چهارشنبه 5 مرداد 1384

دستگيري چند متهم به فعاليت در شبكه مافياي نفتي كشور، فارس

خبرگزاري فارس: چند مقام مسئول در شركت نفتي كيش اورينتال و نيز چند نفر از وابستگان به اين شركت به اتهام مشاركت در يك پرونده مفاسد اقتصادي نفتي دستگير شدند.


به گزارش خبرگزاري فارس در پي تحقيقات صورت گرفته از سوي ضابطان دستگاه قضايي و با حكم قاضي دادسراي رسيدگي به پرونده مفاسد اقتصادي،برخي از مسئولان شركت نفتي كيش اورينتال كه از جمله شركت‌هاي بزرگ نفتي كشور به شمار مي‌رود،دستگير شده و تحت بازجويي هستند.
بنابراين گزارش، رئيس هيات مديره اين شركت نفتي در ميان دستگير شدگان از سوي قوه قضائيه مي‌باشد.
براساس آخرين تغييرات كه چهاردهم دي ماه سال گذشته با شماره 0411256851 در واحد ثبت شركت ها و مالكيت‌هاي صنعتي و معنوي منطقه آزاد كيش به ثبت رسيده بود، در "شركت مهندسي و سرويس‌هاي حفاري اورينتال كيش" به شماره ثبت 2203 مهرداد صفدري به عنوان رئيس هيات مديره و سيروس ناصري عضو ارشد تيم مذاكرات هسته‌اي به سمت نائب رئيس هيات مديره انتخاب شده است.
مدت مسئوليت اعضاي هيات مديره و مديرعامل شركت دو سال مي‌باشد.
در جريان تغييرات صورت گرفته در اين شركت، همچنين سيد محمد مدني ديگر عضو هيات مديره با در اختيار قرار دادن تمامي سهام خود به علي متين نجاتي از هيات مديره شركت خارج شد و بر همين اساس متين نجاتي به عنوان مدير عامل جديد شركت به جاي مهرداد صفدري انتخاب شده است.
همچنين با آغاز همكاري جديد مشترك كيش اورينتال و شركت نفتي هاليبرتون، شعبه جديد اين شركت در خيابان ولي عصر تهران افتتاح شده است.
كيش اورينتال در دفتر تهران داراي حدود 15 كارمند و در دفتر كيش داراي حدود 10 كارمند مي‌باشد.
پيش از اين قرار بود قرارداد فاز 9 و 10 پارس جنوبي با همكاري مشترك شركتهاي "هاليبرتون - اورينتال كيش" عملياتي شود.
خبرگزاري فارس پيش از اين به نقل از يك منبع آگاه از ارتباط سيروس ناصري و شركت نفتي كيش اورينتال با شركت نفتي هاليبرتون و ديك چني معاون اول رئيس جمهور آمريكا خبر داده بود.
اين مقام مطلع با بيان اينكه بررسي قرارداد منعقده ميان دولت ايران و شركت نفتي هاليبرتون آمريكا نشان مي‌دهد كه دو نفر اصلي زمينه ساز اين قرارداد ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا و سيروس ناصري اصلي‌ترين مذاكره كننده پرونده‌ هسته‌اي ايران و مشاور ويژه دبير شوراي عالي امنيت ملي هستند، گفته بود: حضور شركت هاليبرتون آمريكا در اين قرارداد با ارزش نفتي ايران كه براي حفر دوازده حلقه چاه در فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي برگزار ‌شده، به اوايل سال 1383 باز مي‌گردد.
در فاز 9 و 10 پارس جنوبي قرار است تا سال 1385 و در طول 52 ماه در دو بخش خاكي و دريايي ايران به گاز دست يابد و 50 ميليون متر مكعب گاز طبيعي و بيش از 400 تن سولفور از آن استحصال نمايد.
وي اضافه كرد:هاليبرتون در اين دوره با پيشنهادي 282 ميليون دلاري خواستار موفقيت در اين فاز طرح پارس جنوبي شد.
اين منبع آگاه با بيان اينكه حضور جديد هاليبرتون در ايران داراي چند ويژگي بوده است، افزود: اول آنكه مبلغ قرارداد منعقده با هاليبرتون نزديك به 70 ميليارد تومان بيش از مبلغ درخواستي اين شركت بوده است. يعني در حالي كه هاليبرتون براي حفر هر چاه نفت حدود 23 ميليون دلار درخواست كرده و جمعاً خواستار دريافت 282 ميليون دلار براي حفر 12 چاه در عسلويه شده است، دولت ايران در قرارداد منعقده مبلغ 360 ميليون دلار آمريكا را به كنسرسيوم "هاليبرتون - اورينتال" بخشيده است كه حدود 70 ميليارد تومان بيش از مبلغ درخواستي آنها در مناقصه است.
به گفته وي اين افزايش بي‌سابقه در ميزان اين قرارداد نفتي در حالي است كه طبق قانون مناقصات افزايش رقم به ميزان پيشنهادي در مناقصه‌هاي مختلف پس از باز شدن پاكت‌هاي پيشنهاد قيمت غيرقانوني بوده و جرم مسلم تلقي مي‌شود.
پيش از اين كشور قطر در آخرين قرارداد مناقصه منعقده در ميدان مشترك نفتي پارس ايران با خود، براي حفر هر حلقه چاه با مبلغ حدود 10 ميليون دلار در قرارداد موافقت كرده بود.
