سه شنبه 10 خرداد 1384

وبلاگ نويسان قم: تمام اعترافات ما ناشی از فشارهاي روحي و جسمي و القائات بود، امروز

امروز - سه وبلاگ نويس بازداشت شده قم نسبت به بي توجهي رياست قوه قضائيه به نقض حقوق اوليه خود انتقاد كردند.
فريد مدرسي، مسعود رهبري و حسين عبدالله پور كه در جمع خبرنگاران در قم سخن مي گفتند با ذكر برخي موارد آزار روحي و جسمي در طول بازداشت، اعترافات موجود در پرونده و اعترافات منتشر شده از خود در زمان بازداشت را بر اثر فشارهاي روحي و جسمي، سلول انفرادي و القائات بازجويان پرونده عنوان كردند.
آنان ضمن تكذيب اعترافات خود بر عليه ديگران و برخي شخصيت ها، اين اعترافات را ناشي از شرايط خاص و فشارها و القائات صورت گرفته در زمان بازداشت عنوان كردند.
اين وبلاگ نويسان ضمن انتقاد از دوگانگي برخوردهاي صورت گرفته از سوي دستگاه قضايي در رسيدگي به موارد نقض قانون و حقوق شهروندي متهمين خواستار مختومه شدن پرونده هاي خود و برخورد با افراد متخلف شدند.

در حين بازرسي از منزل براي برادر كوچكم در دادگاه اطفال پرونده درست كرده اند.

