Sunday, Jun 17, 2018

صفحه نخست » نباید در باد پیروزی اتفاقی مقابل مراکش بخوابیم و واقعیت‌ها را نبینیم، علی اکبر جعفری

Iran_Maroco.jpgبالاخره پس از ماهها انتظار جام جهانی فوتبال شروع شد و ایران در اولین مسابقه مقابل مراکش قرار گرفت. در این بازی و در حالیکه کمتر از یک سوم دقایق بازی حاکم زمین و میدان بودیم به لطف گل بخودی حریف پیروز شدیم خوشحال شدیم و جشن گرفتیم و شعار دادیم و رقصیدیم. ولی فوتبال همیشه با شانس همراه نیست و اگر بود تا کنون اسیایی‌ها و افریقایی‌ها هم قهرمان جام جهانی می‌شدند. عربستان اگر ۵ گل از میزبان خورد ولی فوتبال بازی کرد و بدشانس بود که همه توپ‌های حریف تبدیل به گل شد. و این درحالی بود که درصد مالکیت توپ و میدان بازیکنان عربستان از ایران بیشتر بود. روزنامه نگاران ورزشی و کارشناسان فوتبال غالبا در این مواقع به تعریف و تمجید از کادر فنی و بازیکنان روی آورده و کمتر به نقد می‌پردازند. در چنین فضایی و در صورتیکه که ایران در باد این پیروزی بخوابد، اسپانیا تیمی نیست که فرصت سوزی کند و تسلیم اتفاقات شود و شاید بازی بعدی فاجعه برای تیم ملی ایران باشد. لذا ذکر چند نکته جهت یادآوری ضروری است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

قبل از شروع مسابقات آقای کی روش مربی تیم ملی فوتبال ایران بارها گفت که بازیکنان لژیونر ایرانی برای جام جهانی اماده‌اند و بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ برتر ایران توان مقابله با بازیکنان طراز اول جهان و اروپا را ندارند. البته شکی نیست که بازیکنان ایران در سطح بازیکنان اسپانیا و پرتغال نیستند اما در بازی با مراکش دیدم که توان فیزیکی و انگیزه بازیکنان لیگ برترمخصوصا بازیکنان استقلال و پرسپولیس از لژیونر‌ها بهتر و بیشتر بوده است. لذا پیش بینی اقای کی روش در خصوص مقایسه امادگی جسمانی بازیکنان شاغل در ایران و خارج از کشور صحیح نبوده است. در مسابقه مقابل مراکش، بیرانوند و امیری و امید ابراهیمی و روزبه چشمی خیلی بهتر از سردار ازمون و مسعود شجایی و رضاییان و انصاری فرد بودند.

اقای رضاییان سکو نشین اوستنده بلژیک پس از یک فصل استراحت بازیکن ثابت تیم ملی شد در حالیه ووریا غفوری اماده ترین بازیکن لیگ برتر ایران از لیست تیم ملی حذف شد. کاوه رضایی یکی از بهترین گلزنان بلژیک حذف شد تا سردار ازمون ناآماده به ترکیب تیم ملی اضافه شود و احتمالا دیده شود تا مشتری پیدا کند. از سید جلال و حسین حسینی نمی‌گویم چون همه کارشناسان متفق گفتند که این دو بهتر از خانزاده و امیر عابدزاده هستند.


انتخاب غلط انجام شد و حال باید به فکر چاره بود تا کیسه بوکس اسپانیا و پرتغال نشویم. در بازی با اسپانیا نباید ریسک کرد و بازیکنان نااماده و مسن را در ترکیب گذاشت. شجاعی مسن و کم تحرک، طارمی مصدوم و نااماده، اشکان دژاگه یک سال بازی نکرده و مصدوم بوده و بدون تیم. رضاییان توانایی هجومی برای تغذیه جهانبخش را ندارد و در کار دفاعی هم ضعبف است.


حالا در غیاب ووریا غفوری میشود از منتظری یا خانزاده استفاده کرد. جناح راست ما که نقطه قوت تیم ما بود الان تعطیل است. قدوس باید از ابتدا جایگزین شجاعی شود و انصاری فرد هم جای سردار بازی کند.


در بازی با اسپانیا عزت الهی و امید ابراهیمی هر دو باید در ترکیب قرار گیرند تا وسط میدان را کنترل کنیم. عزت الهی امادگی لازم برای بازی با اسپانیا و جدال با بوسکتس را ندارد و بهتر است از دو هافبک دفاعی استفاده شود.


جهت اطلاع و بنابر اظهارات کارشناسان داوری ایتالیا، جریمه خطای شجاعی روی بازیکن مراکش کارت قرمز مستقیم بوده و او در همان دقایق اول میبایستی اخراج میشد. اگر داور ترک شجاعی را اخراج میکرد اقای کی روش چه جوابی برای منتقدان داشت؟


حضور ثابت و همیشگی شجاعی در ترکیب تیم ملی انهم پس از حضور در مقابل یک باشگاه اسراییلی کمی مشکوک است. و امیدوارم فشار خارجی روی تیم ملی نباشد. چون شجاعی ان موقع که جوان و سرحال بود و در اوساسونا بازی میکرد، بازیکن ۲۰ دقیقه‌ای یا حداکثر یک نیمه‌ای بود، حال چگونه در این چند ماه و در چنین شرایطی که کم تحرک و عصبی و پر اشتباه است، بازیکن و کاپیتان ثابت تیم ملی ایران شده است؟

ترکیب پیشنهادی تیم فوتبال ایران برابر اسپانیا:

بیرانوند.

منتظری. پورعلی گنجی. چشمی. میلاد محمدی (حاج صفی).

امید ابراهیمی. عزت الهی

جهانبخش. سامان قدوس. امیری

انصاری فرد

به امید پیروزی در مسابقات بعدی

علی اکبر جعفری
میلان / ایتالیا

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy