چهارشنبه 5 مرداد 1384

متن کامل مصاحبه مطبوعاتي سيدمحمد خاتمي با خبرنگاران درباره مسائل مختلف کشور، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۵/۰۵‬
داخلي. سياسي. خاتمي. هسته‌اي.

سيد محمدخاتمي رييس جمهوري با تاكيد بر اين كه غني‌سازي اورانيوم حق ماست ، گفت : فعلا قصد ايران برهم زدن تعليق نيست و غني‌سازي‌سازي اورانيوم آغاز نمي‌شود.

وي روز چهارشنبه درآخرين مصاحبه مطبوعاتي خود درجمع بيش از ‪۹۰‬ خبرنگار ، عكاس ، تصوير بردار داخلي و خارجي، در پاسخ به سووالي درخصوص از سرگيري غني‌سازي گفت : غني‌سازي آغاز نمي‌شود و فعلا بناي ما بر هم زدن تعليق نيست . مذاكرات ادامه خواهد يافت و اميدوارم روزي مساله غني‌سازي كه حق مسلم ماست انجام شود.

رييس جمهوري گفت : فعلا مباحث درخصوص فعاليت مجمتع اصفهان است كه جزو مجموعه غني‌سازي نيست .

خاتمي بارديگر تصريح كرد: دستيابي به فناوري صلح آميز هسته‌اي كه چرخه سوخت نيز بخشي از آن است، حق مسلم ملت ايران است و ما از اين حق دست برنمي داريم .

وي افزود: خوشبختانه به صورت رسمي نيز اعلام شده است كه ايران ازفعاليت هاي صلح آميز هسته‌اي منحرف نشده است و در مسير فعاليتهاي نظامي قرار نگرفته است .

خاتمي بااشاره به طرح اروپاييها درخصوص پرونده هسته‌اي ايران گفت :
انتظار داشتيم دوستان اروپايي ما زودتر اقدام مي‌كردند و آنها تا اوايل ماه اوت فرصت دارند تا طرح جامع خودرا ارايه دهند.

خاتمي گفت : اگر توقف غني‌سازي در طرح اروپاييها باشد، آنها مطمئن باشند كه طرح آنها رد خواهد شد و اين موضوع به آنها گفته شده است .

سيد محمدخاتمي رييس جمهوري گفت كه هفته آينده در خصوص فعاليت تخريبي در جريان دوره نهم انتخابات رياست جمهوري گزارشي به رييس قوه قضاييه ارايه مي‌كند.

وي روز چهارشنبه در ادامه مصاحبه مطبوعاتي خود درجمع بيش از ‪۹۰‬ خبرنگار ، عكاس ، تصوير بردار داخلي و خارجي، در پاسخ به سوالي در خصوص ارايه گزارش تخريب‌كنندگان در جريان فعاليت‌هاي انتخابات دوره نهم رياست جمهوري گفت: گزارش جامعي را ظرف هفته آينده به رييس قوه قضاييه ارايه خواهم كرد.

خاتمي در خصوص گزارش نقض حقوق بشر رييس كل دادگستري استان تهران گفت: در جريان جزييات كامل اين گزارش نيستم، يقينا نقص‌ها و تخلفاتي وجود دارد و بناي قوه قضاييه برخورد با تخلفات است. اميدوارم روزي فرابرسد كه شاهد هيچ نقض حقوق شهروندي ولو آن كه آن شهروند مخالف باشد،نباشيم خاتمي در پاسخ به سوالي در خصوص وضعيت اكبر گنجي گفت : انتظار داشتيم كه گنجي اعتصاب را بشكند هر چند ايشان به شدت امتناع مي‌كند.

وي با بيان اين كه اگر مي‌خواهيم مسايل بدون جنجال حل شود ، همه بايد بكوشيم با تسامح رفتار كنيم، گفت : اگر هر طرف قضيه ، سختگيري كند، حل مشكل دشوار خواهد بود، اميدوارم اين مشكل حل شود.