اين منبع آگاه دومين ويژگي خاص اين قرارداد را عدم سرمايه گذاري حتي يك دلاري شركت نفتي آمريكا در ايران برشمرد و افزود: هاليبرتون با طرح وجود تحريم از سوي آمريكا عليه ايران خود هيچگونه سرمايه گذاري در اين قرارداد نكرده است، بلكه از اين فرصت طلايي براي دريافت قراردادي با سود كامل در منطقه بي‌نظير انرژي پارس ايران بهره برده است. علاوه بر اينكه هيچگونه انتقال تكنولوژي نيز در جريان اين قرارداد پيش‌بيني نشده تا لااقل بتوان از ويژگيهاي آن براي پيشرفت فني صنعت نفت ايران بهره برد.
اين منبع آگاه سومين ويژگي و اصلي ترين ويژگي اين قرارداد را مساله تفاوت زماني موجود در اخبار مربوط به آن دانست و اظهار داشت: ‌در حالي كه رسانه ها بيست و يكم دي ماه خبر برنده شدن و انعقاد قرارداد فاز 9 و 10 پارس جنوبي با شركت هاليبرتون را به نقل از معاون وزير نفت اعلام كردند، نشريه آمريكايي آستيريم از نشريات وابسته به ارتش آمريكا خبر انعقاد اين قرارداد را بيست و هشتم ارديبهشت ماه (7 ماه قبل از نتيجه مناقصه اعلام توسط مسئولان ايراني) ارائه داده بود.
وي افزود: در خبر آستيريم عينا آمده است كه "شركت هاليبرتون آمريكا به همراه شركت "اورينتال" از ايران تحت يك كنسرسيوم در مناقصه قرارداد حفارى فازهاى 9 و 10 حوزه گازى پارس جنوبى شركت كرده‌اند،كه تا پايان اين هفته نتيجه نهايى آن اعلام مى‌شود.
قيمت ارائه شده كنسرسيوم فوق 282 ميليون دلار است و اين كنسرسيوم برنده قطعى مناقصه مي‌شود."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين منبع آگاه همكاري مستمر و گسترده مذاكره كننده اصلي تيم مذاكره كننده هسته‌اي ايران را مهم‌ترين بخش در اين رويداد خوانده و با اشاره به نوع نگاه دولتمردان آمريكايي به وضعيت منطقه اقتصادي پارس جنوبي در ايران گفت:در سال 2000 ميلادي و در دوره اوليه زمامداري بوش به دليل بحران نفتي آن سال كه به افزايش شديد قيمتهاي نفتي منجر شد،بوش،وزير نفت آمريكا "اسپنسر آبراهام" را در راس يك گروه كارى مامور بررسى ميزان آسيب پذيرى امنيت آتى آمريكا در صورت ادامه اختلالات كوتاه مدت و بلندمدت در زمينه نفت كرد كه سرپرستى اين گروه را معاون وى "ديك چنى" برعهده داشت.
وي افزود: از آن سال (سال 2000) و پس از پايان اين بررسي، دفتر هاليبرتون در ايران افتتاح شده و اين شركت وابسته به ديك چني به تلاش براي حضور در صنايع نفتي جنوب ايران پرداخت، به صورت همزمان نيز كاندوليزا رايس مشاور امنيت ملي آمريكا نيز با تاسيس شركت نفتي "شوران" با حضور گسترده نفتي در درياي خزر و عقد قرارداد بسياري از ميادين بزرگ نفتي كشورهاي اين منطقه از جمله ميدان عظيم تنگيز (مهم‌ترين ميدان گاز و نفت خزر) پرداخت.
وي بيان داشت:در همين دوره سيروس ناصري ديپلمات ارشد ايراني و عضو فعلي تيم ديپلماسي هسته‌اي ايران با كمك يكي از مسئولان دفتر سازمان ملل در ايران و چند فعال در كارتل‌هاي انرژي، شركت نفتي خود را در انگليس و دبي به ثبت رسانده و در خيابان ناهيد در بلوار آفريقا آغاز به كار كرد.
اين منبع‌ آگاه در ادامه گفت:كنسرسيوم اين شركت با شركت هاليبرتون در حالي پس از اين ماجرا بدنه فاز 9 و 10 پارس جنوبي شده‌اند كه قرار است در جريان اين قرارداد، هاليبرتون به طور مستقيم وارد عقد قرارداد با ايران نشده و اورينتال كيش اويل به عنوان شريك ايراني شركت ديك چني، همه مسايل مربوط به اين قرارداد را انجام دهد.
اين منبع آگاه اظهار داشت: همكاري نزديك و مشاركت گسترده يكي از كليدي‌ترين اعضاي پرونده هسته‌اي ايران با شركتي كه طرف قرارداد سازمانهايي چون ناسا و پنتاگون است و مهم‌ترين سهامداران آن را افرادي چون معاون رئيس جمهور آمريكا و رايس مشاور امنيت ملي اين كشور تشكيل مي‌دهند،مي‌تواند زنگ خطري جدي براي لزوم تجديد نظر در وضعيت فعلي تيم مسئول در پرونده هسته‌اي ايران باشد.
گفته مي‌شود در بازجويي‌هاي اوليه اين پرونده در قوه قضائيه اطلاعات جالب توجه از شبكه مافياي نفتي در كشور به دست آمده است.
شركت كيش اورينتال داراي ميلياردها دلار قرارداد نفتي با وزارت نفت است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دستگيري چند متهم به فعاليت در شبكه مافياي نفتي كشور، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016