سه شنبه 21 تیر 1384

گفتگوي راديو فردا با حجت الله شريفي، دبير سياسي سازمان دانش آموختگان ايران، ادوار تحكيم وحدت درباره تجمع امروز مقابل دانشگاه تهران

ضرب و شتم و برخورد توهين آميز نيروي انتظامي جمهوري اسلامي با تجمع کنندگان حامی اکبر گنجی در برابر دانشگاه تهران


در پاسخ به فراخوان كميته پيگيري آزادي اكبر گنجي، جمعي از دانشجويان و فعالان سياسي عصر امروز (سه شنبه) در مقابل دانشگاه تهران تجمعي برپا كردند. حجت الله شريفي، دبير سياسي سازمان دانش آموختگان ايران، ادوار تحكيم وحدت، كه در محل حضور داشت، در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: در صورتی که گنجی آزاد نشود، این تجمع روز آینده تکرار خواهد شد. وی می افزاید تلاش براي گرفتن پاسخ به درخواست مجوز برای این تظاهرات بی ثمر بود. وی می افزاید: ضرب و شتم، برخورد وحشيانه و الفاظ ركيك از سوي نيروي انتظامي با تجمع كنندگان بسيار تعجب آور بود. علی اکبر موسوي خوئيني دستگير شد و دكتر هاشم آقاجري به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
تارا عاطفي
---------------------------------------------------------

تارا عاطفي (راديو فردا): در پاسخ به فراخوان كميته پيگيري آزادي اكبر گنجي، خانواده زندانيان سياسي، دفتر تحكيم وحدت، سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي ادوار تحكيم وحدت، اتحاد دموكراسي خواهان ايران و نشريه دانشجويي بذر، فعالان حقوق بشر و فعالان سياسي دانشجويي عصر امروز (سه شنبه) در مقابل دانشگاه تهران تجمعي برپا كردند. حجت الله شريفي، دبير سياسي سازمان دانش آموختگان ايران، ادوار تحكيم وحدت كه در محل حضور داشت، به راديو فردا مي گويد:
حجت الله شريفي: همانطور كه مي دانيد بعد از گذشت بيش از پنج سال از زنداني شدن آقاي اكبر گنجي، روزنامه نگار شجاع و جسور و پس از گذشتن بيش از يك ماه از اعتصاب غذاي ايشان در اعتراض به روند غيرقانوني و خودسرانه ادامه بازداشت ايشان، تريبوني به دعوت دفتر تحكيم وحدت، سازمان دانش آموختگان ادوار تحكيم وحدت و اتحاد دموكراسي خواهان ايران وبرخي از گروه ها و فعالين سياسي دانشجويي از جمله 384 فعال سياسي در مقابل دانشگاه تهران برگزار شد. البته بهتر است بگويم بنا بود برگزار شود.

براي برگزاري اين تجمع از سه روز پيش نامه اي براي استانداري تهران داده شده بود مبني بر درخواست صدور مجوز براي اين تجمع و رسما براي استانداري تهران داده شده بود، اما تا لحظه برگزاري تجمع هم هيچ گونه پاسخي از جانب استانداري نيامد. عليرغم پيگيري هاي موكد و شديدي كه از جانب خود برگزار كنندگان از جمله جناب آقاي مهندس موسوي دبيركل سازمان دانش آموختگان براي حتي ارائه پاسخ منفي به صورت مكتوب شد، هيچ گونه پاسخي ارائه نشد. تنها از جانب افرادي كه مسئوليت مشخصي نداشتند و گماردگان شايد استانداري و سازمان هاي امنيتي از جمله وزارت اطلاعات و ديگر سازمان هاي امنيتي موجود در كشور بودند، به طور شفاهي اعلام مي شد كه نه، اين تجمع مجوز ندارد. تا آخرين لحظه هم كه ما اصرار كرديم به صورت مكتوب اين را بگوييد، از ارائه مكتوب عدم صدور مجوز و ارائه پاسخ به درخواست ما امتناع كردند.

