دوشنبه 10 اسفند 1383

روحاني: اروپا! مساله توقف غني‌سازي را از سرتان بيرون كنيد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


حسن روحاني بامداد امروز (يكشنبه)، در بدو ورود به تهران، در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آنها پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، در نخستين ساعات امروز پس از سفر به سه كشور فرانسه، تونس و آلمان، به تهران وارد ‌شد.

وي در ارزيابي سفرش به تونس و دو كشور اروپايي گفت: مذاكرات با سران دو كشور اروپايي، فرانسه و آلمان، مذاكرات مفيدي بود و در مجموع يك گام به جلو محسوب مي‌شود. در واقع با مذاكراتي كه در اين سفر انجام گرفت، برخي مشكلات و موانعي كه در مذاكرات كارشناسي وجود دارد، سريع‌تر مرتفع خواهد شد.

روحاني ادامه داد: ارزيابي ما اين است كه با تلاش دو كشور و مخصوصا سران دو كشور فرانسه و آلمان، شاهد پيدايش ظرفيت‌هاي جديدي در مذاكرات خواهيم بود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اخبار منتشر شده در خصوص رد دعوت انگليس از جانب وي براي حضور در اين كشور گفت: البته موضوع به اين صورت نبوده و ما اساسا در اين سفر برنامه‌ي دو كشور را نهايي كرده بوديم و البته احتمال اين وجود داشت كه بعد از دو كشور به لندن هم سفري داشته باشيم؛ ولي در نهايت نتوانستيم اين سفر را تنظيم نماييم و سفر به لندن خود به خود عقب افتاد و در فرصتي ديگر انجام خواهد شد.

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه كه آيا علت ممانعت وي از سفر به انگليس واكنش به اظهارادت مقامات اين كشور بوده‌ است، افزود: نه، اساسا سفر به انگليس به خاطر نهايي نشدن برنامه‌ها، انجام نشد و ممكن است با نهايي شدن در زماني ديگر انجام بگيرد. در اين دور سفر تنها به پاريس و برلين اكتفا كرديم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به اظهارات مقامات انگليس مبني بر لزوم توقف دايم غني سازي اورانيوم در كشورمان، افزود: اصولا اروپا، چه انگليس و چه دو كشور ديگر، در ارزيابي خودشان نسبت به پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان يك اشتباه محاسبه‌يي دارند؛ و آن اشتباه اين است كه مي‌پندارند همراه با تشويقاتي كه انجام مي‌دهند، مي‌توانند ايران را به اين‌كه دست از توليد سوخت هسته‌يي بردارد، تشويق نمايند.

وي در ادامه اظهار داشت: يكي از تلاش‌هاي ما در اين سفر اين بود كه اين اشتباه محاسبه‌يي را براي سران دو كشور اروپايي رفع كنيم و به صراحت به آن‌ها اعلام كرديم كه اين مساله از ديدگاه ملت و مسوولان ايراني قابل معامله نيست و بده بستاني نيز در اين راستا نمي‌توان انجام داد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پايان گفت: يكي از نكاتي كه در اين سفر و در همه‌ي رده‌ها بر آن تاكيد كرديم اين بود كه مذاكرات طولاني براي ما قابل قبول نيست، و اين از مسايل اساسي مورد نظر ما در اين سفر بود كه اولا اين مذاكرات بايد كوتاه باشند و ادامه‌ي آن ها هم به پيشرفت ملموس از نظر ما وابسته است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين در ارتباط با حضور رييس سازمان انرژي اتمي روسيه در كشورمان و احتمال لغو قرارداد بازگرداني سوخت هسته‌يي اظهار داشت: البته من از آخرين تحولات اين جريان اطلاعي ندارم، ولي در اين خصوص براي ما اصل پروتكل مطرح بوده است كه در اين رابطه مشكل خاصي وجود ندارد.

روحاني افزود: با روسيه اختلافاتي در موارد ديگر وجود دارد كه چنان‌چه مرتفع گردد و روسيه به توافق اوليه‌يي كه با برخي كاشناسان روسي انجام شده‌ بوده، متعهد باشد، اين پروتكل‌ها امضا خواهند شد.

وي درباره‌ي زمان و مكان تشكيل جلسه‌ي راهبري مذاكرات هسته‌يي كشورمان با سه كشور اروپايي ادامه داد: هنوز البته به طور دقيق مكان اين مذاكرات مشخص نشده ولي يپيشنهاد اوليه‌ي اروپايي‌ها براي زمان تشكيل اين جلسه، 17 مارس است. اين مذاكرات در ماه مارس انجام خواهد شد، ولي مكان آن هنوز به طور دقيق مشخص نيست.