خاتمي درخصوص مباحث مطرح شده درباره دبير كل مجمع روحانيون مبارز با بيان اين كه مجمع روحانيون مبارز بايد به فعاليت خود ادامه دهد، گفت :
بايد در فعاليت‌هاي مجمع روحانيون تجديد نظر شود.

وي افزود: مجمع روحانيون مبارز بايد به فعاليتهاي سياسي خود ادامه دهد و دوري از فعاليتهاي فرهنگي جبران شود.

خاتمي در پاسخ به اين كه آيا در صورت پيشنهاددبير كلي مجمع روحانيون آن را خواهيد پذيرفت؟، گفت: تصميم اوليه من اين است كه بصورت ديگري فعاليت كنم و همچنان عضو مجمع روحانيون خواهم بود و اميدوارم دبير كلي مناسب براي مجمع پيدا شود.

رييس جمهوري همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص فرصت دوماهه اروپا براي براي ارايه پيشنهاد در خصوص مسايل هسته‌اي ، گفت: ايران دو ماه به اروپاييها فرصت داده است و ايران اين فرصت را تمديد نمي‌كند.

در ادامه گفت وگو خاتمي با خبرنگاران، خبرنگاري پرسيد با تغيير دولت آيا سياست‌هاي بين‌المللي ايران تغيير مي‌كند، خاتمي اظهار داشت : اختلاف اصولي در سياست‌هاي ايران پيدا نمي‌شود ، ما بايد با همسايگان روابط خوب داشته باشيم و بر اساس احترام متقابل رابطه برقرار كنيم .

خاتمي با دفاع از سياست‌هاي ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي به ويژه در خصوص عراق و افغانستان اظهار داشت : تلاش ما همواره در راستاي مقابله و مبارزه با تروريسم بوده است و حتي اين تلاش‌ها مورد تاييد آمريكا نيز قرار گرفت ، هرچند آنها بهانه جويي مي‌كنند.

رييس جمهوري در پاسخ به سوالي در خصوص صلح خاورميانه اظهار داشت :
صلح خاورميانه مساله طولاني و بزرگي است ، تا وقتي كه حق ملت فلسطين شناخته نشود ، صلحي پايدار نخواهد شد.

خاتمي با بيان اين كه در روند صلح خاورميانه بناي ايران دخالت در آن نيست ، اظهار داشت : ما براي تصميم ملت فلسطين احترام قائليم ، اما بدون شك طرح‌هاي يك جانبه كه به نفع اشغالگران باشد و منافع ملت فلسطين را در نظر نگيرد ، به ثمر نخواهد نشست .

رييس جمهوري حق بازگشت ملت فلسطين به سرزمين خود و حاكميت بر سرنوشت خويش را از جمله مسايلي دانست كه بايد در صلح خاورميانه مورد توجه قرار گيرد.

خاتمي افزود: كساني در صلح خاورميانه دخالت مي‌كنند كه به نام صلح فقط منافع رژيم اسراييل را دنبال مي‌كنند .

رييس جمهوري آمريكا را طرف مقابل فلسطيني‌ها در صلح خاورميانه دانست و از اروپايي‌ها خواست در اين خصوص فعال تر عمل كنند.

خبرنگاري پرسيد: نظر شما درباره طرح روحانيت زدايي در كشور چيست؟ خاتمي پاسخ داد: نبايد بگوييم "روحانيت زدايي". ترجيح اين است كه مسوليتهاي سنگين جز موارد مشخص شده، بايد بين افراد شايسته بگردد. اين به معناي روحانيت زدايي نيست .

رييس جمهوري افزود: بايد افراد شايسته، خواه روحاني يا غيرروحاني روي كار آيند.

رييس جمهوري ، توسعه و گسترش روابط و مناسبات ايران با كشورهاي مختلف را از جمله دستاوردهاي دولت در عرصه سياست خارجي دانست وگفت: مساله تنش زدايي حتي آمريكا را نيز شامل مي‌شود به شرط اينكه آمريكادست از دشمني ها با ايران بردارد.

