یکشنبه 26 تیر 1384

خرازي به سئوالات "الله كرم" پاسخ داد، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۲۶‬
داخلي. سياسي. سياست خارجي.

وزير امور خارجه در پاسخ به سئوال رييس گروه انصارحزب الله‌گفت: حسين واله سفير ايران در الجزاير قبل از انتصاب، از عضويت در حزب خود استعفا كرده است و عضو حزبي نيست و اساسنامه وزارت خارجه درخصوص وي رعايت شده است.

بر پايه اساسنامه وزارت امور خارجه، كاركنان آن بايد عضو گروهها و احزاب نباشند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، كمال خرازي اين سخنان را روز يكشنبه درجلسه پرسش وپاسخ باشركت‌كنندگان درهمايش بين‌المللي اصلاح ساختار سازمان ملل و در پاسخ به سوال "حسين الله كرم" يكي از شركت‌كنندگان در اين همايش بيان كرد.

الله كرم از وزيرامور خارجه پرسيد، چرا در پايان كاردولت، فردي از حزب مخالف رييس جمهوري منتخب كشور(حسين واله) را بعنوان سفير ايران در الجزاير منصوب كرده‌ايد.

خرازي ادامه داد: سفير ايران در الجزاير جديد منصوب نشده بلكه قبل ازسال گذشته منصوب شد و حدود شش ماه از فعاليت وي مي‌گذرد و طبيعي است كه وزارت خارجه بتواند از همه كارشناسان و كساني كه صلاحيت‌هاي سفارت را دارند استفاده كند.

الله‌كرم همچنين واكنش وزير امور خارجه به "سخنان تهديد آميز" هنري كسينجر وزير امور خارجه اسبق آمريكا مبني بر منتفي نبودن حمله نظامي به ايران را جوياشد، خرازي در پاسخ گفت: طبيعي است كه آقاي كيسينجر خواهان زورمداري و شدت عمل آمريكا عليه ايران باشد.

خرازي افزود: آنچه مهم است اينكه نتيجه زورمداري آمريكاچيست و اينكه براي آمريكا محبوبيت مي‌آورد يا موجب نفرت از آمريكا مي‌شود .

وزير امور خارجه ايران تاكيد كرد: تز آقاي كيسينجر كه در عمل در كشورهايي همچون عراق پياده‌شده، نتيجه‌اي در برنداشته و باعث كشتار، ناامني و نفرت بيشتر براي آمريكا شده است و در منطقه نفرت نسبت به آمريكا افزايش يافته است.

خرازي افزود: درچنين شرايطي كه آمريكايي‌ها به فكر پيدا كردن راه فرار از باتلاق عراق هستند، فكر تهاجم به يك كشور ديگر و توسل به زور براي پيشبرد اهداف آمريكار فكر ابلهانه‌اي است و به گرفتاري بيشتر براي خود آمريكا منجر خواهد شد.

وي همچنين درخصوص استفاده از زور بر عليه كشورهاو انجام اقدامات پيش دستانه در گزارش دبير كل سازمان ملل گفت: نظر دادگاه بين‌المللي هم روشن است كه كشورها مجاز به استفاده از زور نيستند، مگرزماني كه براساس ماده ‪ ۵۱‬منشور، مورد تجاوز قرار گيرند و بخواهند از حق خود دفاع كنند.

واكنش وزارت امور خارجه در رابطه به سفر رييس مجلس شوراي اسلامي به دو كشور اروپايي و مسائل آن، و برخورد با سفراي اروپايي سوال ديگري بود كه الله كرم از وزيرخارجه پرسيد.

خرازي در پاسخ گفت: سفر رييس محترم مجلس در شرايط حساسي انجام گرفت كه حملات شديد و جوسازي و اتهامات بسيار زيادي عليه ايران را شاهد بوديم آن اتهامات و فضاي موجود بر تصمصم مسوولان بلژيكي تاثير گذاشت.

خرازي مساله رييس مجلس سناي بلژيك و مساله ضيافت را مسائل جديدي ندانست و افزود: آنها با پروتكل ما آشنا بودند و مي‌دانستند كه ايرانيها چگونه عمل مي‌كنند اما مسائل بوجود آمده تاثير پذيري رييس مجلس بلژيك از فضاي سياسي موجود را نشان داد.

وزيرامور خارجه در عين حال سفر اروپايي رييس مجلس شوراي اسلامي را يك سفر موفق ارزيابي كرد كه در آن مسائل ايران پس از انتخابات براي مقامات اتحاديه اروپا و مقامات بلژيك توضيح داده شد.

الله كرم همچمين ازخرازي پرسيد، واكنش شما نسبت به تهاجم به مسلمانان انگلستان، ايتاليا و آلمان چه بوده است و در دفاع از مسلمانان اين كشورها چه كرده‌ايد؟، خرازي در پاسخ گفت: دفاع از مسلمانان در هر جا كه هستند به شيوه‌هاي صحيح آن از وظايف ما است.