طبيعي بود كه تا آخرين لحظه هم ما نمي توانستيم تجمع را لغو كنيم با اين شرايط و جمعيتي جمع شده بود، قرار بود تجمع از ساعت پنج تا هفت باشد و يك خواسته مشخص آن هم براي آزادي آقاي اكبر گنجي و ايجاد حساسيت در مجامع بين المللي براي جان ايشان كه شديدا در خطر است پس از 30 روز اعتصاب غذا. اما متاسفانه از همان لحظه اول كه مقابل دانشگاه رسيديم، گويا بر خلاف رويه چند سال اخير بنا بر اين بود كه به شديدترين نحو از جانب نيروي انتظامي با افراد حاضر در صحنه برخورد شود. با توهين هاي ركيك، با ضربه باتوم، با ضرب و شتم افراد حاضر به وحشيانه ترين نحو كه اصلا عجيب بود از نحوه برخورد اينها، چون مدتها بود كه حداقل آقاي طلايي و آقاي قاليباف ادعاي اين را داشتند كه نيروي انتظامي از اينگونه برخوردها نخواهد داشت. مثلا يك ماه پيش در تجمع زنان برخوردي كه صورت گرفت، به هيچ عنوان از اين برخوردها حداقل به اين شدت نبود، ولي اين بار انگار كه مسخ شده بودند از قدرت رسيدن آقاي احمدي نژاد و لحني بسيار زشت و زننده با ركيك ترين كلمات داشتند. هم آقايان و هم خانم هاي حاضر در صحنه را مورد اهانت قرار مي دادند و بعد هم به وحشيانه ترين نحو، انگار كه با عرض معذرت حيوانات وحشي به يك جمعي حمله مي كنند، به وحشيانه ترين نحو به مردم يورش مي بردند و با شديدترين نحو مردم را مي زدند، حتي صراحتا چند بار فرمانده اينها دستور داد كه به شدت بزنيد و اصلا رحم نكنيد. خانم ها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار مي دادند و همه دوستان از جمله خود بنده را و بعيد بود از جانب مامور دولت. قبلا لباس شخصي ها بودند و ظاهرا لباس شخصي ها را لباس نيروي انتظامي پوشاندند و بنايشان از اين پس اين است مخصوصا با انتخابات جديدي كه صورت گرفته.

حتي آقاي مهندس موسوي خوئيني، دبير كل سازمان وقتي رفتند علت را جويا شوند، كارت ايشان را گرفتند و بعد با ايشان برخورد كردند. ايشان به ماموران گفتند به ما اعلام كنيد مجوز هست يا نيست. ايشان را با برخورد دستگير كردند و الان هم آقاي مهندس موسوي بازداشت هستند و از وضعيت ايشان اطلاعي در دست نيست و جمعيتي هم كه جمع بود به نحو خيلي بارزي كلافه كرده بودند اين نيروهاي انتظامي را هرچند كه اينها بناي برخورد داشتند، اما واقعا تحقيرآميز بود كه نيروي انتطامي حكومت كه بايد مجري امنيت و نظم باشد، اينچنين برخورد با دانشجويان مي كرد.

ت . ع: آقاي شريفي چند نفر در اين تجمع شركت داشتند؟

حجت الله شريفي: مردم را پراكنده مي كردند، ولي حدود دو سه هزار نفر.

ت . ع: چه تعداد دستگير شدند غير از آقاي موسوي؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حجت الله شريفي: من اطلاع دقيقي از دستگيرشدگان ندارم ولي مي دانم يكي ديگر از دوستان را هم همراه مهندس موسوي دستگير كردند. پراكنده ديدم تعدادي از بازداشت ها را ولي از تعداد دقيق بازداشت شدگان اطلاع ندارم. ولي مشخص بود كه دستور برخورد شديد داشتند. و از سوي فرمانده اين برخوردها شنيده شده كه گفته «ديگر دوره شما تمام شد، چهار سال از اين پس نمي گذاريم نفس بكشيد، نماينده مجلس بودي هرچه خواستي گفتي حالا از اين پس حسابتان را مي رسيم.» دقيقا با اين لحن ها تهديد مي كرده آقاي مهندس موسوي را و نكته جالب اين كه لباس شخصي ها افراد را نشان مي دادند و كاملا نيروهاي انتظامي از آنها دستور مي گرفتند چه كسي را بگيرند و با چه كسي برخورد كنند.

ت . ع: در نهايت افرادي كه در اين تجمع شركت كرده بودند با اعمال خشونت پراكنده شدند؟

حجت الله شريفي: بله. تا حدود ساعت شش در ميدان انقلاب حضور داشتند ولي در نهايت پراكنده شدند.

ت . ع: آيا باز هم در اين مورد برنامه اي داريد؟‌

حجت الله شريفي: الان مهمترين برنامه ما پيگيري آزادي هرچه سريعتر آقاي مهندس موسوي است. به گفته دوستان آقاي دكتر هاشم آغاجري هم به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند كه در تحصن حضور داشتند.

ت . ع: از وضعيت ايشان خبر داريد؟

حجت الله شريفي: نخير، ولي خبرهايي هست كه بسياري به بيمارستان منقل شدند. ضرب و شتم به قدري شديد بود كه من براي لحظاتي بيهوش بودم. نكته اي كه خيلي عجيب بود هتك حرمت و نحوه برخوردشان بود كه من تا به حال نديده بود نسبت به خانم ها حداقل اينقدر پرده دري و بي حيايي كنند و ظاهرا نشان مي دهد كه خيلي قدرت و وضعيت جديد انتخابات سرمستشان كرده و به نوعي مي خواستند امروز يك مانور قدرت دهند كه خوشبختانه به نظر من در جمعي كه همه شاهد بودند با اين كارهايشان بيش از گذشته برخورد نيروي پليس و نيروي انتظامي تحقير آميز شد. سازمان قطعا آزادي مهندس موسوي را پيگيري خواهد كرد و اگر آزادي ايشان تا فردا محقق نشود، فردا تجمعي را مجددا جلوي سردر دانشگاه تهران براي آزادي ايشان برگزار خواهيم كرد.

Copyright: gooya.com 2016