به‌گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، خاتمي در ادامه‌مصاحبه با خبرنگاران داخلي و خارجي در ساختمان هيات وزيران گفت : آمريكا بايد روشهاي معتدلي را در مواجه با ايران اتخاذ كند .

وي با اشاره به برقراري روابط ميان ايران و بسياري از كشورها بويژه كشورهاي عربي در طول فعاليت دولت اصلاحات گفت : امروز ما حتي با چندكشور مهم عربي نظير عربستان و بحرين موافقتنامه امنيتي امضا كرده‌ايم.

خاتمي گفت : اميدوارم نكات مثبت اين دولت در دولت آينده تداوم يابد و حتي دستاوردهاي مثبت ديگري نيز افزوده شود.

وي‌افزود: با دشواريهاي بسياري در گسترش روابط بين‌المللي گام برداشته ايم و حتي بسياري از دشمني‌ها را به دوستي تبديل كرديم .


** احمدي‌نژاد ، علاقه‌مند به استفاده از تجارب خاتمي
وي در پاسخ به سئوالي درخصوص ديدارش با محموداحمدي نژاد رييس جمهوري منتخب، گفت : در اين ديدار بحث‌هاي فراواني شد و ايشان علاقه‌مند بودند كه از تجربيات من براي تشكيل دولت و شروع به كار كابينه استفاده كند.

خاتمي گفت : دراين ديدار درخصوص اولويت‌هاي داخلي و خارجي و مسائل هسته‌اي صحبت شد كه نظرات ما موافق يكديگر بود.

" در زمينه تنش زدايي و در مسايل اقتصادي كشور و لزوم فقر زدايي و مبارزه با اختلافات طبقاتي كه بايد توام با ادامه برنامه‌هاي توسعه باشد ، نيز بحث وتبادل نظر صورت گرفت . در اين ديدار در همه زمينه‌ها صحبت كرديم و بنا بر تفاهم بود. طبعا جلسه خوبي بود".


** توقف فعاليت‌هاي مجتمع اصفهان ، زيانهاي مادي و معنوي فراواني داشته‌است
خاتمي درخصوص مساله پرونده هسته‌اي ايران اضافه كرد : ما براي نشان دادن حسن نيت ، داوطلبانه مجتمع اصفهان را تعطيل كرديم و به اروپاييها نيز گفتيم كه توقف فعاليت‌ها در اصفهان دائمي نخواهد بود.

وي گفت : توقف فعاليت‌هاي مجتمع اصفهان ، زيانهاي مالي‌و معنوي فراواني براي ما داشته است و هم‌اكنون شمار زيادي از دانشمندان و جوانان ماكه بايد در اين زمينه فعاليت كنند ، معطل هستند.

رييس جمهوري افزود : فعاليت‌هاي اصفهان طبق روالي كه داشته‌ايم به لطف خداوند شروع خواهد شد.

خاتمي در عين حال گفت :اكنون صحبت برسر شكستن تعليق غني‌سازي نيست و و ما فعلا بناي برهم زدن تعليق و غني‌سازي را نداريم و بحث ما شروع فعاليت اصفهان است و مذاكرات ادامه خواهد يافت و قطعا روزي مساله غني‌سازي طبق حق مسلم خودمان انجام خواهد شد.

" اميدوارم درطرح اروپا،توافق شده‌باشد كه اصفهان فعاليت خود را آغاز كند اما چه اين موضوع در طرح (اروپا)باشد و چه نباشد ، فعاليت اصفهان آغاز خواهد شد."

** تعداد زيادي از متخلفان انتخاباتي دستگير شده اند
رييس جمهوري در پاسخ به سئوالي در خصوص گزارشي كه قرار است از تخلفات انتخاباتي به رييس قوه قضائيه ارائه كند ، گفت : ظرف ‪ ۵‬يا شش روز آينده اين گزارش جامع را تقديم آيت الله هاشمي شاهرودي خواهم كرد.

