یکشنبه 3 مهر 1384

متكي، وزير امورخارجه: قطعنامه‌ي اروپا سياسي، غيرحقوقي و غير منطقي است، ايسنا

* سه كشور اروپايي، سناريوي از پيش تعيين شده‌ي آمريكا را اجرا كردند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


وزير امورخارجه‌ي كشورمان ساعتي پيش، در بدو ورود به تهران، سفرش به نيويورك را مفيد و با ويژگي‌هاي خاص توصيف كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منوچهر متكي، وزير امورخارجه‌ي كشورمان، در نخستين ساعات امروز(يكشنبه) پس از سفر به نيويورك، به تهران وارد ‌شد.

وي كه در پاويون دولت در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، ضمن ارائه‌ي گزارش مختصري از سفرش به نيويورك، اظهار داشت:‌ مجمع عمومي امسال سازمان ملل متعهد با حضور سران كشورها از ويژگي خاصي برخوردار بود.

وي افزود: تبيين مواضع كشورها از زبان بالاترين مقامات آن كشورها، قاطعيت برخورد با موضوعات بين‌المللي را در اجلاس امسال نشان مي‌داد؛ هيات جمهوري اسلامي ايران نيز به رياست جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد، رئيس جمهور محترم، در اين اجلاس حضور داشتند و در مدت حضور يك هفته‌يي ايشان در نيويورك، علاوه بر ديدار با بيش از 34 رييس كشور و دولت، در سازمان ملل متحد، دو نطق را نيز ايراد كردند.

متكي ضمن اشاره به برخي جزييات دو نطق رييس جمهور كشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، افزود: موضع جناب آقاي رييس جمهور در مقوله‌ي هسته‌يي و فعاليت‌هاي صلح‌آميز كشور و برخورد با نگرش‌هاي مبتني بر استانداردهاي دوگانه، گزينشي و سياسي مورد توجه كشورهاي بسياري قرار گرفت.

وزير امورخارجه‌ي كشورمان ضمن بيان محورهاي مهم مذاكرات رييس جمهور كشورمان با سران كشورهاي مختلف، اين محورها را سازنده، راهگشا و قابل مانور براي ايجاد يك تفاهم دانست و خاطرنشان كرد: ‌متاسفانه كشورهاي غربي از اين فرصت ايجاد شده و زمينه‌هاي فراهم شده استفاده‌هاي لازم را نكردند.

وي با اشاره به قطعنامه‌ي پيشنهادي اروپا در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورمان كه ساعاتي قبل در وين به تصويب شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي رسيد، گفت: در واقع سه كشور اروپايي سناريوي از پيش تعيين شده‌ي آمريكا را اجرا كردند.

متكي ادامه داد: آن‌ها با تصويب ضعيف يك قطعنامه‌ي سياسي، بي‌اعتنايي‌شان را نسبت به نظر مهم‌ترين اعضاي غير اروپايي شوراي حكام نشان دادند؛ سه كشور اروپايي روال 40 ساله‌ي تصميم‌سازي شوراي حكام كه بر اجماع مبتني بود را شكستند و تلاش‌هاي فراوان كشورها براي نيل به تفاهم را نپذيرفتند.

وزير امورخارجه‌ي كشورمان هم‌چنين افزود: نهايتا اروپا‌يي‌ها به راي گيري رفتند و در اين راي‌گيري همان‌گونه كه گفته شده، سيزده كشور مهم به اين تصميم اتحاديه‌ي اروپا نپيوستند.

وي افزود: متاسفانه رييس دوره‌يي اتحاديه‌ي اروپا قدرت مديريت شرايط ايجاد شده را نداشت و تا آخرين روزها در نيويورك تحت تاثير آمريكا، تصميم‌سازي مي‌كرد.

متكي خاطرنشان كرد: سه كشور اروپايي با اين تصميم و ارايه‌ي قطعنامه‌ي سياسي، غيرحقوقي و غير منطقي، آخرين ترديدها را در خصوص اين‌كه به توافقات‌شان طي دو سال گذشته با جمهوري اسلامي ايران، پايبند نيستند را از بين بردند.

وزير امورخارجه‌ي كشورمان در ادامه اظهار داشت: ما در نيويورك روشن كرديم كه در موضوع مذاكرات وين، با دو انتخاب مواجه هستيم؛ يك انتخاب راه حل مبتني بر تفاهمي منطقي و حقوقي در جهت منافع طرفين و رفع كننده‌ي نگراني‌هاي متقابل است و دومين انتخاب، برخورد سياسي و غيرحقوقي از سوي اروپا با موضوع فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران و به طور طبيعي واكنش متقابل ايران خواهد بود.

وي با اشاره به اين‌كه متاسفانه كشورهاي اروپايي راهكار دوم را انتخاب كردند، افزود: ما در قطعنامه‌ي تصويبي، مباني حقوقي را نمي‌بينيم؛ طرح موضوع شوراي امنيت،‌ اگرچه به صورت ارجاع موضوع به شوراي امنيت نيست، ولي طرح و مرتبط ساختن موضوع با شوراي امنيت و فصل هفتم منشور، به هيچ وجه يك ارتباط حقوقي و منطقي و پذيرفته شده نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

متكي ادامه داد: موضوع پروتكل الحاقي و اجراي آن در طول بيش از يك سال گذشته، يك اقدام داوطلبانه بوده و ايران هيچ تعهدي نسبت به ادامه‌ي اجراي آن ندارد. موضوع در خواست اختيارات و اقدامات فراتر از مقررات آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي و خارج از NPT و مقررات پادماني، نيز براي جمهوري اسلامي ايران پذيرفته نيست.

وزير امورخارجه‌ي كشورمان هم‌چنين گفت: جمهوري اسلامي ايران، نظراتش را بسيار صريح و روشن، ساعاتي قبل از تصويب قطعنامه از طريق مديركل آژانس به اطلاع كشورهاي اروپايي رساند كه ما عكس‌العمل‌هاي مناسب خودمان را خواهيم داشت.

وي درباره‌ي راهكار كشورمان در صورت ارجاع پرونده‌ي هسته‌يي به شوراي امنيت سازمان ملل متحد، ادامه داد: در اين قطعنامه، ارجاع به شوراي امنيت، تصويب نشده و قاعدتا اين مساله موضوعي است كه ممكن است بعدها مدنظر كشورهاي اروپايي باشد، اما با همين ميزان و ارتباطي كه بين موضوع پرونده‌ي ايران و شوراي امنيت ايجاد شده، ما طي روزهاي آينده اقداماتي را كه انجام خواهيم داد را به استماع خواهيم رساند.

متكي هم‌چنين تاكيد كرد: اگر چنين تصميمي اتخاذ شود، طبيعي است كه از سوي جمهوري اسلامي ايران نيز متعاقبا تصميمات جديدي اتخاذ خواهد شد.

وزير امورخارجه‌ي كشومان ادامه داد:‌ ما ضمن حفظ حق‌مان هرگز راه مذاكره را نمي‌بنديم و ضمن آن‌كه اختيارات و اقدامات فراقانوني را نپذيرفته و قبول نداريم و به اجراي پروتكل الحاقي نيز پايبند نيستيم، اما به ادامه‌ي همكاري در چارچوب NPT و مقررات پادماني پايبند هستيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متكي، وزير امورخارجه: قطعنامه‌ي اروپا سياسي، غيرحقوقي و غير منطقي است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016