دوشنبه 20 تیر 1384

آسوشيتدپرس: ارتش آمريكا فيلمساز ايراني - آمريكايي در عراق را آزاد كرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


به گزارش آسوشيتدپرس، فيلمساز ايراني - آمريكايي كه به مدت دو ماه توسط ارتش آمريكا در عراق زنداني شده بود، روز گذشته آزاد شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري آمريكايي افزود: كوروش كار، فيلمساز 44 ساله ايراني - آمريكايي ساكن لس‌آنجلس، 17 مي پس از پيدا شدن قطعاتي كه مي‌تواند در ساخت بمب به كار رود در تاكسي حامل وي، دستگير شد و بدون محاكمه در بازداشتگاهي در عراق زنداني شد.

به دنبال دستگيري كار، در نزديكي شهر بلد، خانواده‌اش در يك دعوي حقوقي دولت فدرال را متهم كردند كه حقوق شهروندي ”كار“ در نظر گرفته نشده و حتي پس از بر طرف شدن ظن اف.بي.آي نسبت به وي، او را آزاد نكرده‌اند.

بي.‌بي.‌سي نيز گزارش داد، كار از جمله پنج نفري بود كه به تاييد پنتاگون به اتهام ارتباط با شورشيان عراقي دستگير شده بود.

به گزارش آسوشيتدپرس، ارتش آمريكا در اين باره اظهار كرد: كار به عنوان عامل تهديد عليه امنيت عراق دستگير شد و ارتش پس از بازجويي مقدماتي از وي از اف.بي.آي خواسته كه تحقيق درباره اين كه آيا “كار“ در فعاليت‌هاي تروريستي دست داشته، آغاز كند.

بر اساس اين گزارش، ارتش آمريكا پس از تشكيل جلسه در چهارم ژوئيه اعلام كرد: بر اساس تحقيقات اف.بي.اي و شهادت كار و شاهدانش در جلسه تشكيل شده تاييد كرد كه كار نيروي دشمن نبوده، آزادي او مورد تقاضا قرار گرفته و پذيرفته شده است.

بر اساس اين گزارش، كار پس از آزادي در روز گذشته گفت: خيلي خوشحالم كه بيرون از زندان هستم، خانواده‌ام خواستند من زودتر خانه باشم، من هم بسيار مشتاقم كه به محض خروج از عراق با تك تك آن‌ها گفتگو كنم.

بر اساس اين گزارش، با اين حال ارتش آمريكا از دستگيري كار دفاع كرده است. ژنرال دان الستون، سخنگوي نيروهاي هوايي آمريكا در اين باره گفت: ما يك فرايند بازنگري تثبيت شده را پيگيري كرديم و آقاي كار اكنون آزاد است.

با اين حال اين فيلمساز ايراني - آمريكايي نمي‌تواند فورا از عراق خارج شود؛ زيرا مقامات آمريكايي به او گفته‌اند كه پاسپورت وي هنگام آزمايش تاييد هويت نابود شده است!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علاوه بر پاسپورت، مقامات آمريكايي، لب تاب كار، تجهيزات فيلمسازي و ... وي را نيز مخدوش كرده است.

در مقابل دولت آمريكا از كار و خانواده‌اش به خاطر از بين بردن 50 روز از زندگي‌اش و ايجاد كابوسي ناتمام براي آن‌ها عذرخواهي كرد.

براساس اين گزارش كار، در ايران متولد شد، اما در كودكي به آمريكا مهاجرت كرد، وي پيش از علاقه‌مندي به فيلمسازي در نيروي دريايي خدمت كرد و مدتي نيز در صنعت كامپيوتر مشغول به كار بود.

كار به كمك فيليپ دياز، كارگردان و تهيه‌كننده مستقل فعاليت بر روي فيلمي مستند درباره كوروش، شاه باستاني ايران را آغاز كرده و براي تصويربرداري از مكان‌هاي باستاني مربوط به كوروش به افغانستان، ايران و عراق سفر كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آسوشيتدپرس: ارتش آمريكا فيلمساز ايراني - آمريكايي در عراق را آزاد كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016