند که تازه بود بطوری‌که یکی از آنها متعلق به سال 2016 و دیگری به سال 2017 باز می‌گشت.

یافته‌های متعلق به آزمایش موشکی ژوئن سال 2017 نشان می‌داد که از یک سکوی پرتاب حدودا 370 تنی استفاده شده بود، که بیانگر به کارگیری موشکی با موتور 62 تا 93 تنی بود. چنین موتورهایی در موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما تعبیه می‌شوند.

دیوید شمرلر، از محققان مرکز کالیفرنیا، به استفاده از یک فناروی جدید ماهواره‌ای اشاره کرده می‌گوید: «ما می‌توانیم رفت و آمد انسانی را ببینیم، فعالیت‌های انسانی مشاهده آن که از طریق ماهواره‌های معمولی میسر نیست. آنها در اطراف سکوهای پرتابی که آزمایش موتور موشک در آنجا صورت گرفته، تحرکاتی دارند.»، ضمنا ترافیک سنگینی در ورودی تونلی زیرزمینی مشاهده شده که نشانگر وجود تاسیساتی پنهانی در منطقه شاهرود است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy