یکشنبه 26 تیر 1384

توليد سوخت هسته اي متوقف نخواهد شد: حرف آخر ايران به اروپا، کيهان

حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسئول پرونده هسته اي در گفت وگو با خبرنگار كيهان تاكيد كرد در صورت عدم وجود غني سازي در طرح پيشنهادي اروپا، ايران قطعا و بدون توجه به ديگر بخش هاي اين طرح ، تعليق را خواهد شكست و كار خود را در تاسيسات ucf اصفهان از سر خواهد گرفت. روحاني اين تصميم را «از پيش اتخاذ شده» اعلام كرد و گفت كه تا امروز فقط چند هفته به تعويق افتاده است.
«اگر تمام امكانات دنيا را در اختيارمان قرار دهند، از حفظ چرخه توليد سوخت اتمي دست نمي كشيم».
اين جمله نيز علي آقامحمدي دبير كميته اطلاع رساني و تبليغات شوراي عالي امنيت ملي خطاب به ايسنا مي تواند پاسخي روشن باشد به همه آن اخباري كه اين روزها از آماده شدن دوباره اروپا براي تلاش جهت راضي ساختن ايران به توقف دائمي چرخه سوخت خود در ازاي دريافت برخي مشوق ها، حكايت مي كنند و اين درحالي است كه مهلت اروپا حداكثر تا 10 مرداد پايان مي يابد و ايران تاكيد كرده كه هرگز از چرخه توليد سوخت اتمي دست نمي كشد.
در اين باره خبرگزاري رويتر به نقل از بعضي ديپلمات هاي اروپايي نوشت: «وزراي خارجه اتحاد اروپايي روز دوشنبه 18 ژوئيه (فردا) توافق خواهند كرد تا با يك ابتكار ديپلماتيك، ايران را دوباره براي توقف برنامه هاي هسته اي اش تحت فشار قرار دهند.» از ديد رويترز اين «ابتكار ديپلماتيك» در واقع ارائه برخي مشوق ها خواهد بود كه محتويات آن بدين قرار است: «قول همكاري هسته اي غيرنظامي، تامين تضمين شده سوخت هسته اي، توافقنامه همكاري تجاري، همكاري امنيت منطقه اي و شناسايي ايران به عنوان تامين كننده عمده انرژي اروپا(!)».
در آنچه رويترز به عنوان طرح اروپا از آن ياد كرده اثري از «چرخه سوخت هسته اي» ديده نمي شود و در واقع اروپايي ها همچنان اصرار دارند اين پيشنهادات را «در ازاي» پذيرش توقف غني سازي به ايران ارائه خواهند داد.
از سوي ديگر خبرها از تصميمات اتخاذشده در جمع مسئولان پرونده هسته اي حكايت از آن دارد كه اگر اروپا نمي خواهد در طرح خود حق ايران در زمينه بهره مندي از فناوري توليد سوخت هسته اي را به رسميت بشناسد، بهتر آن است كه اصلا اين طرح را به ايران ارائه نكند، چرا كه به محض ارائه چنين طرحي از جانب اروپا، ايران آن را قاطعانه رد خواهد كرد و روند مذاكرات با اروپا به بن بست قطعي خواهد رسيد.
سيروس ناصري يكي از اعضاي تيم مذاكره ايران در اين زمينه به ايسنا گفت: «اگر چرخه سوخت هسته اي در پيشنهاد اروپايي ها به ايران لحاظ نشده باشد، اساسا پيشنهاد آنها قابل بررسي نخواهد بود». ناصري در پاسخ به اين سوال كه در صورت رد پيشنهاد اروپايي ها توسط ايران، اقدام بعدي ايران چه خواهد بود، گفته است: «تصميم ايران در اين زمينه قبل از ارائه پيشنهاد اروپايي ها اتخاذ شده و آنها نيز از آن به خوبي مطلع هستند. تصميم ما ادامه غني سازي اورانيوم را شامل مي شود». ناصري به تصميمي اشاره مي كند كه ايران مبني بر آغاز كار در UCF اصفهان در ماه ژوئن اشاره مي كند كه پس از پيشنهاد اروپايي ها براي ارائه طرحي به ايران حدود 2ماه به تعويق افتاد. آن تصميم از ديد مقامات ايراني هنوز پابرجا و كاملا قابل اجراست.
از سوي ديگر بعضي تحليلگران عقيده دارند مانور فعلي اروپا كه در قالب «اين در مقابل آن» به صورت «مشوق در ازاي توقف» مطرح مي شود، فقط ظاهر قضيه است و اروپايي ها به اين باور قطعي رسيده اند كه توقع توقف دائمي غني سازي از سوي ايران، آرزويي دست نيافتني است. خصوصا پس از انتخاب محمود احمدي نژاد به رياست جمهوري اسلامي ايران اين موضوع شكل روشن تري به خود گرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يك مقام اتحاديه اروپايي كه رويترز نام او را منتشر نكرده، در گفت وگو با اين خبرگزاري، اين تحليل را تاييد كرده است. وي گفت: «حتي پيش از انتخابات ايران نيز در اين باره كه آيا اين كشور با توقف غني سازي اورانيوم موافقت مي كند يا خير، ترديد وجود داشت. اما در حال حاضر اين امر دشوارتر به نظر مي رسد». ناظران سياسي پذيرش توقف فعاليت چرخه سوخت هسته اي را در دولتي كه چهره اي چون محمود احمدي نژاد سكاندار آن است، امري ناممكن مي دانند و بعلاوه عقيده دارند اين دولت نسبت به دولت اصلاح طلبان از هر جهت در شرايط بهتري براي پافشاري بر حقوق ايران و مقابله با اروپا -در صورت لزوم- دارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'توليد سوخت هسته اي متوقف نخواهد شد: حرف آخر ايران به اروپا، کيهان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016