چهارشنبه 5 مرداد 1384

گام اول: سفر به امریکا، عليرضا نامور حقيقي

رییس جمهور جدید ایران به همراه رییس مجلس قصد دارند در ماه سپتامبر جاری دراجلاس مجمع عمومی و نیز اجلاس بین المجالس سازمان ملل در نیویورک حضور به هم رسانند. آقای احمدی نزاد که به اولین سفر غیر زیارتی خود به خارج ازکشور سفر می کند. برای نخستین سفر بین المللی خود نیویورک و سازمان ملل را انتخاب کرده واین نشانه هایی را به همراه دارد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رییس جمهور جدید ایران به همراه رییس مجلس قصد دارند در ماه سپتامبر جاری دراجلاس مجمع عمومی و نیز اجلاس بین المجالس سازمان ملل در نیویورک حضور به هم رسانند. آقای احمدی نزاد که به اولین سفر غیر زیارتی خود به خارج ازکشور سفر می کند. برای نخستین سفر بین المللی خود نیویورک و سازمان ملل را انتخاب کرده واین نشانه هایی را به همراه دارد.

پیروزی احمدی نژاد که از معادلات پیش بینی های کارشناسان وتحلیلگران امریکایی خارج بود و اکثرا ً پیروزی هاشمی رفسنجانی را انتظار می کشیدند. شوکی دیگر بودکه بار دیگر سیاست ایران برای انها به ارمغان اورد. ازدید انها احمدی نژاد شخصییتی کاملا ناشناخته وبنیادگرا محسوب می شود که ناگهان از درون غبار انتخابات به قدرت رسید .گیجی و ابهامهای ناشی از درک این واقعه همچنان در محافل سیاسی واشنگتن به چشم می خورد.

با تبلیغات وسیعی که در مورد گروگانگیر بودن آقای احمدی نژاد در امریکا برخاست، جناحهایی که سیاست تغییر رژیم را دنبال می کردند معتقد بودند امریکا به هیچ عنوان نباید اجازه دهد که وی وارد خاک امریکا شود و از کشورهای دیگر نیز درخواست کند که از دعوت رسمی وی خودداری کنند. در حال حاضر مسجل شده است که آقای احمدی نژاد در جریان گروگانگیری سفارت امریکا نقشی نداشته است. اما نهادهای امریکا با توجه به شهادت تعدادی از گروگانها که به تصویر و صدای وی استناد می کنند در جستجوی این موضوع هستند که ایا بعد از پراکنده سازی گروگانها بعد از حمله نافرجام امریکا به طبس ایا وی به عنوان محافظ به دانشجویان نپیوسته است.

به همین خاطر هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد از هم اکنون سرگرم رایزنی وگفتگو است تا موقعیتی پیش نیاید که امریکا روادید رئیس جمهور را رد کندودر صورتیکه مطمئن شوند امریکا روادید صادر نمی کند از اعلام سفر وی خود داری کنند.

احمدی نژاد در تبلیغات انتخاباتی عمومی خود بر خلاف نیروی تشکیلاتی هوادارش از ابراز شعارهای تند برعلیه امریکا خودداری می کرد. چون می دانست چنین شعارهایی جامعه را وحشت زده می کند و قطعا از ارا او خواهد کاست. در ادامه چنین مشیی که نشان دهنده ان است که یک دیدگاه تعادلی کنترل کننده در تصمیم گیریهای او تاثیر دارند. اکنون قصد دارد با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل سیمای رادیکالی که از او ترسیم شده است را بهبود ببخشد. طبیعی است که چنین سیاستی برای تحقق وعده های اقتصادی او ضروری است.

رئیس جمهور جدید ایران به خوبی می داند که وعده های اقتصادی او در تحقق عدالت و وضعیت معیشتی مردم. فرو دست جامعه ایران ربط وثیقی با مناسبات بین المللی ایران دارد. هرچند وی در شعارهای انتخاباتی اش به مسایل سیاست خارجی نپرداخت.

اما اکنون دولت جدید برای جذب سرمایه گذاری خارجی به ویژه در حوزه نفتی- که برای تداوم تولید وبه تولید رساندن حوزه های نفتی جدید ایران نیاز تقریبی به 70 میلیا رد دلار سرمایه گذاری جدید دارد-و ایجاد اشتغال برای یک میلیون نفر در سال ونیز اعتماد بخشی به سرمایه گذاران داخلی نیازمند تعامل عقلانی و متعادل با نظام بین المللی است وجزو ضرورتهای اداره کشور به حساب می اید. ایجاد تنش در سیاست خارجی ایران بلافاصله تأثیرات خود را در اقتصاد ایران نشان می دهد. - همانگونه که بازار سهام ایران هنوز از تصور این پیامدهای احتمالی رهائی نجسته است. - اقتصاد ایران سالیانی است که نشان داده در ارتباط با تنشهای جدی بین المللی از خود واکنش سریع نشان می دهد. واین نخستین درسی است که اقای احمدی نژاد در مملکت داری سعی میکند فرا بگیرد.

سفر آقای احمدی نژاد به امریکا تحت الشعاع دو عامل قرار دارد یکی ترکیب کابینه او که انتخابی متعادل باشد یا رادیکال و دیگری مذاکرات هسته ای.