روحاني تاكيد كرد: اصل غني سازي حق ملت ايران است و مردم عملي شدن اين كار را از مسوولان خواستاراند، منتها اگر شبهه در اين است كه ايران در پي ساخت سلاح است، مي‌توان اين شبهه را مرتفع نمود و با اعتماد سازي در جامعه‌ي بين‌المللي و براي اروپايي‌ها ثابت كرد كه ايران، در پي ساخت سلاح نخواهد بود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين گفت: اما اگر آن‌ها دنبال اين هستند كه ايران در زمينه‌ي توليد سوخت عقب نشيني كند؛ اين كار امكان پذير نخواهد بود.

وي ادامه داد: البته هر دو كشور اروپايي ضمن مذاكراتي كه با ما داشتند، راه حل‌هاي ديگر را منتفي نمي‌دانند، منتها در مذاكرات، هميشه چانه زني وجود دارد و هميشه حريف در پي مقصدي است كه برايش بهترين هدف را تامين نمايد؛ اما در عين حال براي آنان كاملا روشن است كه بايد به راه حلي مرضي‌الطرفين تن دهند.

روحاني در خصوص ورود يا كمك آمريكا به مذاكرات هسته‌يي كشورمان با سه كشور اروپايي، افزود: اين‌جا دو مساله وجود دارد: يكي اين‌كه طرف مذاكره‌ي ما كيست؟ كه طرف مذاكره‌ي ما سه كشور اروپايي هستند، بحث اين‌كه به جاي سه كشور، چهار يا پنج كشور طرف مذاكره‌ي ما باشند، مطرح نيست؛ طرف مذاكره‌ي ما همواره سه كشور بوده و هستند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه اظهار داشت: بحث ديگر اين است كه آمريكايي‌ها مي‌گويند ما مي‌خواهيم به اروپايي‌ها كمك كنيم؛ خب كمك كنند، ما مخالف كمك نيستيم و اگر آمريكا بخواهد به اروپا به كمك كند، اين مساله‌ي است كه در رابطه‌ي اروپا و آمريكا مطرح است.

وي با اشاره به اين‌كه اروپايي همواره به ما مي‌گفتند با آمريكايي‌ها در حال مذاكره‌اند تا آن‌ها را قانع كنند، گفت: ما هيچ وقت مانع اين كار نبوديم و اين مساله بايد در چهارچوب روابط اروپا و آمريكا مدنظر قرار گيرد، نه ايران و آمريكا؛ به هر حال آن‌چه براي ما مطرح است اين كه طرف مقابل ما سه كشور اروپايي‌اند و ما با آن‌ها مذاكره مي‌كنيم، حال ممكن است آن‌ها با ديگران هم مذاكره داشته باشند كه اين اختيار خود اروپاست و مي‌تواند با هر كشور ديگري حرف بزند و رايزني نمايد.

روحاني درباره‌ي اين‌كه آيا مي‌توان از اين مذاكرات انتظار نتايجي مثبتي را داشت يا خير؟ افزود: در مجموع مذاكرات با دو كشور اروپايي همان گونه كه گفتم، در حكم قدم‌هايي به پيش است؛ ولي آن‌چه در اين ميان مهم است اين كه ما چگونه به تضمين عيني‌اي كه در توافق پاريس آمده است نايل آييم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: اين مساله به اين معناست كه ايران بتواند غني سازي‌اش را انجام دهد و در عين حال اعتماد هم وجود داشته باشد؛ براي اين مساله يكي از مباحث اصلي ما در پاريس و برلين همين بوده كه در اين راستا چه اقداماتي مي‌توان انجام داد و چه پيشنهاداتي وجود دارد؟ به هر حال طي مذاكرات، پيشنهاداتي مطرح شده و برخي از اين پيشنهادات مورد بررسي سه كشور قرار خواهد گرفت.

وي همچنين، درباره‌ي ديدارش با شيراك و شرودر گفت: هم در مذاكره با آقاي شيراك و هم شرودر در خصوص برخي مسايلي كه بين آمريكا و سران دو كشور در چهارچوب مساله‌ي ايران مطرح بوده بحث شد؛ برخي موارد را سران و برخي موارد را وزراي خارجه‌ي دوكشور مطرح كردند.