فريد مدرسي روزنامه نگار و وبلاگ نويس با اشاره به اينكه از 23 روز بازداشت خود 18 روز را در سلول انفرادي گذرانده است، به نامناسب بودن محل سلول انفرادي، عدم رعايت حداقل بهداشت بطوري كه در درون بازداشتگاه موش ها در رفت و آمد بودند، اشاره كرد و گفت: به طوري كه همگان اطلاع دارند من را در درون دادگاهي در تهران كه اتهام من مربوط به اعتراض به حكم اعدام دكتر آقاجري بود بازداشت كرده و به قم انتقال دادند و علاوه بر من براي برادر كوچكم در دادگاه اطفال پرونده اي گشوده شده است كه موارد اتهامي آن از بازرسي منزل و در زماني كه براي بازداشت من مراجعه كرده بودند، بدست آمده، اين در حالي است كه طبق قانون احترام به آزادي هاي مشروع و حقوق شهروندي و بخشنامه رياست محترم قوه قضائيه نمي توان غير از اتهامي كه در مورد متهم وجود دارد وسايل ديگر و حتي آلت جرمي را ضبط كرد كه نه تنها تمام وسايل من ضبط شد كه برادران من را هم بازداشت كرده و با ضبط وسايل شخصي برادرانم و سي دي هاي فيلم و موسيقي آنها، براي يكي از برادرانم كه دانش آموز بوده در دادگاه اطفال پرونده اي گشوده و در حال رسيدگي مي باشد كه با وجود سخنراني رئيس قوه قضائيه كه اين گونه برخوردهاي غيرقانوني گلايه داشتند لازم ديدم موارد را به اطلاع ايشان و مسئولان قضايي برسانيم.
وي با اشاره به دعوت خود به كميته حقوق شهروندي و شكايت از بازجويان و رفتارهاي صورت گرفته در دوران بازداشت، گفت: با توجه به اينكه حسين عبدالله پور و مسعود رهبري نيز به دنبال پرونده من بازداشت شده بودند نسبت به بي توجهي به پرونده آنان اعتراض كردم كه گفته شد دعوت من به كميته حقوق شهروندي به دنبال نامه برخي نهادهاي حقوق بشر به قوه قضائيه در مورد رفتارهاي صورت گرفته در زمان بازداشت انجام شده است.
مدرسي با اشاره به مختومه شدن پرونده وبلاگ نويسان تهران، گفت: ما انتظار داشتيم قوه قضائيه كه به دنبال عدالت علوي مي باشد، پيگيري هاي خود را تنها مختص به پرونده وبلاگ نويسان قم نكند و موارد عدول از قانون و نقض حقوق شهروندي در مورد وبلاگ نويسان قم نيز پيگيري كند.
وي با اشاره به سخنان سخنگوي قوه قضائيه در مورد دعوت از وبلاگ نويسان قم براي بررسي موضوع و عدم حضور آنان، تصريح كرد: تا زماني كه سخنان سخنگوي قوه قضائيه را در مطبوعات خوانديم از اين موضوع بي اطلاع بوده و خواستار برخورد با مسئوليني هستيم كه اين مورد را به اطلاع ما نرساندند.
وي تاكيد كرد: رفتارهاي صورت گرفته در دوران بازداشت كاملا خلاف بخشنامه حقوق شهروندي بود به طوري كه چشم بند زدن، دستبند زدن، پابند زدن، برخوردهاي فيزيكي و عدم رعايت بهداشت در بازداشتگاه ها و القائات صورت گرفته در زمان بازجويي و سوالات كلي و بعضي سوالات مربوط به مسائل شخصي و اخلاقي كه كاملا غيرقانوني و غيرقابل قبول مي باشد در زمان بازداشت با آن مواجه بوديم.
وي با اشاره به نزديكي زمان انتخابات و با اشاره به نياز به مشاركت حداكثري در امر انتخابات، گفت: در زمان حاضر و با توجه به اينكه وبلاگ نويسان قم علاوه بر جوان بودن و دانشجو بودن اهل قلم نيز هستند خواستار آن شد كه عزمي براي جلوگيري از اين گونه برخوردها و رسيدگي به تخلف خاطيان بوجود آيد.
وي افزود: برخوردها به گونه اي بود كه براي كاهش فشارها در زمان بازداشت، تصميم به اعتراف به مواردي گرفته شد كه بعضي از اين اعترافات نيز بر اثر القائات صورت گرفته بود.
وي اقدام عليه امنيت ملي، تبليغ عليه نظام و توهين به مسئولين را به عنوان اتهامات خود برشمرد و گفت: آن طور كه ما شنيديم كيفرخواست آماده است اما هنوز زمان دادگاه مشخص نشده است. اما اتهام توهين به رئيس جمهور و رئيس تشخيص مصلحت نظام در دادگاه عمومي روز شنبه رسيدگي شد و جالب است بدنيد من كه فعاليت سياسي ام ر با ورود به ستاد آقاي خاتمي در سال 76 آغاز كردم الان به اتهام توهين به رئيس جمهور در حال محاكمه مي باشم و اين در حالي است كه جناب آقاي انصاري معاونت حقوقي رئيس جمهور طي نامه اي به شعبه 115 اعلام كرده كه رئيس جمهوري هيچ شكايتي از ما ندارد و نزديكان آهاي هاشمي رفسنجاني نيز گفته اند كه وي هيچ اقدام به هيچ شكايتي نكرده است.
اين روزنامه نگار افزود: متاسفانه من مصداق اتهاماتي كه عنوان شده را تا اين لحظه نمي دانم اما اكثر اتهامات من مربوط به مطالبي مي شود كه در وبلاگ من بوده است كه بخشي از آن مربوط به مطالبي مي شده كه در روزنامه ها منتشر كرده و بر روي وبلاگم قرار مي دادم.
وي ادامه داد: در بازجويي ها با خواندن مطالب نوشته شده توسط من بدون اينكه اين مطالب حاوي توهين باشد بيان مي كردند كه شما منظورتان از اين كلمه چيز ديگري است كه من زير فشارها سرانجام مجبور به پذيرش القائات صورت گرفته شدم.
فريد مدرسي تاكيد كرد: هيچ كدام از اتهامات عنوان شده را قبول نداشته و همه را رد مي كنم.
وي با اشاره به سخن قاليباف در دانشكده فني دانشگاه تهران، گفت: آقاي قاليباف كه فرمانده وقت نيروي انتظامي بوده در آن سخنراني بيان كردند كه مسئول بازداشت ما در نيروي انتظامي قم برخورد شده است، حال چگونه است كه با وجود اين سخن مسئول وقت نيروي انتظامي كه حاكي از سوء رفتار آن مسئول است چطور هنوز پرونده اي كه با تخلفات مشهود آغاز شده هنوز در دادگاه عمومي و انقلاب مفتوح است.

