شنبه 28 خرداد 1384

شوراي انضباطي زندان براي گنجي انتقال به سوئيت ومنع ملاقات وبراي زرافشان منع ملاقات درنظر گرفته است، ايسنا

شيرين عبادي، صبح امروز، در مقابل اوين به خبرنگاران گفت: امروز به اتفاق دكتر مولايي جهت ملاقات با موكلان خودمان، آقايان زرافشان و گنجي به زندان رفتيم اما با وجود اين كه طبق قانون اين‌ها حكم محكوميت‌شان قطعي شده و وكيل مي‌تواند هميشه با موكل خود ملاقات كند، از ملاقات ما جلوگيري شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبادي ادامه داد: به ما گفتند ملاقات اين دو با موكلانشان به اجازه‌ي دادستان تهران موقوف است؛ خواهش كرديم اين را كتبا در ذيل ورقه‌ي ما منعكس كنند كه اعلام شد به آنها گفته‌ شده چيزي ننويسيد و شفاها عنوان كنند.


وي تصريح كرد: ما هم چاره‌اي نداريم جز اين كه برويم پيش آقاي مرتضوي و ببينيم چرا اين دستور داده شده است در حالي كه حكم هر دو موكل ما صادر شده و اتهام جديدي هم متوجه آنها نيست.


عبادي گفت: چهار سازمان حقوق بشري، يعني سازمان ديده‌بان حقوق بشر، سازمان عفو بين‌الملل و فدراسيون بين‌المللي جوامع حقوق بشر و همچنين خبرنگاران بدون مرز به اتفاق بنده بيانيه‌اي صادر كرديم و در آن از وضعيت بد جسماني آقاي زرافشان و گنجي ابراز نگراني كرديم.


وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي احتمال نگهداري گنجي به صورت انفرادي گفت: انفرادي اساسا جايگاهي در قوانين ما ندارد، بنابراين ورود هر كس به انفرادي چه اكبر گنجي و هر كس ديگر خلاف قانون است خصوصا اكبر گنجي كه پرونده‌اش رسيدگي شده و حكم وي صادر شده و الان در حال اجراست. در حال حاضر دليلي براي نگهداري وي به صورت انفرادي وجود ندارد.


وكيل گنجي درباره‌ي اقداماتش براي دفاع از حقوق موكل خود گفت: مهمترين مسأله، ملاقات با موكلان است كه من خود وضعيت آنها را ببينم و درخواست‌هاي آنها را بشنوم. اين كه من چگونه عمل خواهم كرد بستگي به ملاقاتي دارد كه به من مي‌دهند و حرف‌هايي كه با موكلان خودم خواهم زد.


همچنين يوسف مولايي، وكيل مدافع گنجي و زرافشان نيز يادآور شد: امروز نامه‌اي خطاب به آيت‌الله شاهرودي نوشتم و ماجراي عدم توفيق از دادستاني براي مرخصي استعلاجي را به رييس قوه‌ي قضاييه شرح دادم و درخواست كردم كه با توجه به وضعيت نامناسب جسمي موكلم به جنبه‌هاي انساني بيشتر توجه شود و مسايل حقوقي در اين مرحله تفكيك شود و به ما اجازه دهند با موكلان خود ملاقات كنيم و براي مداواي ايشان و خانواده‌شان تدابير صحيحي بيانديشند و وي براي مداوا به خارج از كشور هدايت شود.


وي با اشاره به جلوگيري از ملاقات با موكلانشان خاطرنشان كرد: فعلا آقاي مرتضوي بنا به اظهارات شفاهي مقام زندان اين دستور را صادر كرده است و به نظر من اين تصميم به هيچ وجه به نفع مقامات قضايي، كشور و موكل من نيست. كسي كه بيمار است جدا از مسايل حقوقي كه مي‌تواند هميشه مورد بحث و منازعه باشد احتياج به درمان دارد و بي‌خبر گذاشتن خانواده در اين شرايط به نوعي شكنجه روحي براي خانواده محسوب مي‌شود.


مولايي درباره‌ي آخرين وضعيت گنجي و محل نگهداري وي گفت: ما هيچ خبري نداريم؛ از وقتي ايشان به اتفاق من از هفته‌ي گذشته وارد زندان شدند و به بند هميشگي خود مراجعه كردند، به بعد، هيچ خبري از او نداريم و اين بي‌خبري در شرايطي كه ايشان اعلام كرده، به محض ورود به زندان، اعتصاب غذاي خود را از سر خواهد گرفت شديدا بر نگراني‌هاي خانواده و وكلا افزوده است؛ ما تقاضا داريم تدابيري انديشيده شود كه ما اخباري از وضعيت موكل خود دريافت كنيم.


شيرين عبادي هم همچنين درباره‌ي نحوه‌ي برخورد با خانواده‌ي گنجي در مقابل اوين گفت: از اين رفتار متأسفم، افرادي كه براي دادخواهي مراجعه مي‌كنند نبايد اين چنين مورد بي‌اعتنايي و هتك حرمت قرار گيرند.


وي در پايان تأكيد كرد كه تمام زندانياني كه وي زنداني سياسي مي‌خواند آزاد شوند.


سالاركيا، معاون امور زندان‌ها و ضابطان دادستان تهران درباره‌ي علت اجازه ندادن به وكلاي مدافع اكبر گنجي و ناصر زرافشان براي ملاقات با آنها، گفت: طبق آيين‌نامه داخلي زندان، اعتصاب غذا تخلف و جرم است و ممنوعيت از ملاقات فيزيكي از تنبيهاتي است كه در اين زمينه پيش‌بيني شده است.


محمود سالاركيا، با اعلام اين مطلب به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: طبق ماده‌ي 161 آيين نامه‌ي داخلي سازمان زندان‌ها اعتصاب غذا تخلف است و جرم محسوب مي‌شود و بر اساس ماده‌ي 169 همين آيين‌نامه براي اين افراد از سوي شوراي انضباطي زندان تنبيهات انضباطي در نظر گرفته شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: توبيخ كتبي با درج در پرونده‌ي شخصيتي، محروميت از ملاقات حداكثر تا يك‌ماه، محروميت از مرخصي تا 6 ماه، نگهداري به صورت انفرادي تا يك‌ماه (كه البته الان زندان انفرادي وجود ندارد و به صورت سوئيت است كه در سوئيت باز است و مي‌توانند با ساير مددجويان ارتباط و در محوطه تردد كنند) تغيير زندان با رعايت مقررات مربوطه و عدم پيشنهاد عفو و آزادي مشروط حداكثر تا يك‌سال از جمله تنبيهاتي است كه براي اين تخلف در نظر گرفته شده است.


وي گفت: از اين تنبيهات، شوراي انضباطي زندان براي گنجي، انتقال به سوئيت و ممنوعيت ملاقات و براي زرافشان، ممنوعيت ملاقات را در نظر گرفته است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24730

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شوراي انضباطي زندان براي گنجي انتقال به سوئيت ومنع ملاقات وبراي زرافشان منع ملاقات درنظر گرفته است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016