دوشنبه 25 آبان 1383

آيت الله مکارم شيرازي: به تازگي پايگاه‌هاي اينترنتي کار را به رسوايي کشانده‌اند، ايلنا

تهران- خبرگزاري کار ايران

آيت الله مکارم شيرازي در خطبه‌هاي نماز عيد سعيد فطر در مدرسه اميرالمؤمنين(ع) قم، به اهميت تقوا در صلاح فرد و جامعه اشاره و از اقدام قوه قضاييه در احياء سنت امر به معروف و نهي از منکر تقدير کرد.

به گزارش" ايلنا" به نقل از" رسا"، ايشان در سخنان خود تقوا را کليد در بهشت عنوان کرد و اظهار داشت: قرآن مي‌فرمايد اين بهشتي است که در اختيار بندگان پرهيزکار قرار مي‌دهيم، آنچه به کار مي‌آيد تقوا است.
آيت الله مکارم شيرازي همانند عدالت، تقوا را احساس وظيفه دروني دانست و گفت: عدالت هم درجه‌اي از تقواست، درجه ديگري مقام عصمت و درجه پايين‌تر نيز تقواي معمولي است. تقوا خداترسي دروني است که انسان را از گناه باز‌دارد.
وي خطاب به جوانان در خصوص شرايط ايجاد تقوا گفت: ما بايد از مراکز گناه و جاهايي که وسوسه‌گاه شيطان است خودمان را دور کنيم. به ما فرموده‌اند در مجالس معصيت شرکت نکنيم، حتي اگر نظاره‌گر باشيم باز هم حرام است. حضور در خانه‌اي که وسايل عياشي و هوسراني گسترده‌اند، گناه است، چون لغزشگاه است.
آيت الله مکارم شيرازي با اشاره به وظايف مسئولين جامعه در برابر مفاسد متذکر شدند: صدا و سيما مي‌تواند عامل بي‌تقوايي باشد و مي‌تواند عامل تقوا باشد. روزنامه‌ها، جرايد و مجلات مي‌‌توانند محيط را محيط بي‌تقوايي کنند و مي‌توانند محيط تقوا را برقرار سازند. شهرها بايد ظواهر اسلامي‌‏شان حفظ شود، به ويژه شهر قم که اگر آلوده شود، دودش به چشم تمام جهان تشيع مي‌رود. بايد خيلي مراقب باشند تا عوامل بي‌تقوايي از بين برود.
وي افزود: يکي از قضات مي‌‌گفت؛ مفاسد زيادي بصورت مخفي در گوشه و کنار ديده‌ام و عامل آنها دو چيز دانست؛ اول؛ اعتياد به مواد مخدر. کسي که آلوده به مواد مخدر شد، پناه بر خدا معذرت مي‌خواهم، حتي ناموس خود را بر سر اين کار مي‌گذارد. بلاي عجيبي است، واي به حال خانواده‌اي که فرد معتاد به ويژه جوان معتاد داشته باشد. دوم؛ بيکاري است؛ چه کسي بايد با مواد مخدر و بيکاري مبارزه کند تا محيط، محيط تقوا شود؟ مسئولين جامعه بايد در فکر باشند، چنانچه کار براي جوان توليد نشود، به مواد مخدر آلوده مي‌شود. وقتي آلوده شد، کشيده مي‌شود به انواع بي‌تقوايي، تقوا چيزي نيست که تنها جنبه فردي داشته باشد.
ايشان ادامه داد: دولت، رسانه‌ها، علما، فضلا، حوزه‌هاي علميه، نويسندگان، گويندگان، پدر و مادرها و خود جوانان محيط دانشگاه‌ها و مدارس بايد پاک باشد. واي به حال کشوري که محيط دانشگاه‌ها و مدارسش آلوده به گناه شود و فرزندان معصوم به آنجا بروند و بي‌تقوا از آنجا بازگردند. همه اين مراکز بايد پاک باشد تا تقوا حفظ شود. من اميدوارم بتوانيم همگي دست به دست هم دهيم و در برابر امواج بي‌تقوايي‌هايي که از داخل و خارج به اين جامعه تحميل مي‌شود، بايستيم.
آيت الله مکارم شيرازي تصريح کرد: به تازگي پايگاه‌هاي اينترنتي کار را به رسوايي کشانده‌اند. غربي‌ها که اهل منطق نيستند، پايگاه‌هايي به وجود آورده‌اند که نعوذ بالله فحاشي مي‌کنند به پيغمبر(ص) و ائمه(ع) . دشمن از ديدن روز قدس وحشت مي‌کند، در مقابلش کاري نمي‌تواند بکند. امروز که روز عيد فطر است، جمعيت‌، اين نمازها، اين تکبيرها و اجتماعات پشت دشمن را مي‌لرزاند، به فحاشي کردن رو مي‌آورد، آن هم به مقدسات. در مقابل آنها بايد ما محکم باشيم. عزت مال خداست، مال پيغمبر است، مال اهل ايمان است و منافق‌ها نمي‌دانند.