هنگام بازجويي راجع به مسائل هسته اي تهديد به بازداشت همسرم مي شدم
مسعود رهبري متهم ديگر پرونده وبلاگ نويسان قم نيز با اشاره به اينكه خود را برآمده از يك خانواده مذهبي و انقلابي مي ديدم همواره آرزو داشتم كه آنچه از رفتارهاي غير قانوني و عدم رعايت حقوق انساني متهم مي شنيدم در سايه نظام جمهوري اسلامي وجود نداشته باشد.
وي افزود: من در شرايط بازداشت مسائلي را ديدم، شنيدم و چشيدم كه كاملا خارج از تصورم بود كه نه تنها با يك نظام اسلامي كه با يك نظام غير اسلامي و سكولار هم اين رفتارها سازگار نبود.
رهبري با اشاره به اينكه در طول چند ماه گذشته براي حفظ آبروي نظام از بيان مسائل خودداري كرده، گفت: بطور مفصل با برخي مسئولين از جمله استاندار، فرماندار، معاون سياسي امنيتي استانداري قم، معاون اطلاعات نيروي انتظامي، فرماندهي نيروي انتظامي، آقاي قاليباف و دادستان قم قضايا را مطرح كردم و همه قول رسيدگي دادند اما زماني كه با درايت رئيس قوه قضائيه و پيگيري ايشان وبلاگ نويسان تهران تبرئه شدند اما نامي از وبلاگ نويسان قم برده نشد، شوكه شدم كه چرا بين پايتخت و قم بايد فرق وجود داشته باشد چرا كه همان نهادي كه وبلاگ نويسان تهران را بازداشت كرد، قمي ها را نيز بازداشت كرد و حتي بازجوي پرونده از تهران به قم مي آمده و در چندين جلسه از ما بازجويي مي كرده و حال اگر اين روند خارج از چارچوب نظام بوده و قوه قضاييه بايست به اين توجه داشته باشد و انتظاري كه از قوه قضائيه و رئيس آن داشتيم تا كنون محقق نشده است.
وي خطاب به رئيس قوه قضائيه گفت: از آيت الله شاهرودي مي خواهم كه با وجود موارد ناحقي كه در مورد وبلاگ نويسان قم صورت گرفته نگذارند حقوق آنان بيش از اين نقض شود.
وي با اشاره به اينكه از 14 روز بازداشت 9 روز آن را در سلول انفرادي گذرانده، گفت: تباني با ديگران در تهيه طومار عليه قوه قضائيه از جمله اتهامات من بود كه دادگاهش روز شنبه برگزار شد و اميدوارم قاضي مربوطه با قضاوت عادلانه حكم تبرئه را صادر كند. همچنين اتهام توهين به حضرت امام خميني و مقام معظم رهبري و نگهداري و تهيه سي دي حاوي اطلاعات سري هسته اي و نظامي از ديگر اتهامات بنده بود كه پرونده در دادگاه انقلاب رسيدگي مي شود.
رهبري افزود: اتهام توهين مربوط به يكي از سي دي هاي ضبط شده از من بود كه بازجويان مدعي بودند سي دي حاوي تصاوير توهين آميز به امام و رهبري وجود داشته كه من با قاطعيت تكذيب كردم، من هنوز مصاديق اتهامي را نديده ام اما ظاهرا مربوط به تصاويري مي شود كه هفت، هشت سال است در اينترنت وجود دارد و دسترسي به آنها براي هر شهروندي ظرف يك دقيقه ممكن است ضمن اينكه فعلي بايد از متهم سرزند كه مصداق توهين باشد؛ به صرف اينكه آقايان مدعي وجود يك سي دي هستند كه مصداق توهين نمي شود.
مسعود رهبري افزود: 90 درصد فشارهاي غير قابل تحملي كه در زمان بازداشت تحمل كردم به خاطر مدعاي صورت گرفته مبني بر كشف سي دي محتوي اطلاعات سري هسته اي و نظامي بود به طوري كه بازجويان اصرار داشتند كه من در دفتر جبهه مشاركت اين سي دي را داشته اي و آن را در كامپيوتر جبهه مشاركت ريخته ام و اطلاع داشته ام كه از كجا بدست آمده است كه همه تلاش من اين بود كه بازجويان را قانع كنم كه مسائل هسته اي نه با وجود اطلاعات علمي ما قابل قبول است و نه اينكه اين مسائل ربطي به فعاليت حزبي و سياسي دارد.
وي تاكيد كرد: چنين سي دي را نه هنوز ديده ام و نه از آن خبر دارم و معتقدم اين فقط ساخته و پرداخته كساني است كه اين پرونده را بوجود آورده اند.
وي ضمن انتقاد به روش هاي صورت گرفته در زمان بازداشت گفت: جالب است كه بعد از تحميل اين همه فشار به ما، دادگاه انقلاب مدعي شد كه پس از استعلام مشخص شده كه اين موارد سري نبوده و ظاهرا براي اين اتهام قرار منع تعقيب زده شده است.
اين وبلاگ نويس و فعال سياسي با اشاره به تهديدات صورت گرفته در حين بازجويي گفت: آقايان در زمان بازجويي مرا تهديد مي كردند كه چون خودت مدعي هستي كه از اين موارد اطلاعي نداشته اي حتما خانم تو چون دانشجوي فيزيك است از اين موضوع اطلاع دارد و تهديد مي كردند كه همسر بنده را بازداشت و بازجويي كنند.
وي گفت: بر چه مبنايي متهمي كه تحت همه گونه فشار، با چشمان بسته، بازداشت در سلول انفرادي با انواع ضرب و شتم و آزارهاي روحي و جسمي تنها تعلق روحي و عاطفي اش را هم تهديد به دستگيري مي كنند.
رهبري مصاحبه و اعترافات خود را كه در نشريات و بخصوص نشريه 19 دي انجام شده ناشي از اين فشارها برشمرد و گفت: متاسفانه حتي اين مطبوعات مصاحبه ما را نيز تحريف كردند كه حق شكايت براي ما محفوظ است.
وي با اشاره به مصاحبه خود با خبرنگاران حاضر در دادگاه انقلاب قم گفت: ما تعجب كرديم كه اين خبرنگاران از كجا از حضور ما مطلع شده بودند و اينكه اين خبرنگاران همه از طيف فكري خاص هستند و براي مصاحبه نيز در محل محوطه دادگاه حضور داشتند.
وي با اشاره به فضاي دادگاهي كه روز شنبه در قم داشته است، گفت: نوع برخوردهاي دادگاه و قاضي محترم رضايت بخش بود و اميدوارم حكم تبرئه را صادر كند.

