چهارشنبه 5 مرداد 1384

جلايي‌‏پور: در انتخابات اخير همه گروه‌‏هاي سياسي از دولت پنهان شكست خوردند، ايلنا

* رأي "احمدي‌‏نژاد"واجد هيچ معناي توده‌‏وارشدن جامعه نيست

تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي، گفت: در انتخابات رياست‌‏جمهوري اصلاح طلبان شكست خوردند، ولي حركت اصلاح‌‏طلبي شكست نخورد و ضعيف نشده است و اين نتيجه، هيچ معناي جدي اجتماعي ندارد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، حميدرضا جلايي‌‏پور در اولين نشست از دور جديد جلسات هفتگي حوزه شمال تهران جبهه مشاركت كه با موضوع "ارزيابي انتخابات رياست جمهوري" برگزار ‌‏شد، افزود: انتخاب احمدي نژاد حامل يك فرأيند فني و سياسي است و نه اجتماعي.
اين جامعه‌‏شناس با نفي ادعاي "جامعه ايران، عجيب و غريب است"، اضافه كرد: نه فقط جامعه ايران، بلكه هر پديده‌‏اي، پيچيده است و مهم اين است كه پاسخ و تفسير ما از موضوعات پيچيده، شفاف و قابل ارزيابي باشد.
وي سپس به بيان سه علت شكست اصلاح‌‏طلبان از منظر خود پرداخت و گفت: علت اول؛ سازمان‌‏هايي بود كه از بودجه عمومي حقوق مي‌‏گيرند، اما به طور موثري وارد انتخابات شدند. دوم؛ ائتلاف نكردن اصلاح‌‏طلبان با يكديگر كه مي‌‏توانست روي فردي مثل دكتر نجفي باشد و سوم؛ تحريم انتخابات توسط برخي فعالان كه تحريم آنها حداقل يك ميليون رأي اصلاح‌‏طلبان را كم كرد، ولي چيزي از آراي محافظه‌‏كاران نكاست.
جلايي‌‏پور در تحليل مرحله دوم انتخابات با بيان اين كه پيش‌‏بيني مي‌‏كرديم انتخابات به مرحله دوم برود و هاشمي هم جز دو نفر اين مرحله باشد و بالاخره در اين مرحله با هر كسي كه رقابت كند با مشكل مواجه مي‌‏شود، ادامه داد: 11 ميليون رأي احمدي‌‏نژاد در مرحله دوم، جمعيت ناراضي بود كه همواره رنگين‌‏كماني عمل مي‌‏كنند. نارضايتي آنها هم تنها دليل اقتصادي ندارد، بلكه عوامل اجتماعي, فساد و اعتياد در كنار عامل وجود يكسري افراد كه به طور رسمي ناراضي هستند، از عوامل شكل‌‏گيري اين جمعيت است.
وي با بيان اين كه از "زانتيا سوارشو" تا "فقيران" در سبد آراي احمدي نژاد ديده مي‌‏شوند، اظهار داشت: اين مساله نشان مي‌‏دهد كه رأي احمدي‌‏نژاد واجد هيچ معناي طبقاتي و يا توده‌‏وار شدن جامعه و جنبش فرودستان نيست، بلكه اين بار احمدي‌‏نژاد توانست رأي 11 ميليون ناراضي را جلب كند.
جلايي‌‏پور، جامعه امروز ايران را دموكراسي‌‏جوتر از دوران پيش از دوم خرداد 76 توصيف كرد و به مقايسه بين انتخابات دوم خرداد 76 و اين دوره پرداخت.
وي گفت: در دوم خرداد، 80 درصد مردم شركت كردند كه اكثر آنها به توسعه سياسي رأي دادند، اما در اين دوره، حدود 60 درصد حضور يافتند و تنها 15-10 درصد آنها در دور اول به رئيس‌‏جمهوري منتخب رأي دادند. همچنين بخش تواناي جامعه كه روي فكر و پول و مسجد و ساير اموراتشان مستقل از حكومت فكر مي‌‏كنند، يعني جامعه مدني، هيچ كدام به احمدي نژاد رأي ندادند، اما كساني كه همواره از دولت طلبكارند، اين بار به رئيس‌‏جمهوري منتخب رأي دادند، بر عكس دوم خرداد 76.
وي افزود: از فرداي دوم خرداد، جامعه روز به روز شادتر و از حكومت طلبكارتر شد، اما الان مردم دچار شوك شده‌‏اند. دوم خرداد با آمدن خاتمي، جامعه فكر كرد كه چشمه جديدي جوشيده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جلايي‌‏پور با اذعان به اين كه اصلاح‌‏طلبان در بيان ديدگاه‌‏هاي خود و تبليغات‌‏شان از ادبيات مناسبي براي جلب توجه مردم استفاده نكردند، تصريح كرد: در اين دوره همه گروه‌‏هاي سياسي از دولت پنهان شكست خوردند.
وي ادامه داد: حالا هم احساس مي‌‏كنم احمدي‌‏نژاد نمي‌‏تواند كابينه را بچيند، بلكه اين كار را دولت پنهان انجام دهد.
جلايي‌‏پور با پيش‌‏بيني اين كه از اين پس، دولت پنهان با مشكل مواجه مي‌‏شود، تأكيد كرد: توسط دولت پنهان به ده‌‏ها خوابگاه دانشجويي حمله شد، ولي از اين پس به آنها فشار خواهد آمد و به تدريج شاهد مشكلات آنها خواهيم بود.
وي خاطر نشان كرد: من قبول ندارم كه اصلاحات و دوره خاتمي شكست خورده است، اما قبول دارم كه گذار به دموكراسي و رسيدن به شاخص آن يعني انتخابات آزاد سالم و منصفانه محقق نشد، ولي به هر حال جامعه براي رسيدن به دموكراسي تقويت شد.
وي در خاتمه با بيان اين كه منكر شكاف‌‏هاي طبقاتي نيست، به دفاع از عملكرد اقتصادي دولت خاتمي با استناد به آمار كلان اقتصادي پرداخت و در مقابل انتقادهايي در اين باره به دولت و همچنين تحليل‌‏هاي طبقاتي از انتخاب احمدي نژاد، گفت: اگر يك ميليون رأي ديگر مي‌‏آورديم، اين حرف‌‏ها نبود و به جاي آن مي‌‏گفتند؛ عجب دموكراسي و عجب اصلاحاتي.

Copyright: gooya.com 2016