روحاني در ادامه اظهار داشت: تلاش ما هم اين بود كه برخي شبهاتي را كه در مذاكرات رييس جمهور آمريكا و سران دو كشور به وجود آمده، مرتفع نماييم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ارتباط با اين‌كه آيا مي‌توان سفر اخيرش را در راستاي انعطاف كامل در مذاكرات كشورمان با سه كشور اروپايي دانست، افزود: آن‌چه هست اين‌كه ما مذاكراتي با اروپا داريم كه اين مذاكرات در برخي موارد با كندي و پاره‌ي مشكلات مواجه است؛ هدف در اين سفر رفع برخي از اين موانع و مشكلات و ايجاد تحرك بشتر در مذاكرات بوده است.

وي در خصوص برآيند احتمالي اصرار انگليس بر خواسته‌اش مبني بر لزوم تعليق دايم غني سازي اورانيوم در كشورمان،‌ گفت: اين مساله كاملا روشن است و ما بارها به سه كشور اروپايي گفته‌ايم كه مساله‌ي توقف در اين ميان مطرح نيست و من در اين سفر با لحني بسيار روشن و صريح، هم در مذاكره با سران و هم در مذاكره با وزراي خارجه‌ي دو كشور، گفتم كه مساله‌ي توقف را براي هميشه از سرتان بيرون كنيد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: آن‌چه كه مطرح است اين‌كه ما به راه حلي برسيم كه طي آن ما بتوانيم غني سازي‌مان را انجام دهيم و شما هم بتوانيد به ما اعتماد داشته باشيد. همان‌گونه كه گفتم در مذاكرات اين دو كشور هم تلاشي مي‌شد كه اگر ايران غني سازي را كنار گذارد چه امتيازات بزرگ اقتصادي و سياسي شامل حالش خواهد شد، جايگاه ايران در منطقه، مسايل بين‌المللي و تشويق‌هاي ديگر.

روحاني تاكيد كرد: در مقابل اين تشويقات ما به آنان گفتيم كه اين راه بسته است و اين تلاش، تلاش مفيدي نخواهد بود. انگليسي‌ها هم چون در اين دور از مذاكرات حضور نداشتند و از دور شاهد مذاكرات بودند، تلاش مي‌كردند تا روزنه‌اي به سمتي كه شايد دلخواه‌شان نباشد، باز نشود.

وي گفت: اما اين روزنه به طور مشهود باز است و در اين سفر بازتر هم شده و ما نسبت به راه حل‌هايي با دو كشور اروپايي صحبت كرديم كه آن ها هم قرار شده با انگليس اين راه حل‌ها را مورد بررسي قرار دهند، ممكن است انگليسي‌ها با برخي از اين راه حل‌ها موافق نباشند،‌ البته ممكن است براي دو كشور ديگر هم آسان نباشد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: اين پيام در اين سفر به خوبي به اين‌ها داده شده كه هيچ زمينه‌اي براي بحث توقف يا معامله‌اي كه يك سوي آن توقف و سوي ديگر آن امتيازات سياسي و اقتصادي و يا امنيتي باشد، اساسا وجود ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روحاني در ارتباط با اين‌كه آيا تاكنون و طي مذاكرات‌مان با طرف‌هاي اروپايي در خصوص سقف زماني مورد نظرمان، عدولي از مواضع‌مان داشته‌ايم، يا خير؟ افزود: در اين رابطه عدولي نداشته‌ايم، يعني اصلا نقطه‌ي جديدي نداشته‌ايم و از ابتدا هم گفته‌ايم كه مذاكرات تا جايي كه در حال پيشرفت است ادامه خواهد داشت و هر جا اين پيشرفت متوقف شود در پي آن مذاكرات نيز متوقف خواهد شد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي همچنين اظهار داشت: همواره هم گفته‌ايم كه در اين خصوص ما مي‌توانيم يك ارزيابي‌اي داشته باشيم و آن را به مردم و مسولان ارايه نماييم، كه الان به پايان سه ماه يعني پايان اسفند ماه نزديك هستيم؛ در آن زمان اين‌كه آيا ادامه‌ي مذاكرات مفيد است يا خبر مشخص خواهد شد.

روحاني درباره‌ي زمان پايان تعطيلي تاسيسات هسته‌يي كشورمان از جمله سانتريفيوژ‌هاي تحقيقاتي ادامه داد: اصولا تعليق طولاني نخواهد بود. در اين ميان مذاكرات نيز طولاني نخواهند بود و در پي آن طولاني بودن زمان تعليق نيز منتفي است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18777

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روحاني: اروپا! مساله توقف غني‌سازي را از سرتان بيرون كنيد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016