سه شنبه 21 تیر 1384

گزارش ايسنا از تجمع در اعتراض به وضعيت گنجي

از حدود ساعت 17 بعدازظهر روز سه‌شنبه، جمعي در اعتراض به ادامه‌ي بازداشت اكبر گنجي در خيابان انقلاب و حوالي دانشگاه تهران تجمع كردند.


به گزارش خبرنگاران خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از نقاط مختلف خيابان انقلاب، اين تجمع در ابتدا در تقاطع خيابان قدس و انقلاب صورت گرفت كه حدود 150 تا 200 نفر در آن حضور داشتند. اين گروه كه خواهان آزادي اكبر گنجي وچند زنداني ديگر بودند، با دخالت نيروي انتظامي، تا حدودي متفرق شدند.


در اين تجمع كه خانواده‌ي اكبر گنجي نيز در بين تجمع‌كنندگان مشاهده مي‌شدند، تجمع‌كنندگان شعار «زنداني سياسي آزاد بايد گردد»، «گنجي آزاد بايد گردد»، «گنجي، گنجي حمايتت مي‌كنيم» سر دادند.


هاشم آقاجري كه در اين تجمع حضور داشت، در تقاطع خيابان قدس و طالقاني، تجمع‌كنندگان را به آرامش دعوت كرد و گفت:« هدف از اين تجمع اعتراض به وضعيت اكبر گنجي و ديگر زندانيان سياسي و درخوست آزادي آنها‌ست.»


آقاجري خطاب به تجمع‌كنندگان گفت:« براي جلوگيري از درگيري و به وجود آمدن مشكلات بعدي، تقاضا مي‌كنم متفرق شويد.»


وي با بيان اين كه «مطمئنا خانواده‌ي اكبر گنجي راضي نيستند به كسي آسيبي برسد»، از تجمع‌كنندگان خواست تا متفرق شوند .


آقاجري همچنين يكي از كادرهاي نيروي انتظامي را خطاب قرار داد و گفت: «اجازه دهيد؛ دانشجويان به آرامي متفرق مي‌شوند؛ برخورد شما با دانشجويان قطعا بايد متفاوت با برخوردتان با بزهكاران باشد.»


وي از تجمع‌كنندگان خواست كه درخواست‌هاي خود را از طرق مسالمت‌آميز ديگري پيگيري كنند.


به گزارش ايسنا، عبدالله مومني، دبيرتشكيلات تحكيم وحدت (طيف علامه) نيز كه در اين تجمع حضور داشت، ابراز عقيده كرد:« عليرغم اين كه طبق قانون اساسي تجمع بدون حمل سلاح، آزاد است اما حق دانشجويان در اعتراض مدني به وضعيت شخصي كه در دفاع از آزادي عقيده به زندان رفته استچگونه است؟»


وي گفت:« اكنون كه امكان چنين اعتراضي وجود ندارد و دانشجويان مورد هتاكي قرار گرفتند، ما خواسته‌ي خود را از مجراها و ساز و كارهاي مدني ديگري پيگيري كرده و خواهان آزادي ساير زندانيان سياسي خواهيم بود.»


در ادامه، يكي از عوامل نيروي انتظامي خطاب به تجمع‌كنندگان اعلام كرد كه متفرق شوند و پس از آن اگر برخوردي صورت گرفت، مسووليت آن بر عهده‌ي خود افراد است.


در مدت كوتاهي پس از اين اعلام اكثر تجمع‌كنندگان متفرق شدند؛ عده‌اي از تجمع‌كنندگان به سوي بلوار كشاورز و جمعي نيز به سوي ميدان انقلاب حركت كردند.


نيروي انتظامي حاضر در مقابل دانشگاه تهران، دائما از تجمع‌كنندگان درخواست مي‌كرد كه متفرق شوند؛ با اين حال تجمع جمعي محدود بار ديگر در ميدان انقلاب و از حوالي خيابان 16 آذر شكل گرفت كه با سر دادن شعارهايي در حمايت از گنجي، آزادي برخي زندانيان را خواستار بودند.


نيروي انتظامي در اين قسمت از خيابان با شدت بيشتري در تلاش براي متفرق كردن تجمع‌كنندگان بود و برخوردهايي نيز در اين ميان صورت گرفت كه با اعتراض تجمع كنندگان همراه بود.


از سوي ديگر، در تقاطع خيابان قدس و بلوار كشاورز، اعلام شد كه تجمع‌كنندگان بدون سر دادن شعار و به سمت ميدان وليعصر حركت ‌كنند.

اين افراد كه اكثر آنها غير دانشجو بودند، پس از متفرق شدن چهره‌هاي دانشجويي، با سر دادن شعارهايي نظير «زنداني سياسي آزاد بايد گردد»، «گنجي، قهرمان حمايتت مي‌كنيم»،به سمت ميدان وليعصر حركت كردند و بعد از رسيدن به انتهاي مسير -ميدان وليعصر- متفرق شدند.


بنابر گزارش خبرنگاران ايسنا و براساس اظهارات شاهدان حاضر در خيابان، دستگيري‌هايي نيز از سوي نيروي انتظامي و برخي ماموران با لباس شخصي مشاهده شد.


درپي اين تجمع، در تردد تعداد زيادي ازمردم عابر در پياده‌روهاي شلوغ اطراف ميدان انقلاب، اخلال به وجود آمد كه اين امر به بي‌نظمي خيابان كمك مي‌كرد.


در لحظه‌ي ارسال اين خبر، تجمع پايان يافته و تلاش نيروي انتظامي براي برقراري نظم در خيابانها ادامه دارد

و نيز محدوديت‌هايي از سوي ماموران حاضر در محل براي خبرنگاران و عكاسان رسانه‌هاي جمعي به وجود آمد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين ارتباط مديركل سياسي استانداري تهران به خبرنگار ايسنا گفت:« تجمع امروز عصر فاقد مجوز قانوني بوده است.»

احمدوند ادامه داد:« هنوز گزارش اين تجمع به دست ما نرسيده است.»

هم‌چنين خانجاني سخنگوي وزارت كشور نيز اظهار داشت كه اين تجمع فاقد مجوز بوده و هماهنگي خاصي در اين ارتباط صورت نگرفته است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايسنا از تجمع در اعتراض به وضعيت گنجي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016