یکشنبه 10 آبان 1383

آصفي: آنچه كه گفته شده در خصوص سنگ سار يك دختر بچه كه اصلا واقعيت نداشت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي

آصفي خاطر نشان كرد: روشن است كه ايران را از طريق اقدامات تنبيهي نمي‌شود تهديد كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان امروز (يكشنبه) در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي در خصوص اجلاس كشورهاي اروپايي گفت: بايد منتظر بود و ديد كه چه تصميماتي خواهند گرفت؛ اميدواريم كه كشورهاي اروپايي در جلسه خودشان با توجه به واقعيات موجود و با توجه به انتظارات واقعي و مشروع ايران در اين زمينه تصميم‌گيري كنند.

آصفي در خصوص طرح الزام دولت به ازسرگيري غني سازي اورانيوم در مجلس گفت: اگر مجلس هر قانوني را وضع كند و آن قانون مراحل طبيعي خودش را طي كند و به صورت قانون در آيد، دولت ايران به آن احترام مي‌گذارد و ملزم به رعايت آن است؛ بايد صبر كرد و ديد مجلس محترم چه قانوني را تصويب خواهد كرد.

وي افزود: در روزهاي آينده با اروپا جلسه برگزار مي‌شود؛ در جلسه قبل مذاكرات كلي بود و اروپايي‌ها نظرات خودشان را اعلام كردند و بحث‌هاي زيادي نشد؛ در جلسه دوم ايران راجع به طرح‌هاي اروپا مفصل‌تر صحبت كرد و ما در آن جلسه اصول خودمان را بيان كرديم، خطوط قرمز و بايد و نبايدها را گفتيم.

وي افزود: در جلسه اخير فضاي مثبتي بود، البته هنوز براي توافق راه وجود دارد؛ هنوز نيازمند بحث و گفت‌وگوي بيشتر هستيم؛ لذا بحث و گفت‌وگوهاي ديگري را در اين هفته برگزار خواهيم كرد كه احتمالا جلسات در پاريس خواهد بود.

آصفي گفت: اميدواريم اروپا انعطاف لازم را نشان دهد تا بتوانيم به نتيجه برسيم. آنچه كه اروپا و قطعنامه از ما مي‌خواهند روشن و مشخص است: يك عمل داوطلبانه براي اعتماد سازي، از جانب ما هم بايد روشن شود كه اروپايي‌ها چه كار خواهند كرد؛ در حال حاضر كارشناسان دو طرف مشغول تهيه طرح هستند؛ يك طرح مشتركي را آماده مي‌كنند كه اين طرح را به مقامات مسوول سياسي خودشان بدهند.

وي گفت: ما توقعات خودمان را در اين جلسه بيان مي‌كنيم تا به يك توافق نهايي برسيم؛ از جمله توقعات ما برنامه‌ي زمان‌بندي شده همكاري‌هاست كه ما روي آن اصرار داريم؛ اروپا در اين چند روز گذشته مجددا حقوق ما را در خصوص استفاده از فناوري صلح آميز هسته‌يي به رسميت شناخت اين يك گام مثبت است.

آصفي تصريح كرد: انتظار داريم در اين جلسه تعهدات اروپايي‌ها قطعي‌، ملموس، دقيق و روشن باشد و ايران با در نظر داشتن منافع خود بهترين تصميم را اتخاذ خواهد كرد.

آصفي با بيان اينكه ارايه سوخت هسته‌يي به ايران قدم مثبتي است گفت: ما از اين كار استقبال مي‌كنيم، اما اين به معني صرف نظر از حق طبيعي ايران در داشتن فناوري صلح آميز هسته‌يي نيست. ما از اين حق طبيعي و مشروع خود صرف نظر نمي‌كنيم.

وي پيشنهاد 10 سال فرصت اروپا به ايران را رد كرد و گفت: چنين پيشنهادي به ايران داده نشده است. اروپا اصلا بحث سال و اين موارد را مطرح نكرده؛ بحثي كه آنها داشته‌اند تعليق غني سازي تا مادامي كه مذاكره وجود دارد و اين بايد مشخص شود كه چقدر است.

وي در پاسخ به اينكه آيا در مذاكرات پيشنهادات اروپا به سمت توازن رفته؟ گفت: اين طور به نظر مي‌رسد؛ در حال حاضر ما گا‌م‌هايي را شاهد بوديم ولي هنوز بايد صحبت كنيم. بايد تعهدات اروپا ملموس‌، قطعي، دقيق و روشن باشد. اگر اين 4 عنصر باشد بعد در فضاي ديگري صحبت خواهيم كرد.

آصفي با تاكيد بر اينكه مجلس محق است قانون بگذارد گفت: مذكرات ما با اروپا مسير خود را دارد و ما اين را با كار مجلس تناقض نمي‌كنيم.

آصفي در ارزيابي از قطعنامه پارلمان اروپا در خصوص نقض حقوق بشر در ايران گفت: ايران خودش را ملزم به رعايت حقوق بشر كه از آموزه‌هاي ديني و اسلامي است مي‌داند و در اين خصوص تمام تلاش و سعي خودش را كرده كه اگر چنانچه معايب و نقايصي هم در اين زمينه وجود دارد، آنها را بر طرف كند و در طول ماهها و سالهاي گذشته روند حركت در ايران كاملا اين را نشان داده است.