اگر در مذاکرات هسته ای ایران و اروپا در ماه آینده که سرنوشت بخشی از ابهامهای مربوط به قرارداد پاریس مشخص خواهد شد، بن بست جدی ایجاد شود، جدا از افزایش تبلیغات خصومت امیز علیه دولت جدید از این زاویه ممکن است حتی امریکا با بهانه های دیگری از صدور روادید سفر خودداری کند و در عین حال اهدافی که برای این سفر ترسیم شده است با اختلال جدی مواجه خواهد شد.
به هر حال در صورت انتخاب کابینه متعادل و گشایش در مذاکرات سفر احمدی نژاد موقعییت دولت او را در افکار عمومی و نیز محافل دیپلماتیک تقویت خواهد کرد.


سفر احمدی نژاد در ماه بعد از ریاست جمهوری اش - باید خاطر نشان ساخت هاشمی رفسنجانی در طول هشت سال ریاست جمهوری خود به دلایلی که ابراز نشد هیچ گاه در اجلاس سازمان ملل حضور نیافت و خاتمی نیز در سال دوم ریاست جمهوری اش به این اجلاس رفت - نشانگر آن است که دولت احمدی نژاد چاره ای جزء اعتمادسازی و تنش زدایی در سطح بین المللی ندارد. علاوه بر این ملاقات با سران کشورها و نمایندگان دیپلماتیک آنها موقعیت جدیدی را برای دولتی فراهم می آورد که از لحاظ محافل بین المللی ناشناخته و گمنام تلقی می شود و با احتیاط با آن برخورد می کند. رییس جمهور شاید به خوبی از حجم و عمق ارزیابیهای منفی که در مورد دولت اودر غرب ایجاد شده خبر دار نباشد و تغییر این ارزیابیها مستلزم اقدامات عملی است.
کشورهای اروپایی - هر چند که استقبال چندانی از روی کار آمدن دولت جدید نکرده اند و حتی برخی از آنها پیام تبریک ارسال نکردند – نیز که دریافته اند در این وضعیت چاره ای جزء کار کردن با دولت جدید ندارند، سعی خواهند کرد که اطلاعات جدیدی از تیم رهبری کننده سیاست خارجی ایران بدست آورند.

آشنایی با ایرانیان مقیم امریکا که در بخشی از سرمایه گذاریهای اقتصادی در حوزه مسکن و بازار سهام ایران دستی دارند نیز از هدفهای این سفر به شمار می رود.

علاوه بر این حاکمیت ایران مدتها است که درصدد است تا رابطه اش را با امریکا تنش زدایی کند. بعد از حمله امریکا به عراق، سیاست خارجی ایران در مقابله با تهدیدهای جناح های جنگ طلب پنتاگون که پروژه مشابه عراق را در ایران دنبال می کردند، سیاست فضاسازی دیپلماتیک برای بهبود روابط را پیشه کرد. اقای ظریف نیز با داشتن برگ سفید از تهران با اعضای کنگره، مقامات دولتی ونیز کارشناسان برجسته موسسات راهبردی در حوزه سیاست خارجی ارتباط نزدیک - تماس تلفنی و ملاقات حضوری - برقرار کرده است.

در این میان حتی مذاکراتی رسمی و غیر علنی میان دو کشور در سوئیس هم انجام گرفت که بعدا ً پنتاگون با ادعای اینکه حملاتی که در عربستان سعودی انجام شده رهبری آن از سوی اعضای القاعده در خاک ایران بوده است، نسبت به قطع مذاکرات اقدام کرد. هرچند از آن زمان تاکنون با موقعیت دشوار امریکا در عراق به ویژه در چند ماه اخیر و افزایش سطح همکاریهای دولت ایران با امریکا در عراق که بیش از تمامی همسایگان عراق می باشد، مقامات اصلی امریکا در این زمینه لحن تند خود را علیه ایران تغییر داده اند.
جدا از این قضیه افزایش فضای مانور بین المللی ایران و نیز نزدیکی ایران به چین و روسیه که می تواند به ناچار یک بازیگر مهم منطقه ای را وارد حوزه نفوذ رقبای امریکا سازد دل نگرانیهایی را در واشنگتن ایجاد کرده است.
اخيرا نيز جناح واقع گراتر جمهوریخواهان که استفن هادلی مشاور امنیت ملی در درون تصمیم گیران سیاسی تبلور آنها می باشد، در مقابل جنجال تبلیغاتی گروگانگیر بودن احمدی نژاد خاطر نشان کرد که ما باید واقعیت دولت جدید را بپذیریم و مجبوریم با همین دولت کار کنیم.

با توجه به چنین دیدگاهی حضور همزمان روسای قوای ایران که از لحاظ نزدیکی و تجانس فکری به هرم قدرت تصمیم گیری در وضعییت قدرتمندتری قرار دارند، میتواند این وسوسه را در امریکایها ایجاد کند که ارزیابی و گفتگو با این هیئت از جنبه عملی بیش از تعارفات و گفتارهای دیپلمتاتیک خاتمی در سیاست راهبردی امریکا در منطقه موثر باشد. هرچند طرفداران تغییر رژیم ایران در واشنگتن علیرغم بن بستهای موجود در ارزیابی هایشان هنوز آن قدر امکانات تبلیغاتی در اختیار دارند که مانع از تحقق کامل چنین امری شوند.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گام اول: سفر به امریکا، عليرضا نامور حقيقي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016