چهارشنبه 3 فروردين 1384

گزارشي از برگزاري كنسرت هاي استاد محمد رضا شجريان در خارج از كشور، ايسنا

shajarian1.jpg

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقي

اسفند و فروردين ماه جاري چهار چهره معروف آواز و نوازندگى موسيقي سنتي ايران محمدرضا شجريان، همايون شجريان، حسين عليزاده و كيهان كلهر به اجراى برنامه هاي مختلفي در آمريكا وكانادا پرداختند. اگرچه شجريان و گروهش در سال هاي قبل نيز در آمريکا به اجراي برنامه پرداخته بودند. شجرياني که به پاواروتي ايران شهرت دارد و كلهر که از نظر آنها مشهورترين نوازنده كمانچه در جهان است (نقل شده از نشريه فرانسيسكو كرونيكل )

/بي تو به سر نمي شود/

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا دو تور قبلي گروه شجريان در آمريكا در سالهاي ‌‌٢٠٠١ و ‌‌٢٠٠٢ به شدت با تحسين منتقدان و مخاطبان آمريکايي مواجه شده بود درسال ‌٢٠٠٢ همزمان با انتشار سى دى گروه موسيقي شجريان با عنوان "بى تو بسر نمى شود" کنسرت اين گروه موسيقي به ناچار بدون حسين عليزاده كه دچار دردسرهاى اداره مهاجرت آمريكا شده بود بى او بسر شد. مشكلات رواديد عليزاده مصادف با دوره اي بود که با عباس کيارستمي نيزبرخورد مشابه اي صورت گرفته بود درزمان اجراي شجريان در سال ‌٢٠٠٢ نامه اى در محل كنسرت بين تماشاگرها پخش شد تا متن آن را براى مقامات آمريكايى بفرستند دراين نامه آمده بود: "اين فكر كه دولت آمريكا قادر به تشخيص يك تروريست از يك فيلمساز سرشناس شصت و دو ساله نيست توهينى است هم به توانايى هاى امنيتى و هم به شعور فرهنگى ما آمريكايى ها!

در همين سال بود که آلبوم بي تو به سر نميشودنامزد دريافت جايزه ارزشمند "گرمي شد.جايزه گرمي، که آکادمى ملى هنر ها و صنايع ضبط موسيقي آمريکا هر ساله به تازه هاى جهان موسيقى و هنرمندان و فن آوران برگزيده اين رشته هنري، اهدا مى کند، از مهم ترين جوايز موسيقى در آمريکاست به علاوه آلبوم كلهر در سال ‌‌٢٠٠٢ به همراه نوازنده هندي سيتار "شجاعت حسين خان" به نام "باران" آن سال نامزد جايزه گرمي شد.محمد رضا شجريان درهنگام نامزدي جايزه گرمي در گفتگويى با بى بى سى از انتخاب اين دو قطعه ابراز خوشوقتى کرده و گفته بود اگر متخصصان موسيقى جهان با کار هنرمندان ايرانى آشنا مى شدند سال ها پيش از اين بايد آنها را نامزد جوايز بين المللى مى کردند. به گفته او اين موسيقى هميشه حرفى براى گفتن در عرصه جهانى داشته است، اما نبود مديريت درست براى ارائه آن باعث عدم توجه کارشناسان شده است . در اين سال كنسرت گروه شجريان در سالن تاون هال نيويورك كه يكى از تالارهاى قديمى نمايش در نيويورك است برگزارشد وغيبت حسين عليزاده به خصوص در بخش دوم برنامه كه بيشتر اجراى ساخته هاى خود اوبود محسوس بود.

/شجريان درلندن/

محمد رضا شجريان در اکتبر ‌٢٠٠٣ نيزدر برنامه اي، با عنوان طنين جاودانگي در لندن ، آثاري از حسين عليزاده را در دستگاه راست پنجگاه با اشعاري ازحافظ، سعدي، مهدي اخوان ثالث، فريدون مشيري و شفيعي کدکني اجرا کرد. برنامه طنين جاودانگي با استقبال وسيع ايرانيان و غير ايرانيان روبرو شد به ويژه حضور جوانان در سالن قابل توجه بود و تنها گلايه مسن تر ها آن بود که چرا استاد از تصنيف هاي قديمي، مثلا مرغ سحر، چيزي نخوانده است . استقبال از برنامه چنان گسترده بود که مسوولان سالن مجبور شده بودند در پشت جايگاه هنرمندان نيز صندلي بچينند و تعدادي زيادي از تماشاچيان را در آنها جاي دهند برنامه با شعري از سعدي آغاز شد. بخش دوم برنامه با غزلي از حافظ آغاز شد که پدر و پسر بخش هايي از آن را به تناوب و بخش هايي را با هم مي خواندند. در اين بخش از برنامه، مردم از تصنيف فرياد سروده فريدون مشيري استقبال پرشوري کردند.