وي گفت : قوه قضائيه همچنان اين موضوع را پيگيري مي‌كند و به شكايات رسيدگي مي‌كند و تاكنون تعداد زيادي از افراد هم كه از نهادهاي مختلف بوده‌اند در اين خصوص ( تخريب‌هاي انتخاباتي ) دستگير شده اند.

خاتمي افزود : گزارش جامع را قبل از پايان ماموريت خود و به صورت جامع تر به رييس قوه قضائيه خواهم داد و در نامه‌اي كه به قوه قضائيه مي نويسم ، نظرات خود را بيان خواهم كرد اما اجمالا بايد جلوي روند نادرستي كه‌اگر ادامه پيدا كند به ايجاد يك نوع باند و حزب مخفي منتهي مي‌شود ، گرفته شود.


** طرز تفكر حاكم بر قوه قضائيه منشاء يك تحول است
خاتمي همچنين درخصوص گزارش رييس كل دادگستري استان تهران، درباره نقض حقوق شهروندي گفت : بخشنامه آيت‌الله شاهرودي كه مجلس ششم آن را تبديل به قانون كرد ، بسيار حائز اهميت است .

" بنده معتقدم كه طرز تفكر و ديدگاهي كه در قوه قضائيه وجود دارد منشاء يك تحول است و يك گام مهم است و مساله اعتنا به حقوق شهروندي بايد به صورت قانون درآيد و مورد پيگري قرارگيرد."

** توصيه به دولت آينده
وي در پاسخ به خبرنگاري كه پرسيد توصيه شما به دولت آينده چيست ؟گفت:
بارها گفته ام كه گرايش خاصي را نبايد گرايش كل جامعه قلمداد كنيم.

"بايد متوجه باشيم در برنامه‌هايي كه داريم مراقب توده‌هاي مردم باشيم و هنر اين است كه ديدگاه نخبگان به ديدگاه مردم نزديك شود.

خاتمي بااشاره به طرح مسائلي درخصوص وجود مشكلات اقتصادي و بزرگنمايي هايي كه در اين خصوص صورت مي‌گيرد ، گفت : به‌رغم بزرگنمايي‌هايي كه از مشكلات اقتصادي صورت مي‌گيرد ، امروز وضع اقتصاد ما به مراتب بهتر از گذشته است .

رييس جمهوري افزود:نبايد از ياد ببريم كه جامعه ما رشيد است و هيچگاه مساله مردم سالاري و اعمال حق خود را از ياد نخواهد برد و مردم سالاري در عرصه اقتصادي نيز ايجاب مي‌كند كه ما فاصله طبقاتي را از بين ببريم و مردم را صاحب و شريك فعاليت‌هاي اقتصادي كنيم و اين به معناي ناديده انگاشتن حق سياسي و فرهنگي آنها نيست .

خاتمي همچنين به دولت آينده توصيه كرد همه مساعي خويش را براي اجراي عدالت اجتماعي ، كم كردن فاصله طبقاتي و جذب سرمايه‌گذاري و توليد ثروت و هدفمند كردن يارانه‌ها در كشور را بكار گيرد.

وي از طرح واگذاري سهام كارخانجات به مردم و بويژه اقشار پايين جامعه و ايثارگران و تدوين سند هدفمندكردن يارانه‌ها و كاهش فقر در جلسه امروز هيات وزيران خبر داد و گفت كه اميدوارم با نهايي شدن اين طرح ، گام مهمي در اين خصوص برداشته شود و مقدمات كار براي دولت آينده مهيا شود.

رييس جمهوري همچنين برلزوم حفظ و حرمت نخبگان ، نويسندگان و صاحبان فكر در جامعه تاكيد كرد و گفت : اين دولت در اين راستا كمبودهايي داشت و اميدوارم دولت آينده در اين زمينه موفق تر از اين دولت عمل كند.

خاتمي هدفمند كردن يارانه‌ها را از جمله اهداف مهم اين دولت دانست و گفت : بيش از دوبرابر كل بودجه عمراني كشور به صورت مستقيم و غيرمستقيم در قالب يارانه‌ها هزينه مي‌شود و معناي آن اين است كه از محرومين گرفته مي شود و جيب داراها ريخته مي‌شود .


