چهارشنبه 29 تیر 1384

عليرضا رجايي: نيروهاي ملي- مذهبي تشكيل جبهه دموكراسي‌‏خواهي و حقوق بشر را پيگيري مي‌‏كنند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

عليرضا رجايي گفت: دستور كار نيروهاي ملي-مذهبي پس از انتخابات رياست‌‏جمهوري، پيگيري تشكيل جبهه دموكراسي‌‏خواهي و حقوق بشر است.

اين فعال ملي- مذهبي در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، افزود: نيروهاي ملي- مذهبي به دنبال بحثي كه در دوران انتخابات رياست‌‏جمهوري در خصوص جبهه دموكراسي‌‏خواهي و حقوق بشر مطرح شد، در حال گفت‌‏وگو و مذاكره با جريان‌‏ها و افراد شاخص سياسي هستند تا در نتيجه اين گفت‌‏وگوها به دستور عمل مشخصي در خصوص تاسيس چنين جبهه‌‏اي برسند.
وي تصريح كرد: نيروهاي ملي- مذهبي پيش‌‏نويسي را براي منشور جبهه دموكراسي‌‏خواهي و حقوق بشر طرح كرده‌‏اند كه پس از بررسي بيشتر و نهايي شدن به ديگر گروه‌‏هاي عضو اين جبهه ارائه خواهد شد.
به گفته اين فعال ملي -مذهبي، تمامي گروه‌‏ها و افرادي كه خواهان عضويت در جبهه دموكراسي‌‏خواهي و حقوق بشر هستند، پيش‌‏نويس‌‏هايي را تدوين مي‌‏كنند و اين پيش‌‏نويس‌‏ها توسط دبيرخانه جبهه دموكراسي‌‏خواهي و حقوق بشر مورد بررسي قرار مي‌‏گيرد تا منشور نهايي جبهه تدوين گردد.
رجايي با بيان اينكه مقدمات تشكيل جبهه دموكراسي‌‏خواهي و حقوق بشر روشن نيست و بحث، گفت‌‏وگو و مرور تجربيات گذشته در اين مورد خيلي وقت‌‏گير است، گفت: جريانات سياسي بايد با انسجام و نظريه مشخص وارد اين جبهه شوند و جريان ملي- مذهبي و ساير گروه‌‏ها و احزاب بايد مقدمات و لوازم ورود به اين جبهه را ايجاد كنند.
به اعتقاد اين فعال ملي- مذهبي، جريان‌‏هاي خواهان حضور در جبهه دموكراسي‌‏خواهي و حقوق بشر بايد با جمع‌‏بندي از دوران هشت‌‏ ساله اصلاحات، ميزان توفيق پروژه اصلاحات و تاثير نيروهاي فعال در اين پروژه را روشن كنند.
وي افزود: اينكه كداميك از نيروهاي فعال در دوران اصلاحات موثرتر بوده‌‏اند و هنوز موثرترند، اينكه آيا پروژه‌‏اي كه با هدف تعميق دموكراسي صورت‌‏گرفته است، هنوز به قوت خود باقي است يا خير، از ديگر پرسش‌‏هايي است كه گروه‌‏ها و احزاب بايد به آن پاسخ دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رجايي تصريح كرد: احزاب بايد بررسي كنند كه آيا در حال حاضر مفهوم دموكراسي در جامعه ايران اولويت دارد يا مفاهيمي مانند توسعه و عدالت از اهميت بيشتر برخوردارند، همين طور بايد پاسخ داده شود كه آيا قرار است هر كدام از پروژه‌‏هاي مورد نظر همچون گذشته در چارچوب‌‏هاي موجود انجام شود يا در عرصه‌‏هاي جديدي پيگيري گردد.
وي انسجام تحليلي و عملياتي را براي گروه‌‏هاي خواهان عضويت در جبهه دموكراسي‌‏خواهي و حقوق بشر ضروري دانست و اظهار اميدواري كرد كه نيروهاي ملي- مذهبي بتوانند در اين امر موفق شوند.
رجايي همچنين در مورد عضويت نيروهاي ملي- مذهبي در جبهه اصلاحات، گفت: تاكنون چنين پيشنهادي به نيروهاي ملي- مذهبي ارايه نشده است.

Copyright: gooya.com 2016