سه شنبه 4 فروردين 1383

مردم جنوب خراسان در پنجم نوروز سمندر بازي مي‌كنند و در روز سيزدهم بنا بر رسمي باستاني آش مي‌پزند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ايرانشناسي
مردم جنوب خراسان در روزهاي پنجم و سيزدهم نوروز، سمندربازي مي‌كنند؛ در روز ششم به بيابان‌ها مي‌روند و از گياه‌هاي تازه روييده مي‌خورند و در روز سيزدهم در مكان‌هايي به نام پير، آش مي‌پزند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمدرضا راشد محصل، محقق فرهنگ عامه‌ي خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي سمندربازي، توضيح داد: اين بازي در روزهاي پنجم و سيزدهم اجرا مي‌شود و تا حدودي شبيه فوتبال است؛ بازيكن‌ها به دو گروه 11 نفري يا كمتر تقسيم مي‌شوند، پيراهن‌هاي خود را درمي‌آورند، پاچه‌ي شلوارها را بالا مي‌زنند و حالت جنگي به خود مي‌گيرند. سپس به وسيله‌ي گرزهايي كه از پارچه درست كرده‌اند بازيكن‌هاي تيم مقابل را مي‌زنند. هم‌چنين هر گروه يك خانه به نام «كت» (با فتحه روي حرف كاف) دارند كه اگر بازيكن‌ها به آن‌جا پناه برند، گروه مقابل نمي‌تواند آن‌ها را بگيرد يا بزند. هر گاه يك تيم بتواند تمام اعضاي يك گروه را بگيرد، بازي تمام مي‌شود. اين بازي احتمالا در تمرين‌هاي رزمي جنگاوران ريشه دارد. ضمن آن‌كه بازي هم به نام سمندر نامگذاري شده كه حيوان ناشناخته‌اي است كه خود را در آتش مي‌سوزاند.
وي ادامه داد: در ميان مردم جنوب خراسان رسم است كه در روز ششم نوروز به بيابان‌ها بروند و از گياهان تازه رسته كه شايد بعضي از آن‌ها جنبه‌ي دارويي هم داشته باشد بخورند. در اين روز گياهي به نام «نقودشك» كه اولين گياه خوراكي‌ است كه در بهار مي‌رويد و پياز گل لاله بيشتر از بقيه مصرف مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه در جنوب خراسان منطقه‌هايي به نام پير وجود دارد، توضيح داد: پير، مكاني است كه در آن‌جا چشمه و درخت بيدي است كه معمولا در نزديكي آن اتاقي ساخته شده است. مرسوم است كه مردم در روز سيزدهم نوروز آش خاصي را شامل انواع حبوبات در آن‌جا مي‌پزند و مي‌خورند. اين آيين بسيار قديمي است و به دوران مزدايي، يعني پيش از زرتشت، بازمي‌گردد. پختن اين آش شبيه چيزي است كه در آثار ادبي ما به نام «بهمنجنه» از آن ياد مي‌شود:
به جوش اندرون ديگ بهمنجنه
به دست اندرون دسته‌ي نسترن
راشد محصل، تصريح كرد: اين رسم تا 230 سال پيش در ايران برگزار مي‌شد و چون اين‌گونه رسم‌ها جنبه‌هاي سنتي دارند و به آساني از ميان نمي‌روند، قطعا اكنون نيز در ميان برخي از مردم اجرا مي‌شود.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5911

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مردم جنوب خراسان در پنجم نوروز سمندر بازي مي‌كنند و در روز سيزدهم بنا بر رسمي باستاني آش مي‌پزند، ايسنا' لينک داده اند.

http://weblog.kargah.com/archives/000239.php
مردم جنوب خراسان در پنجم نوروز سمندر بازي مي‌كنند و در روز سيزدهم بنا بر رسمي باستاني آش مي‌پزند ....
Persian Weblog | Iranian Artists'Site
March 24, 2004 05:29 PM

http://weblog.kargah.com/archives/000239.php
مردم جنوب خراسان در پنجم نوروز سمندر بازي مي‌كنند و در روز سيزدهم بنا بر رسمي باستاني آش مي‌پزند ....
Persian Weblog | Iranian Artists'Site
March 24, 2004 05:30 PM

Copyright: gooya.com 2016