شنبه 1 مرداد 1384

وزير امور خارجه ايران: گزارش‌هاي‌اروپاييان در موردحقوق بشر در ايران، تبليغاتي است

وزير امور خارجه ايران گزارش‌هاي حقوق بشر در ايران از سوي كشورهاي اروپايي را بدون ارزش دانست و گفت: چون اين گزارشها بيشتر با اهداف سياسي و تبليغاتي ارائه مي‌شود، ارزشي ندارد.


"كمال خرازي" كه شنبه‌شب در نشست خداحافظي با خبرنگاران داخلي و خارجي حوزه وزارت خارجه، به سوالات خبرنگاران پاسخ مي‌داد، اين سخنان را در پاسخ به‌ سوالي درباره گزارش انگليس در مورد وضعيت حقوق بشر ايران بيان كرد.

خرازي افزود: اسلام ستيزي در كشورهاي اروپايي روبه رشد است و حمله به مساجد مسلمانان از جمله ديگر موارد نقض حقوق بشر در اروپاست كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران نيز طرحي در دست بررسي و اجرا دارد كه بر اساس آن وضعيت حقوق بشر در ساير كشورها از جمله كشورهاي غربي تهيه، ارزيابي و به جهانيان عرضه كند.

خرازي در ادامه تاكيد كرد: كمكهايي كه در دوران جنگ تحميلي از سوي كشورهاي غربي به صدام شد، از موارد بارز نقض حقوق بشر است و كساني كه به صدام براي جناياتش كمك كردند، بايد محاكمه و مجازات شوند.

وي در ادامه اين نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري آناتولي درباره سياستهاي دولت جديد ايران در قبال كشور تركيه و همچنين دليل انجام نشدن سفر آقاي خاتمي به تركيه و احتمال سفر رييس جمهور منتخب به اين كشور، گفت: سياست جمهوري اسلامي ايران نسبت به همسايگان، سياست تنش زدايي و همزيستي مسالمت آميز است.

وزير امور خارجه با اشاره به همكاري‌هاي مثبت اقتصادي و سياسي ايران و تركيه، تاكيد كرد: مطمئن هستم سياست‌هاي تنش زدايي و رابطه حسن همجواري نظام با كشورهاي همسايه، منطقه و جهان در دولت آينده نيز ادامه خواهد داشت.

خرازي دليل انجام نشدن سفر محمد خاتمي به تركيه را فراهم نشدن مقدمات اين سفر عنوان كرد و اظهار داشت: اميدوارم در زمان دولت آقاي احمدي نژاد مقدمات اين سفر فراهم شود و با انجام اين سفر روابط دو كشور بيش از پيش گسترش يابد.

خبرنگاري در اين نشست از مذاكرات هسته‌اي ايران و اروپا سوال كرد و گفت: آيا در اين مذاكرات نتيجه لازم كسب شده است؟
خرازي در پاسخ گفت: در مدت زماني كه اين مذاكرات با اروپايي‌ها انجام شد، دستاوردهاي زيادي حاصل شده است.

خرازي با اشاره به اينكه درطول مذاكرات، ابهامات موجود برطرف شده و چالش‌ها را دور زده‌ايم، تاكيد كرد: اين درحالي بود كه در طول اين مدت نيز فعاليتهاي ما بطوركامل متوقف نشد و اقدامات خود را نيز انجام داديم.

وزير امور خارجه اضافه ‌كرد: در زمان حاضر نيز در تعليق موقتي و داوطلبانه قرار داريم و منتظر ارائه طرح پيشنهادي اروپا هستيم و اروپايي‌ها قرار است تا پايان ماه ژوئيه طرح پيشنهادي خود را ارائه كنند.

خرازي در عين حال تاكيد كرد: اگر در طرح اروپايي‌ها حق ايران در استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي درنظر گرفته نشود، اين طرح مورد قبول ما نخواهد بود و ما تصميم خود را خواهيم گرفت.

وي با تاكيد بر اينكه هميشه خواهان مذاكره بوده‌ايم و به مذاكره ادامه خواهيم داد، تصريح كرد: اگر طرح پيشنهادي اروپايي‌ها نظرات ما را تامين نكند، فعاليت در اصفهان را آغاز خواهيم كرد.

خرازي در پاسخ به سوال ديگري در مورد آينده كاري خود بعد از وزارت خارجه، گفت: من استاد دانشكاه تهران هستم و بعد از وزارت خارجه در دانشكده روانشناسي و امور تربيتي اين دانشگاه به كار تدريس خواهم پرداخت.

وزير خارجه ايران همچين تاكيد كرد كه در اين دوران تجربيات خود را در اختيار دولت آينده قرار خواهد داد و در خدمتگزاري به مردم ايران به وظيفه خود عمل خواهد كرد.

وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره خاطرات تلخ و شيرين خود در دوره تصدي وزارت امور خارجه، متجاوز شناخته شدن صدام در جنگ با ايران از سوي سازمان ملل كه به گفته او نتيجه يك تلاش سخت ديپلماتيك بود را شيرين‌ترين خاطره خود عنوان كرد.

خرازي همچنين در اين نشست صميمي با اهالي مطبوعات و خبرنگاران حوزه وزارت خارجه، قبل از پاسخگوي به سوالات خبرنگاران، در سخنان كوتاهي از خبرنگاران و تصوير برداراني كه در طول هشت سال كار دولت و وزارت امور خارجه، كار پوشش خبري و اطلاع رساني دستگاه ديپلماسي كشور را به‌عهده داشتند، قدرداني كرد.

وي گفت: جمهوري اسلامي ايران امروز با تلاش دولت ، حمايت مردم و سعي و كوشش شما خبرنگاران كه با انتقال و انتشار اخبار، واقعيات را بازگو كرديد، از جايگاه ممتازي در منطقه و جهان برخوردار است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير امور خارجه خطاب به خبرنگاران گفت: از شما به خاطر انعكاس مسائل سياست خارجي و نقدهاي سازنده‌تان تشكر مي‌كنم و خدمات شما را ارج مي‌نهم.

خرازي همچنين از كساني هم كه به تخريب وزارت خارجه پرداختند، نيز تشكر كرد و گفت: از تخريب‌كنندگان وزارت خارجه كه در اين جلسه حضور ندارند نيز تشكر مي‌كنم، هرچند كه تخريب هيچگاه با واقعيات همساز نيست.

وي ادامه داد: كسي كه تخريب مي‌كند بالاخره افشا خواهد شد و از آنها كه با تخريب هايشان، واقعيات را براي مردم روشن كردند، قدرداني مي‌كنم.

خرازي در ادامه خطاب به خبرنگاران گفت: اميدوارم آنچه به عنوان تجربه در اين دوره از دولت كسب كرديد، توشه راه شما براي تثبيت موقعيت جمهوري اسلامي ايران در سطح بين‌المللي باشد.

در پايان اين نشست همچنين، به پاس قدرداني از تلاشهاي وزير امور خارجه و سخنگوي اين وزارتخانه در طول هشت سال فعاليت در دولت آقاي خاتمي، لوح يادبودي از سوي خبرنگاران حوزه وزارت امور خارجه به آقايان خرازي و آصفي اهدا شد.

Copyright: gooya.com 2016