وي افزود: لازم نيست پارلمان اروپا براي ايران تعيين تكليف كند و بگويد چه بايد كرد و چه نبايد كرد؛ به خصوص با يك قطعنامه و بيانيه‌ي سياسي و عجولانه و با پيش داوري.

آصفي گفت: بسياري از بندهاي اين بيانيه خلاف است و حاكي از بي‌اطلاعي پارلمان اروپا از ايران است مانند آنچه كه گفته شده در خصوص سنگ سار يك دختر بچه كه اصلا واقعيت نداشت.

وي تاكيد كرد: فكر مي‌كنيم روح كلي قطعنامه غير واقعي و غير مستند بوده است. بايد پارلمان اروپا براي اينكه به مسايل روز بپردازد به مشكلات اقليت‌هاي مذهبي، مسلمانان و سايرين در اروپا تمركز كند و ابتدا از آنها شروع كند تا ديگران اين پارلمان را جدي بگيرند و اين پارلمان حيثيت خودش را با قطعنامه‌هاي بي‌اساس به مخاطره نيندازد.

آصفي در خصوص موضوع قاچاق اسلحه بين ايران و عراق گفت: در خصوص بحث اسلحه مرزهاي ما خيلي به خاطر ناامني در عراق بعضا دچار مشكل مي‌شود. البته نيروهاي امنيتي ـ انتظامي ما درصدد هستند كنترل كنند؛ اين كنترل به نحو موثري صورت مي‌گيرد و تا آنجا كه توانستيم مرزها را كنترل كرده‌ايم، از ورود افراد و يا قاچاق اسلحه جلوگيري كرديم.

وي افزود: ممكن است به ندرت اين موارد هم به جود آيد كه نيروهاي انتظامي ما با هشياري به وظايف خودشان عمل مي‌كنند.

آصفي در خصوص آزادي 140 زنداني ايراني از عراق گفت: اين افراد افرادي بودند كه عبور غير مجاز به كشور داشتند و بر اساس تفاهم بين مسوولين ايران و عراق تلاش داريم آنهايي را كه به صورت ناآگاهانه و اشتباه وارد خاك يكديگر شدند، به طرف مقابل تحويل دهيم. كما اينكه عراقي‌ها هم چند وقت پيش در سفر رييس كنسولي كشورمان به عراق تعدادي از ايرانيان را آزاد كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آصفي گفت: معاونت عربي آفريقايي وزارت خارجه سرپرست دارد، آقاي عزيزي به عنوان سرپرست عمل مي‌كند؛ لذا بدون مسوول نيست و معاون اقتصادي هم ظرف روزهاي آينده منسوب خواهد شد.

سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: موضع ما در خصوص نامزدهاي انتخاباتي آمريكا خيلي فرقي نمي‌كند.

آصفي گفت: سفرهايي از قبيل سفر رييس جمهور عراق به كويت را مثبت مي‌دانيم و آن را در جهت همگرايي و افزايش تبادل نظر مي‌دانيم و تاريخ سفر نخست وزير عراق به ايران هنوز تنظيم نشده است.

وي پيشرفت مذاكرات خزر را خوب دانست و گفت: در فضاي خيلي خوبي راجع به كنوانسيون بحث كرديم.همچنين در اجلاس اخير توافق شد كه اجلاس شانزدهم در عشق آباد در ماههاي آينده برگزار شود. ضمن اينكه موضوعات كشتيراني خطوط لوله و غيره نيز بحث شد.

آصفي گفت: در خصوص اجلاس سران در تهران تفاهم كلي وجود دارد، اما هنوز زمان آن مشخص نيست.

وي در خصوص ادعاي نيويورك تايمز درباره حضور بن لادن در چالوس گفت: هر وقت انتخابات آمريكا اوج مي‌گيرد روزنامه‌هايشان مسووليت دارند از اين اخبار جعل كنند.

وي افزود: نه بن لادن نه هيچ فرد افراطي القاعده در ايران نيست؛ مگر تعداد معدودي كه در رده معمولي قرار دارند و در زندان مي‌باشند. ايران اين چنين خبرها را با ايجاد فرافكني و سرپوش گذاشتن بر ناكامي آمريكا در مبارزه با تروريسم مي‌داند و با توجه به مشكلات شديد آمريكا هر از چند گاهي چنين خبرهايي منتشر مي‌شود.

وي در خصوص تاثير انتخابات آمريكا بر برنامه‌هاي ايران گفت: تجربه گذشته نشان داده اين دو حزب در گذشته همواره در جهت ايجاد فشار حركت كرده‌اند و ما نمي‌توانيم در خصوص آنها پيش داوري كنيم؛ اميدواريم دو حزب از گذشته درس گرفته باشند و آموخته باشند تنها از طريق تعامل كار با ايران پيش مي‌رود نه فشار و تهديد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13753

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: آنچه كه گفته شده در خصوص سنگ سار يك دختر بچه كه اصلا واقعيت نداشت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016