سه شنبه 14 تیر 1384

مروري بر گفتمان احمدي نژاد درباره سياست خارجي جمهوري اسلامي، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۱۴‬
داخلي. سياسي. احمدي‌نژاد. سياست خارجي.

به گفته برخي تحليلگران پيروزي يك فرد اصولگرا و مردمي كه در مدت زماني بسيار كوتاه (از دوماه قبل از انتخابات) ورود جدي او به عرصه سياست و انتخابات توجه ملت را به خود جلب كرد بسياري از سياستمداران در داخل و خارج از كشور را غافلگير و شگفت‌زده كرده و واكنش‌هاي گوناگوني را از سوي آنها برانگيخت.

به رغم آنكه رييس جمهوري منتخب ايران پيش از پيروز شدن در رقابت‌هاي انتخاباتي مبناي سياست‌هاي خارجي دولت احتمالي خود را بر پايه سه اصل "عزت"، "حكمت" و "مصلحت" قرار داده بود، نخستين ابراز نگراني‌ها و گمانه‌زني‌هاي كشورهاي خارجي درباره "سياست خارجي" دولت جديد بود.

از همان نخستين روزهاي انتخاب "محمود احمدي‌نژاد" به عنوان ششمين رييس جمهوري ايران، كشورهاي خارجي و در راس آنها كشورهاي اروپايي و آمريكا تلاش كردند به بهانه گمانه‌زني و آينده‌نگري با تبليغات منفي و جوسازي‌هاي افكار عمومي جهان را عليه دولت جديد ايران تحريك كنند.

برخي از اين كشورها ابتدا با طرح ادعاهاي واهي و شايعات هدفمند كوشيدند كل روند انتخابات را مخدوش و رييس‌جمهور "انتخاب" شده را "انتصاب" شده جلوه دهند.

هدف اقدامات فوق روشن بود: تضعيف موقعيت جهاني جمهوري اسلامي و تخريب وجهه و شخصيت منتخب مردم ايران.

"پيروز مجتهدزاده" مديرعامل موسسه تحقيقاتي "يوروسويك" لندن در اين‌باره گفت: اين همه عجله در محكوم كردن منتخب ملت ايران، بيانگر سوء‌نيت و سوء‌غرض غرب نسبت به ايران و ايراني است.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه رئيس جمهور منتخب ايران تنها دو روز است كه انتخاب شده و فرصت نكرده كه با رسانه‌هاي بين‌المللي گفت وگو كند، افزود: جاي تاسف شديد است كه برخي سران اروپا و آمريكا بدون اطلاع اين چنين خصومت‌آميز نسبت به رئيس جمهوري ايران واكنش نشان مي‌دهند.

"محمود احمدي‌نژاد" در اولين نشست خبري خود در مقام رييس قوه مجريه كشور با وفاداري به وعده‌هاي پيشين خود و در جهت رفع سوء‌تفاهم‌ها و برداشت‌هاي سطحي برخي از كشورهاي خارجي ، مواضع و ديدگاه‌هاي دولت آتي را در زمينه روابط بين‌الملل و سياست‌هاي خارجي، به روشني و صراحت بيان داشت.

وي برخلاف انتظار و پيش‌بيني‌هاي مغرضانه برخي از كشورهاي خارجي با اتخاذ رويكرد منطقي "اعتمادسازي" و "تنش‌زدايي" در عرصه روابط بين‌المللي، بر "عادلانه"، "متقابل" و "همه جانبه" بودن اين روابط تاكيد كرد. به طوري كه خبرگزاري فرانسه روز ‪ ۶‬تيرماه از تهران گزارش داد: هر كسي كه منتظر "نطق آتشين" بود بايد نااميد شده باشد.

"احمدي‌نژاد" در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي گفت: در سياست خارجي ما صرفا به توسعه سياسي توجه نمي‌شود، بلكه توسعه روابط فرهنگي و اقتصادي نيز جايگاه خودش را دارد.

وي ادامه داد: ما خواهان توسعه روابط عادلانه و متقابل با همه كشورها و ملت‌ها هستيم.

رييس جمهور منتخب ايران با بيان اينكه هر كس به دنبال خصومت‌ورزي با ايران نباشد مورد توجه ما در روابط خارجي است، اظهار داشت: ما زمينه‌هاي مشترك فراوان علمي، سياسي و فرهنگي در عرصه منطقه‌اي، دو جانبه و بين‌الملل داريم كه آنها را با جديت دنيال خواهيم كرد.

"احمدي‌نژاد" همچنين در ديداري ديگر اظهارداشت: سياست قطعي جمهوري اسلامي ايران گسترش صلح، عدالت و تنش‌زدايي در جهان است. (‪(۸۴/۴/۱۱‬ بررسي گفتمان رييس جمهوري منتخب نشان مي‌دهد كه "سياست‌هاي خارجي" اعلام شده از سوي "محمود احمدي‌نژاد" منطبق با سياست‌هاي كلي نظام و در راستاي ديپلماسي دولت‌هاي پيشين است.

وي در اين‌باره گقته است: "هيچ تغيير كلي و اساسي در اين زمينه ديده نمي‌شود در سياست خارجي دكترين و برنامه خاصي دارم. در يك كلمه، سياست خارجي دولت آينده فعال است."
باوجود اين سخنان صريح و شفاف، برخي كشورهاي خارجي همچنان تلاش مي‌كنند كه وي را به عنوان نماينده يك جريان "راديكال"، "تند" و "متعصب" كه خواهان "دگرگوني " در سياست خارجي ايران است، معرفي كنند.