خرازي افزود: ما در هر جا كه نسبت به اقليتهاي مسلمان در كشورهاي غربي ظلمي واقع شده‌است ، ساكت ننشسته‌ايم و تذكر داده‌ايم و در مورد مسلمانان انگليس نيز به همين شيوه عمل كرده‌ايم.

وي ادامه داد: البته خود مسلمانان انگليس نيز هوشيار هستند و از حقوق خود دفاع مي‌كنند و نظر دولت انگليس نيز همين بوده كه حركات افراط گرايي برخي گروها عليه مسلمانان را محكوم كرده است.

وزيرامورخارجه ايران تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران حامي مسلمانان در همه جاي دنيا است و از حقوق آنها دفاع خواهد كرد.

خرازي درپاسخ به سوال يكي ديگر از شركت‌كنندگان در اين همايش درخصوص توجه نشدن به بحث گفت و گوي تمدنهادر گزارش دبيركل سازمان ملل، گفت: براي ما تعجب آوربود كه در گزارش نسبت به مساله گفت و گوي تمدنها كه مي‌تواند زيرساخت خوبي براي تعامل كشورها باشد، توجه نشده بود .

وزير امور خارجه با تاكيد بر اينكه اين موضوع بايد بعنوان يك مبناي اصولي درطرح‌اصلاح ساختارسازمان ملل مورد توجه قرار گيرد، افزود: خوشبختانه در گزارش رييس مجمع كه براي اجلاس سران آماده مي‌شود به گفت و گوي تمدنها اشاره شده است.

خرازي همچين درخصوص پيش بيني نتيجه اجلاس سران در ماه سپتامبربا توجه به فضاي موجود در دنيا، گفت: كشورهاي غربي طبعا تلاش مي‌كنند فضايي به نفع خود ايجاد كنند اما نبايد فراموش كرد كه آگاهي رو به افزايش كشورهاي درحال توسعه نمي‌تواند بي‌تاثير باشد.

وزير امور خارجه ايران افزود: آگاهي در بين كشورهاي درحال توسعه و ازجمله كشورهاي اسلامي درحال فزوني است و نمونه آن را درفراينداصلاح سازمان ملل مشاهده كرديم بطوريكه گزارشي كه امروز در حال آماده و ارائه شدن است با گزارش اوليه دبير كل كاملا تفاوت دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خرازي گفت: جاي اميدواري هست كه در آينده به سازوكارهايي برسيم كه حقوق همه كشورها از جمله كشورهاي درحال توسعه در آن ملحوظ شده باشد و بحث فرهنگها و گفت و گوي تمدنهاو بي‌ترديد بستر مناسبي است كه موجب مي‌شود حقوق كشورهاي درحال توسعه مورد توجه قرار گيرد.

خرازي همچين در پاسخ به سوال يكي ديگر از شركت‌كنندگان دراين همايش درخصوص پيشنهاد افزايش تعداد اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل گفت: اصلاح ساختار و افزايش اعضاي شوراي امنيت بحث بسيار مهمي است و باتوجه با اينكه شوراي امنيت بايد از كل اعضاي سازمان ملل نمايندگي كند، اين افزايش اعضاي شورا، اجتناب ناپذير است تا شوراي امنيت بتواند همه كشورهاي عضو را نمايندگي كند.

وزير خارجه اما در عين حال خاطرنشان كرد: اين موضوع نياز به بحث و گفت و گوي كافي و تخصصي دارد و نحوه افزايش اعضاي شوراي امنيت بايد با انجام بحث‌هاي كارشناسي و جدي صورت گيرد.

خرازي افزود: از نظر جمهوري اسلامي ايران اين بحث هنوز تا اين حدپخته نشده كه بتوان به تصميم نهايي رسيد و تصميمي بر اساس اجماع اتخاذ شود.

وي ادامه داد: باوجود چنين فضاي متفرقي كه امروز وجود دارد نمي‌توان تصميم مهمي كه آينده سازمان را شكل مي‌دهد و حيات سياسي، اقتصادي، فرهنگي و امنيتي همه كشورهاي عضو سازمان ملل را تحت تاثير قرار مي‌دهد، اتخاذ كرد.

خرازي تصريح كرد: شتاب زدگي در اين مورد به مصلحت نيست و بايد با صبر و حوصله به گفت و گوها ادامه داد و مذاكره كرد تا به راه حلي رسيد كه بتواند راه حل اجماعي باشد و مورد توافق همه باشد.

وزيرامورخارجه همچنين به‌تلاشهاي سازمان كنفرانس اسلامي دراين خصوص اشاره كرد و گفت: سازمان كنفرانس اسلامي در قطعنامه‌اي كه باني آن جمهوري اسلامي ايران بود، تصويب كرد كه مجموعه‌اسلام نيز خواهان كرسي دائمي در شوراي امنيت سازمان ملل هستند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خرازي به سئوالات "الله كرم" پاسخ داد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016