یکشنبه 2 مرداد 1384

مهاباد در اعتراض به دستگیری ها یکپارچه تعطیل شد، گفتگو با مسعود کردپور کاندید رد صلاحیت شده ریاست جمهوری، خسرو شمیرانی

shemiranie@yahoo.com

شنبه اول مرداد بازار مهاباد تعطیل و ادارات به حالت نیمه تعطبل در آمدند. پانزده روز پس از مرگ کمال اسفرام (شوانه قادری) اعتراضات همچنان به اشکال مختلف در مهاباد ادامه دارد. در روزهای اخیر دامنه این اعتراضات به شهرهای دیگر منطقه همچون پیرانشهر، سردشت، بوکان و ... گسترده شده است. نیرو های ویژه از میاندوآب و کرمان به منطقه ارسال شده اند.
مسعود کردپور کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری، ساکن بوکان در یک تماس تلفنی با ما گفت:
"به دلیل تعطیلی کامل شهر مهاباد عملا فعالیت اداره جات نیز از حالت طبیعی خارج شده بود."
آقای کردپور که دقایقی پیش از این گفت وگو از مهاباد به محل سکونت خود در بوکان بازگشته بود، در باره علت اعتصاب گسترده در مهاباد گفت: "از آغاز ناآرامیها تا کنون نزدیک به 60 نفر دستگیر شده اند. تعدادی از دستگیر شدگان تا حد مرگ شکنجه شده اند."
محمد کریمیان نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گویی با رادیو فردا دستگیری های وسیع و گسترش دامنه اعتراضات به شهرهای دیگر را تایید کرده است.
مسعود کردپور همچنین در این ارتباط گفت: "اسامی پانزده تن از دستگیر شدگان در دست است اما به بسیاری از خانواده ها امکان ملاقات داده نمیشود."
او در مورد چگونگی هماهنگی اعتراضات اظهار داشت: "احزاب و جریانات سیاسی همچون حزب دمکرات کردستان و کومله با اطلاعبه هایی که در سطح شهر پخش میشود در امر هماهنگی نقش دارند."
وی در باره زمینه های گسترش ناآرامی ها افزود: "مردم به اطلاعیه های سازمانها پاسخ مثبت میدهند زیرا پس از شکست اصلاحات روند واگرایی وسعت گرفته است."
این کاندید رد صلاحیت شده انتخابات اخیر واگرایی مورد نظر خود را چنین توضیح داد: "ببینید مردم در بسیاری از نقاط کردستان در اولین انتخابات آقای خاتمی تا 70 در صد به او رای دادند. در دوران اصلاحات جوانان برای خریدن روزنامه صف میکشیدند. امروز پس از شکست اصلاحات در حالی که اطلاع رسانی مستقل غایب است مردم سراغ ماهواره و اینترنت میروند."
این فعال سیاسی همچنین افزود: "مهاباد به خاطر پیشینه تاریخی یعنی "جمهوری مهاباد" خود را پیش قراول مبارزات سیاسی میداند و این شهرعملا مرکز ناسیونالیسم کرد است. امروز مردم تحت تاثیر تحولات عراق قرار دارند. مشارکت 12 و 15 درصدی در شیهرهای کردستان در انتخابات اخیر به دلیل مقایسه وضعیت در آن سوی و این سوی مرز است."
مسعود کردپور در باره وضعیت یک آبمیوه فروش که روز گذشته در سردشت به ضرب گلوله نیروهای انتظامی از ناحیه سر کجروح شده بود گفت: " وضت او وخیم است و احتمال مرگ او زیاد است."

سایت خبری یک سازمان کردی مسلح ادعا کرده است که در درگیری های روزهای اخیر جنگجویان این سازمان با نبروهای حکومتی تعداد زیادی ازاعضای نیروهای نظامی و انتظامی به قتل رسیده اند.
مسعود کردپور در این رابطه گفت: "طبق اطلاع وی، از نیروهای دولتی 6 تن در پیرانشهر، 10 تن در سردشت، 6 تن در ماکو و 6 نفر در مریوان جان خود را از دست داده اند."
وی همچنین افزود: "جنگجویان به "پژاک" ( حزب حیات آزاد کردستان ) تعلق دارند. این حزب از سوی پ.ک.ک حمایت میشود. "
در تاریخ 18 تیر ماه خبرگزاری رسمی دولت ایران، ایرنا به نقل از جانشین رییس ستاد ارتش ترکیه گزارش کرده بود که "اخیرا در ایران مبارزه گستره ای علیه پ.ک.ک انجام شده است."
یک کارشناس مسایل منطقه به ما گفت: "آنچه جانشین رییس ستاد ارتش ترکیه گفته است عملا تایید وجود درگیری های نظامی رو به گسترش در منطقه کردستان ایران است."
وی با اشاره به رفتار نیروهای انتظامی در شهرهای کردستان که آن را "خشونت آمیز و تحریک کننده " مینا مید از یک سوی و افزایش درگیریهای جدی میان کردهای مسلح و نیرو های دولتی از سوی دیگر گفت: "با توجه به شرایط عراق در آنطرف مرز و مایوس شدن کردهای ایران در رسیدن به حداقل خواسته هایشان در این طرف، بیم آن مبرود که ناآرامی ها در سطح و عمق گسترش یابند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این فرد با اشاره به پروژه ای که آن را پروژه تجزیه ایران مینامید گفت: "همه فاکتورها به نحو مطلوب طراحان این پروژه گرد آمده است. ظاهرا طراحان به نفوذ وسیعی در بعضی ارگانهای ایران دست یافته و در حال بهره برداری از آن هستند. برخورد نیروی انتظامی در مهاباد، تیراندازی به سوی یک آبمیوه فروش در سردشت، برخورد با تظاهرات آرام 21 تیر در مقابل دانشگاه تهران از موارد بهره برداری از این نفوذ هستند."

Copyright: gooya.com 2016