چهارشنبه 15 تیر 1384

نگاهي به ماموريت هاي گروه هشت: ايران و افريقا روي ميز، آرزو ديلمقاني، هاتف

هشت مرد از هشت کشور صنعتي جهان قصد دارند در خصوص آينده افريقا تصميم بگيرند. آيا تک تک اين هشت نفر مايل به برداشتن گامهاي اساسي در اين خصوص هستند يا نه؟ بعد از اين که کنسرتهاي live 8 در سر تا سر دنيا برگذار شد و خاطره آن در ذهنها ماند حالا تمام توجه به سمت اين هشت مردي است که قرار است امروز در هتل گلينگلس در اسکاتلند گرد هم بيايند و در خصوص مسائل مربوط به افريقا و ... تصميم بگيرند...

اين هشت مرد در اين سه روز چه خواهند گفت؟
توني بلر، نخست وزير انگلستان
او چه مي خواهد؟
بلر از رهبران هشت کشور صنعتي جهان مي خواهد تا بدهيهاي فقيرترين کشورهاي جهان را ببخشند و کمکهاي خود را به افريقا را تا سال 2010 دو برابر کنند( 87.7 ميليارد دلار). وي در خصوص تغييرات آب و هوايي نيز برنامه هايي را ارائه خواهد داد.
در خصوص بخشش بدهيهاي کشورها يفقير رهبران ديگر کشورها با اين طرح موافقت کرده اند تا بدهي هاي 18 کشور فقير دنيا را که 14 تاي آن رد آفريقا قرار دارند ببخشند. همچنين انها موافقت کرده اند تا کمکهاي خود را افزايش دهند. همچنين در خصوص تغييرات آب و هوايي بلر اميدوار است که اين اجلاس با وي توافق کند.
جورج بوش، رئيس جمهور امريکا
او چه مي خواهد؟
در خصوص مسئله کمک به کشورهاي فقير امريکا تحت فشار انگلستان پذيرفت که کمکهاي خود به کشورهاي آفريقايي را افزايش دهد اما در خصوص تغييرات آب و هوايي امريکا تنها کشوري است که پيمان کيوتو را نپذيرفته است. اين در حالي است که امريکا بيشترين ميزان گازهاي گلخانه اي جهان را توليد مي کند.
مذاکرات تغييرات آب و هوايي در لندن در اواخر هفته گذشته به خوبي پيش نرفت. مسئله اصلي در اين مذاکرات زير بار نرفتن امريکا بود.
بوش همچپنين مي خواهد در باره خاورميانه در اجلاس جي هشت صحبت کند.
ژاک شيراک، رئيس جمهور فرانسه
او چه مي گويد؟
شيراک از سنگاپور، جاييکه ميزبان آينده بازيهاي المپيک در آنجا انتخاب خواهد شد به اسکاتلند خواهد آمد.
وي همچون ديگر رهبران کشورهاي اروپايي از برنامه کمکها به کشورهاي فقير حمايت مي کند. مسئله اي که به نظر مي رسد در اين اجلاس بر دوش شيراک سنگيني خواهد کرد، مسئله سياستهاي وي در اروپا است.
گرهارد شرودر، صدر العظم آلمان
او چه مي گويد؟
شرودر در خصوص کمک به آفريقا به طور کامل همکاري خواهد کرد. آلمانيها پيمان کيوتو را امضا کرده اند و بيش از ديگر کشورهاي اروپايي در خصوص اين مسئله سعي در انجام اين پيمان دارند.
ولادمير پوتين، رئيس جمهور روسيه
او چه مي خواهد؟
پوتين از اينکه در اين جلسه حضور دارد خوشحال است. روسيه دو هفته پيش قبول کرد تا دو ميليار دلار از بدهي هاي آفريقا از شوروي سابق را ببخشد.
جونشيرو کويزومي، نخست وزير ژاپن
وي در خصوص برنامه هسته اي کره شمالي بحث خواهد کرد. وي همچنين مبلغ پنج ميليارد دلار در طي پنج سال آينده به آفريقا کمک خواهد کرد که اين کمکها براي بهداشت و گسترش تجارت در کشورهاي فقير استفاده خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سيلويو برلوسکوني، نخست وزير ايتاليا
او چه مي گويد؟
به نظر مي رسد که ايتاليا در خصوص هيچ مسئله اي قول قطعي نخواهد داد.
گروه هشت از دل بحران و رکود اقتصادي دهه 70 شکل گرفت. در سال 73 امريکا براي مقابله با اين مشکلات يک گروه غير رسمي تشکيل داد که در آن مقامات بلند پايه دارايي کشورهاي اروپايي، ژاپن و امريکا حضور داشتند. در سال 75 به ابتکار فرانسه سران کشورهاي عضو نيز در اين گروه حضور يافتند و قرار گذاشتند که هر ساله اجلاسي تشکيل دهند.
کشورهاي عضو گروه هشت مي توانند در باره خط مشي و تعيين اهداف مشخص خود به توافق برسند ولي هيچ گونه ضمانت اجرايي بر عهده ندارند مگر آن که داوطلبانه آن را قبول کرده باشند.
منتقدان گروه 8 آن را نهادي مي دانند که از منافع نخبگان کشورهاي صنعتي بزرگ دفاع مي کند. به عقيده آنها اين منافع با نيازهاي ديگر کشورهاي جهان در تضاد قرار دارد. کشورهاي بزرگ و پرجمعيتي نظير هندوستان و چين که داراي رشد اقتصادي سريع هستند و همچنين کشورهاي افريقايي و امريکاي لاتين در اين گروه عضويت ندارند.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگاهي به ماموريت هاي گروه هشت: ايران و افريقا روي ميز، آرزو ديلمقاني، هاتف' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016