اتهامات غيرمستند و بي‌اساس كه بتازگي از سوي ايالات متحده آمريكا مطرح و سپس توسط برخي از كشورهاي اروپايي پي‌گيري و بزرگنمايي شد، در راستاي اين امر است.

شايعه دخالت داشتن "محمود احمدي‌نژاد" در تسخير لانه جاسوسي (سفارت آمريكا) و بازتاب پرهياهوي آن در رسانه‌هاي خارجي مويد اين موضوع است. اگر چه اين سناريو نيز همانند اغلب سناريوهاي بيگانگان عليه جمهوري اسلامي براي طراحان آن نتيجه‌بخش نبود و پيشاپيش شكست خورد.

"احمدي‌نژاد" پس از پيروزي در انتخابات در ديدارها و نشست‌هاي گوناگون خود با شخصيت‌ها و افراد گوناگون درباره چگونگي روابط دولت آينده جمهوري اسلامي با كشورهاي مختلف جهان سخن گفته است.

وي با تاكيد بر "گسترش همكاري‌ها" و "تعميق روابط" با جهان خارج، با اولويت بخشيدن به حفظ و رعايت "منافع ملي" و " صلح و ثبات منطقه" و "اعتمادسازي متقابل" به صراحت چنين ابراز داشته است:

***كشورهاي منطقه و همسايه:
............................


* ايران خانه و پشتيبان همه مسلمانان عالم است و در گسترش روابط گام‌هاي بلندي برداشته شده و برداشته خواهد شد و در دولت جديد نيز ما شاهد شكوفايي بيشتر در بين كشورهاي اسلامي و منطقه خواهيم بود. (‪(۸۴/۴/۵‬
* خليج فارس ، خليج صلح و دوستي و برادري است. از نگاه ما خليج فارس ، خليج صلح و دوستي است و توسعه روابط با كشورهاي همسايه به ويژه كشورهاي حاشيه خليج فارس و كشورهاي عربي در برنامه‌هاي ماست. (‪(۸۴/۴/۵‬
* پاكستان جزو همسايه‌هاي بزرگ، دوست و برادر جمهوري اسلامي است. ما با اين كشور هميشه روابط رو به توسعه داشتيم. ملت ما پيشرفت پاكستان در هر عرصه را ، پييشرفت خود مي‌داند. (‪(۸۴/۴/۵‬
* كويت از دوستان ما است و علقه‌ها و روابط سياسي و فرهنگي ( بين دو كشور ) گسترش و تقويت خواهد شد. (‪(۸۴/۴/۵‬
* مرز ميان دو ملت ايران و افغانستان مرز دوستي و برادري است و ايران اسلامي براي هرگونه همكاري با افغانستان آمادگي كامل دارد. (‪(۸۴/۴/۷‬
* با همدلي ، وحدت و تقويت پيوندهاي اسلامي و اقتصادي ، مي‌توان ضمن شكوفايي استعدادها، كشورهاي اسلامي را به سمت ساز و كار پيشرفت هدايت كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

(‪(۸۴/۴/۹‬
***كشورهاي اروپايي:
...................

ما خواهان روابطي عادلانه و رو به گسترش با تمامي كشورهاي جهان از جمله اروپا هستيم. (‪(۸۴/۴/۱۳‬ روند توسعه مناسبات عادلانه و برابر ميان اروپا و جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند الگوي قابل اعتمادي از مواضع و روابط اتحاديه اروپا به جامعه بين‌الملل و به ويژه جهان اسلام تلقي شود. (‪(۸۴/۴/۱۳‬
* با حفظ منافع ملي و حق ملت ايران و اصرار بر اعتماد سازي متقابل ، مذاكرات ( هسته‌اي ) را ادامه مي‌دهيم. (‪(۸۴/۴/۵‬
* مناسبات تاريخي، دوستانه و همه‌جانبه ميان جمهوري اسلامي ايران و روسيه همواره روند رو به افزايشي را طي كرده و در آينده نيز اين روند با شتاب بيشتري پي گرفته خواهد شد.


* همكاري‌هاي دو كشور دوست بر اساس تحقق و استحكام صلح و ثبات منطقه‌اي و جهاني و همچنين منافع مشترك هدف‌گذاري شده است و انتظار مي‌رود مشاركت روسيه در اجراي پروژه انرژي هسته‌اي نيز با همين رويكرد پي گرفته شود.

(‪( ۸۴/۴/۹‬
* بي‌گمان مسايل مربوط به وضعيت حقوقي درياي خزر و امكان بهره برداري عادلانه كشورهاي همسايه از منابع طبيعي آن و همچنين همكاري‌هاي مشترك در زمينه‌هاي زيست محيطي و مبارزه با تروريسم دولتي و غيردولتي، قاچاق مواد مخدر و جنايات سازمان يافته، براي دولت جديد ايران حائز اهميت تلقي مي‌شوند و آماده هستيم تا همكاري‌هاي مشترك را در اين مسائل افزايش دهيم.

(‪(۸۴/۴/۹‬
***آمريكا:
.............


* سياست خارجي ما نسبت به آمريكا بارها اعلام شده است و ملت ما امروز با يك خودباوري مسير تعالي و پيشرفت را طي مي‌كند و در اين راه نياز قابل توجهي به آمريكا ندارد. (‪(۸۴/۴/۵‬
*** رژيم صهيونيستي (اسرائيل):
............................

سران رژيم نامشروع اسراييل كه خانه‌ها را بر سر مردم مظلوم فلسطين خراب مي‌كنند و به گسترش ناامني در منطقه دامن مي‌زنند، وضعتيشان براي همه جهانيان روشن‌تر از آن است كه من بخواهم به آنها پاسخ دهم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مروري بر گفتمان احمدي نژاد درباره سياست خارجي جمهوري اسلامي، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016