سه شنبه 26 اسفند 1382

مردم كردستان، لرستان و فراهان اراك، در شب سال نو هم آتش مي‌افروزند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - اراك
سرويس فرهنگ و ادب - ايرانشناسي
از ديرباز تا كنون آتش در نزد ايرانيان از ارزش و جايگاه خاصي برخوردار بوده است و بيشتر جشن‌ها و آيين‌ها پيوند نزديكي با آتش داشته‌اند و دارند. يكي از اين مراسم، جشن معروف چهارشنبه‌سوري است كه آتش بخش اصلي و جدائي‌ناپذير ان را تشكيل مي‌دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، يكي از آيين‌هاي ايراني كه ساليان بسيار طولاني در قلمرو فرهنگي ايران برگزار شده است، آيين چهارشنبه‌سوري است؛ به عبارت ديگر گستره برگزاري جشن چهارشنبه‌سوري، حوزه حضور فرهنگ ايراني را نشان مي‌دهد.
در بسياري از روستاهاي استان مركزي رسم بر اين است كه جواناني كه نامزد دارند از روي بام خانه دختر، شال خود را پايين مي‌اندازند و دختران در گوشه شال، شيريني و تخمه مي‌پيچند. اين رسم را شال‌اندازي مي‌گويند. از ديگر رسم‌هاي چهارشنبه سوري، مراسم قاشق زدن است كه مردم و بعضا كودكان كاسه و قاشق را به هم كوبيده و در پشت در نهان مي‌شوند و صاحبخانه نيز تخم‌مرغ يا تنقلاتي داخل كاسه مي‌گذارد. در بسياري از جاها همچون كردستان و لرستان و فراهان (از توابع اراك) به جز چهارشنبه‌سوري مراسم آتش افروزي را در شب سال نو نيز انجام مي‌دهند. اين آتش افروزي بلافاصله پس از تاريك شدن هوا و بيشتر بر بالاي بام ها برگزار مي‌شود. مردم بر گرد آتش شادي مي‌كنند و به پايكوبي و رقص هاي دسته جمعي مي‌پردازند، جوانان خود را بر بالاي كووه‌ها و تپه‌ها مي‌رسانند و در ايجاد آتش بر بزرگتر با ديگران و با روستاهاي ديگر به رقابت مي‌پردازند. اين آيين در بزرگداشت اين اعتقاد كهن ايرانيان برگزار مي‌شود كه در شب سال نو فروهر يا روان در گذشتگان ان خاندان از آسمان‌ها به زمين مي‌آيند.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5720

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مردم كردستان، لرستان و فراهان اراك، در شب سال نو هم آتش مي‌افروزند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016