**انتظارداشتم ، گنجي اعتصاب غذايش را بشكند
وي درپاسخ به سئوالي درخصوص وضعيت اكبر گنجي گفت : بنده با آقاي سيد محمود هاشمي شاهرودي رييس قوه قضاييه در اين خصوص صحبت كردم و انتظار داشتم كه اقاي گنجي‌اعتصاب خود را بشكند.

" ما اگر بخواهيم مسائل بدون جنجال حل شود همه ما بايد با تسامح و تفاهم بايكديگر رفتار كنيم و اگر حتي معتقد باشيم كه حق‌مان در برخي موارد ضايع شده است ، براي بدست آوردن حق بزرگتر و فضاي بهتر بايد گذشت كنيم."
خاتمي گفت:" طبيعي است كه اگر هر طرف قضيه سخت‌گيري كند حل مشكل آسان نخواهد بود و اميدواريم باز با روش منطقي بتوانيم اين مشكل را حل كنيم و گنجي آزاد شود."

رييس جمهوري در ادامه پاسخ به پرسشهاي خبرنگاران داخلي و خارجي درپاسخ به پرسشي درباره تهديدات دشمنان عليه ايران گفت: در دولت بنده همه طرحهاي مقابله با تجاوز احتمالي،از نظر نظامي ، سياسي ، اقتصادي و فرهنگي آماده شده است.

سيد محمدخاتمي روز چهارشنبه گفت:اميدوارم تجاوز و حمله‌اي دركار نباشد اما اگر حمله‌اي صورت گيرد ، اين طرحها اجرا خواهد شد.

رييس جمهوري همچنين درخصوص روابط ايران و آمريكا گفت : ما هيچ وقت از تنش بين خود و آمريكا استقبال نمي‌كنيم. از حمله آمريكا به ايران استقبال نمي كنيم و هركاري از دستمان برآيد كه اين حمله صورت نگيرد، انجام مي‌دهيم ، اما اگر آمريكا دچار اشتباه شود و اشتباهي براشتباهات خود بيافزايد ، اگر ما هم ضرر كنيم مسلما زيانهاي آمريكا بيشتر خواهد بود .

خاتمي درعين حال گفت : تصور نمي‌كنم آمريكا با گرفتاريهايي كه در عراق و دنيا پيدا كرده است ، اشتباهي بر اشتباهات خود بيافزايد.

رييس جمهوري ، شرط قدرتمندي نظام و دولت را پشتوانه مردمي آن دانست و گفت : هر دولتي كه بيشتر نظر مردم را به خود جلب كند ، نيرومند تر خواهد بود و دربرابرديگران مقاومت مي‌كند،اما اگر از حمايت مردم برخوردار نباشد، حتي اگر سلاح اتمي داشته باشد نمي‌تواند از منافع خود دفاع كند.

وي با اشاره به اينكه ايران بارها مورد تهديد واقع شده است ، گفت:
اميدوارم اين تهديدات لفظي باشد و هرگز جنبه عملي پيدا نكند.

خاتمي گفت : جمهوري اسلامي آماده دفاع از خود و دفع تهديدات است و ما در اين زمينه طرحهايي نيز داشته و داريم و اميدوارم نيازي نباشد كه آن را پياده كنيم .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

** ايران نقش مهمي درمبارزه با القاعده و گروههاي تروريستي داشته است رييس جمهوري در پاسخ به سئوالي ، نقش ايران را در مبارزه با گروههاي تروريستي‌از جمله القاعده حائز اهميت دانست وگفت:گروههاي تروريستي القاعده ، نظرات تعصب‌آميزي دارند و امروز در عراق هم رفتارهاي نامناسبي دارند.

خاتمي گفت : ايران نقش مهمي در كنترل و بازداشت و محدودكردن گروههاي تروريستي براي جامعه بين‌المللي داشته است .


