یکشنبه 26 تیر 1384

امير محبيان: تغييرات چشمگير در وزارت خارجه بعيد است، ايسنا

* تشكيل كابينه‌ ناهمگرا از كارآمدي دولت خواهد كاست
* دولت سايه براي پرورش نيروهاي شايسته و آگاه ضرورت دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

عضو شوراي سردبيري روزنامه‌ي رسالت، گفت: احمدي‌نژاد در تلاش است كه دولت را از مرحله‌ي تئوري‌پردازي به فاز عمل و كار اجرايي وارد نمايد.

امير محبيان در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: با در نظر گرفتن دو ويژگي نوگرايي در نيروي انساني و اصالت "مجري" بودن دولت، گمان دارم رييس‌جمهور منتخب در پي نيروهايي با چهره جديد است كه بتوانند طبق اصل اصالت "كار" برنامه‌ها را از روي كاغذها خارج كرده و به پروژه‌هاي جدي و علمي تبديل نمايند.

وي گفت: همگرايي براي مديريت را يك اصل مهم دانست و افزود: اين اصل به ويژه براي احمدي‌نژاد اهميت ويژه‌اي مي‌يابد زيرا اگر كابينه‌اي ناهمگرا با رييس‌جمهور تشكيل شود بخش اعظم وقت وي صرف توجيه نيروهاي ناهمسو شده و عملا از كارآمدي دولت كاسته خواهد شد.

وي با بيان اين كه مجلس وظيفه‌اي خاص دارد و نبايد به هيچ قيمتي از جايگاه قانونگذاري و نظارتي خود نزول كند ادامه داد: لذا طبيعي است كه در تعيين كابينه و نظارت بر حسن وظيفه انجام كار دولت سخت‌گيري نمايد، از سوي ديگر، در مواجهه با نيروهاي فعلي اجرايي در بدنه‌ي دولت، ضمن عمل بر اساس قاعده شايسته‌سالاري، نبايد به گونه‌اي عمل شود كه پيكره‌ي مديريتي كشور صدمه خورده و تغييرات سياسي عملا اين پيكره را از كار بياندازد در عين حال، بايد استراتژي اعمال تغييرات در پيكره مديريتي به نحوي آرام و منطقي صورت پذيرد كه واكنش و مقاومت‌هاي نامعقول؛ دولت را گرفتار تنش‌هاي ديوانسالارانه ننمايد.

محبيان در تعريفي از كابينه‌ي هفتاد ميليوني، اظهار داشت: كابينه‌ي هفتاد ميليوني به معناي آن است كه دغدغه‌ي دولت فقط مشكلات آن گروهي نيست كه به دكتر احمدي‌نژاد راي داده‌اند و دولت خود را نماينده‌ي تمامي ملت ايران مي‌داند ولي شكي نيست براي اداره‌ي معقول دولت، توافق و همگرايي ميان اعضاي كابينه ضروري است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو شوراي سردبيري روزنامه‌ي رسالت، در مورد آينده‌ي سه وزارتخانه‌ي اطلاعات، كشور و امور خارجه معتقد است: وزارتخانه‌هاي اطلاعات، امور خارجه و كشور به طور سنتي از اهميت بسياري برخوردارند، پيرامون وزارت خارجه بر اين گمانم كه ساز و كار تصميم‌گيري در سطح سران كشور و نهادهاي ارشد به گونه‌اي است كه تغييرات چشمگير رفتاري و سياسي بعيد است. وزارت اطلاعات ساختار پيچيده و كارشناسي خاصي دارد كه پذيراي هر كسي به عنوان وزير نخواهد بود، وزير بايد مجتهد بوده و از ساز و كار اطلاعاتي و امنيتي در سطوحي بالا مطلع باشد والا ممكن است فجايعي رخ دهد. وزارت اطلاعات به دليل اهميتش درون چارچوب نظارتي كلان از سوي مديران ارشد كشور عمل خواهد كرد.

محبيان ادامه داد: وزارت كشور نيز اهميت بسيار دارد چراكه عملكرد وزير منتخب سريعا در استان‌ها خود را به نمايش خواهد گذاشت، از همين رو بايد در گزينش وزير كشور دقت زيادي صورت گيرد.

عضو شوراي سردبيري روزنامه‌ي رسالت، در مورد محقق شدن دولت سايه در ايران، گفت: دولت سايه اصولا در بسياري از كشورها از سوي احزاب تشكيل مي‌شود، در ايران بعضا متاسفانه دولت سايه را با دولت مخفي كار اشتباه مي‌گيرند، به گمانم ايجاد دولت سايه براي پرورش نيروهاي شايسته و آگاه ضرورت دارد به شرطي كه پيشاپيش فرهنگ سياسي آن شفاف و تعميق گردد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'امير محبيان: تغييرات چشمگير در وزارت خارجه بعيد است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016