بعد از بازجويي به دليل شوك عصبي به بيمارستان منتقل شدم

حسين عبدالله پور ديگر متهم پرونده وبلاگ نويسان قم نيز با اشاره به نوع شكل گيري پرونده گفت: در حين بازرسي از منزل، از وسايل من كه ضبط شده بود صورت برداري نشده و هيچ اطلاعي نداشتم كه چه وسايلي ضبط شده، به همين خاطر اتهاماتي كه عنوان مي شد برايم حيرت انگيز بود.
وي گفت: از همان لحظات اول بازداشت كه با ورود به منزل ما صورت گرفت موارد غير قانوني كاملا مشخص بود از جمله استفاده از چشم بند و دستبند و حتي در مورد من كار به جايي رسيد كه بعد از بازجويي در اثر فشارهاي روحي كه به من وارد شده بود در همان دوران بازداشت بر اثر شوك عصبي به بيمارستان و بهداري نيروي انتظامي منتقل شده بودم و عضلات فك و صورتم گرفته بود.
وي گفت: در زمان بازداشت هيچ اتهام مشخصي نداشتم و اتهامات من از محتويات سي دي هايي كه در حضور من صورت برداري نشده بود و هر روز نيز يك اتهام جديد مي زدند.
وي بخشي از اتهامات خود را دسترسي به اطلاعات سري هسته اي و نظامي و توهين به مسئولان نظام عنوان مي كرد.
وي گفت: اتهام توهين به مسئولان نظام به تصاويري مونتاژ شده بر مي گردد كه مطمئنم در كامپيوتر و در بين سي دي هايم وجود نداشته است.
عبدالله پور با اشاره به اينكه از 21 روز بازداشت 16 روز آن را در سلول انفرادي گذرانده، گفت: بر اثر فشارهاي وارده در زمان بازداشت و به دروغ اتهامات خود را پذيرفتم و به دروغ آن را منتسب به ديگري كردم كه بعدا مشخص شد چنين سي دي وجود خارجي نداشته است.
وي مصاحبه و اعترافات صورت گرفته در زمان بازداشت را بر اثر القائات و شرايط حاكم در زمان بازداشت عنوان كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به تشريح چگونگي تشكيل پرونده و موارد نقض حقوق اوليه بازداشت شدگان براي مسئولين و بويژه سردار قاليباف گفت: از آقاي قاليباف به خاطر سخنانش راجع به وبلاگ نويسان قم انتقاد دارم چون بنا به گفته وي درجه داري كه رفتاري كه با وبلاگ نويسان داشته مشابه رفتاري بوده كه با ساير متهمين داشته و با آن برخورد شده در حالي كه براي من جاي اين سوال است كه آيا رفتار با شهروندان بايد متفاوت باشد؟
وي ضمن تشكر از رئيس قوه قضاييه به خاطر پيگيري پرونده وبلاگ نويسان تهران تا تبرئه متهمين، گفت: با توجه به اينكه پرونده وبلاگ نويسان قم در ادامه پرونده وبلاگ نويسان تهران تشكيل و پيگيري شده، از مسئولان قضايي به علت بي تفاوتي و فراموشي نسبت به سرانجام متهمين مظلوم اين پرونده به شدت انتقاد دارم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23511

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وبلاگ نويسان قم: تمام اعترافات ما ناشی از فشارهاي روحي و جسمي و القائات بود، امروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016