** بسياري از دستاوردهاي دولت ، گفته نشد
وي در پاسخ به سئوالي درخصوص انتقاداتي كه از دولت طي هشت سال گذشته مطرح شد ، گفت : اينكه دولت ، مورد انتقاد و اعتراض قرار گيرد خيلي خوب است . اينكه مردم بتوانند به قدرت و حكومت اعتراض كنند و جدايي در اين خصوص ميان دولت و ملت نباشد ، خوب است .

رييس جمهوري افزود: " ما عيب و نقص‌هايي داشتيم و بسياري از انتقادات خوب بود و انصاف اين است كه با موضع‌گيري‌هاي خاص، بسياري از دستاوردهاي ما گفته نشد و حتي خلاف آن گفته شد.

" من‌اينجا پي مي‌برم به اهميت حرفي كه آقاي مهندس موسوي مطرح كرد مبني بر اينكه براي پذيرفتن اين مسئوليت ، نياز به يك كانال اختصاصي داشت تا بتواند با مردم ارتباط برقرار كند."

خاتمي گفت : " من از صدا و سيما ناراضي نيستم بخصوص درماههاي اخير كه فكر مي‌كنم جهت‌گيري معقول و مناسب‌تري را داشته است،اما معتقدم به اين دولت در حد وسعيتري از طريق تريبونهاي رسمي كه گاه يكنواخت و كليشه‌اي در سراسر كشور جز برخي از بزرگان ، حمله مي‌كردند و گاهي اين حمله ناجوانمردانه بود و ما به ترويج بي‌ديني ، ولنگاري و ازبين بردن امنيت كشور متهم مي‌شديم .


** وزارت اطلاعات ، سالم‌ترين دستگاه اطلاعاتي جهان است
رييس جمهوري در ادامه اين مصاحبه ، وزارت اطلاعات در اين دولت را از پاكترين و دوست داشتني‌ترين وزارتخانه‌ها دانست و گفت: قبل از اينكه من روي كار آيم ،كساني از درون همين دستگاههايي كه مسئوليت حفظ ارزشها را داشتند راه افتادند و گفتند كه آمدن فلاني(خاتمي) ، اسلام و امنيت را تضعيف خواهد كرد و اين مساله متاسفانه به نحوي نيز ادامه يافت.

خاتمي گفت:" ما سعي كرديم چهره‌اسلام مردمي ، اسلام آزادي ، اسلام پيشرفت و اسلام ترقي‌خواه را ارايه كنيم و افتخار مي‌كنيم اين اسلام در مقابل اسلامي بود كه طالبان و القاعده مطرح مي‌كردند.

وي افزود : " ما اسلام را خراب نكرديم،امنيت را از بين نبرديم بلكه تهديدات بزرگي را از سركشور رفع كرديم و درعرصه‌هاي اقتصادي‌وسياسي گامهايي برداشته‌ايم هرچند اشتباهاتي نيز داشته ايم.


** بم متناسب با شان تاريخي خود ساخته مي‌شود
رييس جمهوري همچنين درخصوص بازسازي شهر بم،گفت : اكنون يكي از بهترين ، علمي‌ترين و مناسب‌ترين كارها در بم صورت گرفته است و من از اين حيث راضي هستم .

وي گفت : بايد بم به گونه‌اي ساخته شود كه متناسب با شان تاريخي خودش باشد و از نظر استحكام نيز كاملا قابل اطمينان باشد . بايد بمي ساخته شود كه درساختن آن خود بمي‌ها نقش داشته باشند.

خاتمي از برخي مشكلات اداري و تخصيص اعتبارات در روند بازسازي بم سخن گفت و اظهار داشت : اميدواريم هرچه زودتر مردم بم در خانه‌هاي خود اسكان داده شوند.

گزارش خبرنگاران ايرنا حاكيست ، خاتمي درحاليكه خبرنگاران داخلي و خارجي به دور او حلقه زده بودند ، پس از گفت و شنودهاي دوستانه و در ضمن خبري ، پس از حدود يك ساعت مصاحبه با خبرنگاران خداحافظي كرد.

Copyright: gooya.com 2016