آيت الله مکارم شيرازي در خصوص وقوع عيد سعيد فطر يادآور شدند: الحمدالله امسال در خصوص عيد فطر اختلافي نبود و همه مراجع هم‌رأي امروز را عيد گرفتند. اميدوارم اين اتحاد شکننده تبديل به يک اتحاد ثابت شود. راهش هم مشکل نيست، دفاتر مراجع نمايندگان مورد اعتمادشان را تعيين ‌کنند، شبي دور هم بنشينند اخباري که از گوشه و کنار مي‌آيد را بررسي کنند و براساس اخبار حکم کنند. از من هم بپرسند مي‌گويم شوراي ما اين را گفته، ديگران هم همين را مي‌گويند. در دنيايي زندگي مي‌کنيم که جز از اين طريق نمي‌توان به جايي رسيد. خداي ناکرده چنانچه اختلافي مثل اختلاف سال گذشته واقع شود، آثار نامطلوب ايجاد مي‌کند، دردسر ايجاد مي‌کند. اين راهي است که ان شاء الله در آينده برويم و اين مشکل براي هميشه حل شود و مردم فکرشان راحت باشد.
ايشان در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشتند: کساني که براي سير و سلوک الي الله به بيراهه و دنبال افراد مشکوک مي‌روند و به خانقا‌هها و مراکز صوفيه پناه مي‌برند، کجا مي‌روند؟ چشمه آب حيات در کلام امير مؤمنان علي(ع) است.
وي ادامه داد: الان ثروت‌هاي زيادي در مملکت ما خرج چيز‌هايي مي‌شود که مي‌تواند کار زيادي براي جوانان درست کند تا آلوده به مواد مخدر و مفاسد ديگر نشوند. سومين خصوصيت افراد با‌تقوا نداشتن تکبر است، به چه چيزي فکر مي‌کني، خيلي قوي هستيد، گاهي انسان به يک تب مي‌افتد. ثروتمند هستي با کمي بالا و پايين رفتن قيمت نفت و بازار دلار همه ثروت بر باد است.
استاد دروس خارج حوزه علميه قم ملت ايران را به اجراي امر به معروف و نهي از منکر سفارش کردند و يادآور شدند: اخيراً از سوي قوه قضاييه يک برنامه‌ريزي شده تا اصل امر به معروف و نهي از منکر که در قانون اساسي است و در مجلس خبرگان قانون اساسي تصويب شد، زنده شود. امر به معروف و نهي از منکر به صورت صحيح اجرا شود. در اين اواخر عده‌اي امر به معروف و نهي از منکر را ضد ارزش کرده بودند، مي‌گفتند؛ به شما چه مربوط است؟ مگر مي‌شود عده‌اي سوار کشتي شوند و يک نفر هرچه دلش خواست در اين کشتي انجام دهد و به او بگويند غرق مي‌شود، بگويد به تو چه! اول از جامعه ما بيرون برو آن وقت بگو به ما چه.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: جوان شما با جوانان ما معاشر است، ناموس تو با ناموس ما رفت و آمد دارد، در يک جامعه زندگي مي‌کنند. اين وظيفه امر به معروف و نهي از منکر بايد زنده شود. واقعاً ما مثل ماهياني هستيم که داخل آبيم ولي قدر آن را نمي‌دانيم. وقتي محيط اسلامي ما وجود دارد، راهپيمايي روز قدس، اين نماز‌هاي جمعه و عيد و امر به معروف و نهي از منکر را داريم ولي وقتي بيرون مي‌رويم و مي‌بينيم هيچ چيز وجود ندارد، مي‌فهميم اسلام چه تعليمات بلندي داشته است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14390

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيت الله مکارم شيرازي: به تازگي پايگاه‌هاي اينترنتي کار را به رسوايي کشانده‌اند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016