/نوروز در آمريکا /

اما امسال نيز برگزاري کنسرت شجريان در آمريکا و کانادا با استقبال رسانه هاي اين کشور مواجه شد تور فعلي پيش از امريكا در شهرهاي تورنتو و ونكوور كانادا آغاز شده بود

در ابتدا نشريه " سان فرانسيسكو كرونيكل" از استقبال گسترده آمريكاييها از كنسرت شجريان خبرداد به نوشته نشريه كرونيكل تور امسال آنها در بهترين سالن هاي كنسرت آمريكا بود سپس نشريه معتبرنيويورک تايمز به تمجيد از اجراي گروه شجريان در آمريکا پرداخت از نظر نويسنده اين روزنامه مشهور آمريکايي اين موسيقي كه موسيقي محزون، خلسه آور و پرشوري است انسان را به فكر وا مي‌دارد.نويسنده اين روزنامه افزوده بود: محمد رضا شجريان در هر سطري كه مي‌خواند شور غمگينانه‌يي را با خود به همراه مي‌آورد و اين شور را با صداي رسا، نفس‌هاي طولاني و پر اوج خود تقويت مي‌كرد. پسرش نيز اين صداي غني را از وي به ارث برده است اگر چه محتاط تر به نظر مى رسيد.از نظر نيويورک تايمز كمانچه كلهر صداي گرفته ، خشن و دورگه يك ويولا را دارد .تار عليزاده نيز همگام با ريتم قطعات مختلف آرام و يا پرشور بوددر يك قسمت شجريان پدر و پسر نه چندان موازى با هم خواندند و اين كار را با نوعى هماهنگى موج مانند انجام دادند كه در موسيقى اى كه معمولاً تك صدايى است ويژگى شگفت انگيزى محسوب مى شودنوازندگان در اين مراسم هر كدام تك نوازي و خوانندگي مي‌كردند، وهر كدام به ديگري پاسخ مي‌دادند. آنها از طريق ملودي‌ها در مسيري كه مي‌شناختند مي‌رفتند و به مخاطبان خود نيز طي اين مسير را مي‌آموختندشجريان در يك مورد از بداهه پردازى هايش با شور و هيجان بسيار شروع به خواندن كرد و كلهر و عليزاده با مليله دوزى هاى زينتى به آواز شجريان پاسخ دادند و در اجراى ملودى هاى شاد با او شريك شدند

اشعار اولين آهنگ‌ها درباره‌ي موسيقي، اميدواري و به طور مستقيم عليه اصول ديكتاتوري بود و در بخش دوم اين كنسرت اشعار از شعرهاي عرفاني صوفيانه درباره‌ي عشق بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين گروه روز ‌‌٢٣ اسفند به سالن رز بر گشتند و روز پنجشنبه در آتلانتا و روز شنبه درمركز بركلي در بوستون روز ‌‌٢٨ اسفند درموزه‌ي هنر كلولند و روز ‌‌٣٠ اسفند در مركز سمفوني شيكاگو برنامه اجراکردند.تور بعدي آنهابراي سال آينده برنامه ريزي شده و شهرهاي بيشتري در امريكا ميزبان آنها خواهد بود.

/شجريان : وداع با اجرا در ايران/

محمد رضا شجريان که از چهل سال پيش به دنبال آموختن موسيقي در محضر استادان بزرگ موسيقي اصيل با نام مستعار سياوش در برنامه گلهاي راديو به به خواندن پرداخته از هفت سال پيش در اعتراض به سياست هاي ايران در قبال موسيقي، در ايران کنسرت برگزار نمي کند و به صدا و سيماي جمهوري اسلامي هم به دليل نحوه پخش آثارش و عدم رعايت حقوق مولف اجازه پخش آوازهايش را نمي دهد.شجريان از سال ‌٧٥ به بعد که كنسرتهايش به بهانه هاي مختلف تعطيل شد تصميم گرفت ديگر در ايران كنسرتي اجرا نكند، چون به اعتقاد او رفتاري كه با مردم تشنه و علاقمند اين برنامه ها مي شد بسيار توهين آميز بود. محمدرضا شجريان تنهاپس از سال ها به خاطر مردم بم خواندوبه مدت سه شب پي در پي از بيست و چهارم تا بيست و ششم دي در تالار بزرگ کشور واقع در ساختمان وزارت کشور به اجراي برنامه پرداخت البته براساس اظهارات منتشر شده از سوي شجريان در يك نشست مطبوعاتي ،او قرار است سال آينده در برخي شهرستانها به اجراي برنامه بپردازداو دراين نشست يكي از اهداف برگزاري اين كنسرت ها را تامين هزينه مالي تكميل باغ بم عنوان كرده است. محمد رضا شجريان قبل از انقلاب در اعتراض به آنچه که موسيقي مبتذل حرامزاده و بي بنيان مي خواند همکاري خود را با راديو تلويزيون قطع کرد و تنها در روزهاي انقلاب اسلامي ايران اين همکاري را با ترانه هاي انقلابي از سرگرفت.

گزارش: ايسنا - محمد تاجيک

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19635

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشي از برگزاري كنسرت هاي استاد محمد رضا شجريان در خارج از كشور، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016