دوشنبه 18 مهر 1384

عيسي سحر خيز: هر روز تاخير در تشكيل جبهه دموكراسي و حقوق بشر فرصت سوزي است، ايلنا

حسين رفيعي:
پرونده هسته‌‏اي شباهتي با ملي شدن صنعت نفت ندارد


تهران- خبرگزاري كار ايران

ضيافت افطار نهضت آزادي ايران با حضور شخصيت‌‏هاي سياسي- فرهنگي, فعالان ملي مذهبي, نمايندگان جبهه مشاركت ايران اسلامي, دفتر تحكيم وحدت و سازمان دانش‌‏اموختگان ايران اسلامي -ادوار تحكيم وحدت- برگزار شد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا", عيسي سحرخيز عضو انجمن دفاع از آزادي مطبوعات طي سخناني در اين ضيافت، اظهار داشت: هر روز تاخير در تشكيل جبهه دموكراسي و حقوق بشر فرصت‌‏سوزي است.

وي كه سخنانش را با ياد همه زندانيان سياسي به خصوص اكبر گنجي آغاز كرد با اشاره به اينكه امروز حزب و گروهي نيست كه به فكر تشكيل جبهه نيفتد، گفت: زماني كه اصلاح‌‏طلبان مشغول اختلافهايشان بودند، جناح مخالف حزب پادگاني خود را ساخت و در انتخابات پيروز شد و امروز ديگر تشكيل جبهه دير است و بايد هرچه ريع تر در اين زمينه اقدام كرد.
سحرخيز در عين حال تصريح كرد: در شرايط كنوني اگر همتي باشد، وجود جبهه‌‏هاي گوناگون مي‌‏تواند كاركرد مطلوبي داشته باشد.
اين روزنامه‌‏نگار و فعال سياسي بر اتحاد و انسجام روشنفكران در همراهي با ديگر جبهه‌‏ها و ائتلاف‌‏ها تاكيد و ابراز عقيده كرد: مي‌‏توان حول محور مردم‌‏سالاري، حقوق بشر و صلح‌‏خواهي تجمع و تمركز كرد و تشكل‌‏هايي را براي حفاظت و بسط اين اهداف تشكيل داد.
سحرخيز گفت: اين جبهه بايد گسترده باشد و كليه جمهوري‌‏خواهان مسالمت‌‏جو را در بر بگيرد؛ چه در فضاي مشروطه‌‏خواهي حركت كند و چه دفاع از جمهوريت را به عنوان دستاورد انقلاب مد نظر خود قرار دهد.
اين روزنامه‌‏نگار با اشاره به انتخابات رياست‌‏جمهوري تصريح كرد: برخي از دوستاني كه در انتخابات كنار هم بودند، متاسفانه هم اكنون فيلشان ياد هندوستان كرده يا چشم به ائتلاف‌‏هاي ديگر دوخته‌‏اند اما اين امر نبايد خدشه‌‏اي به تشكيل جبهه دموكراسي و حقوق بشر وارد كرد.
سحرخيز در عين حال برخي مخالفت‌‏ها با تشكيل جبهه دموكراسي و حقوق بشر را طبيعي خواند و گفت: روزي از يكي از مخالفان تشكيل جبهه دموكراسي علت اين مخالفت را پرسيدم و خودم در پاسخ گفتم، چون شما نه دموكرات هستيد و نه مدافع حقوق بشر.
وي يادآور شد: هم اكنون بيش از يك ماه و نيم است كه گنجي را در قرنطينه زندان اوين نگه داشته‌‏اند، به گونه‌‏اي كه هيچ كس امروز با قاطعيت نمي‌‏تواند مرگ او را رد كند، در اين شرايط غير اسلامي و غير انساني بسياري از دوستان حاضر نيستند از او حمايت كنند چرا كه با برخي ديدگاه‌‏هايش مخالفند.
اين روزنامه‌‏نگار گفت: با توجه به شرايط داخلي و فضاي بين‌‏المللي و در وضعيتي كه جز با عقب‌‏نشيني جريان اصول‌‏گرا پرونده هسته‌‏اي به شوراي امنيت مي‌‏رود، طرفداري از دموكراسي، حقوق بشر و صلح حرف اول در جامعه مي‌‏زند.
سحرخيز از اينكه اصلاح‌‏طلبان قبل از انتخابات به راحتي از كنار ايده راه‌‏اندازي شبكه‌‏هاي ماهواره‌‏اي گذشتند، انتقاد كرد و گفت: فرصت از دست نرفته است، حتي در شرايط كنوني با تمام محدوديت‌‏ها امكان اختصاص يك شبكه ماهواره‌‏اي به همه گروه‌‏ها وجود دارد.
به گزارش "ايلنا"، حسين رفيعي، از فعالان ملي مذهبي نيز به بررسي پرونده هسته‌‏اي ايران پرداخت و بحران به وجود آمده براي ايران را قابل مقايسه با بحراني كه در جنگ تحميلي و خرداد 1360 براي ايران ايجاد شده بود، ارزيابي كرد.
وي، عقد قرار داد انرژي هسته‌‏اي در ايران را كه در رژيم گذشته صورت گرفت، استعماري خواند و ابراز عقيده كرد كه اين انرژي هزينه زيادي را به ايران وارد كرد، در حالي كه ايران از انرژي گاز بهره‌‏مند بود.
رفيعي با بيان اينكه هيچ نسبتي بين پرونده هسته‌‏اي ايران با ملي شدن صنعت نفت وجود ندارد، خاطر نشان كرد: اين بزرگ‌‏نمايي‌‏ها، در حالي كه آمريكا در منطقه حضور دارد و به دنبال ايجاد خاورميانه بزرگ است، براي ايران خطرناك است.
اين فعال ملي مذهبي معتقد است كه فضا براي ايران بسيار سخت شده و تصميم آژانس انرژي هسته‌‏اي، مواضع آمريكا را تقويت مي‌‏كند.
وي گفت: در شرايطي كه يك قلدر جهاني به دنبال بهانه‌‏گيري است، بهترين راه براي ملت ايران عقب‌‏نشيني است.
دبيركل جامعه زنان انقلاب اسلامي ايران نيز در اين ضيافت گفت: انجمن حجتيه با سازماندهي قدرتمند از زمان انتخابات شوراها فعال شده است.

اعظم طالقاني با يادآوري تشكيل سازمان زنان در سال 58، اظهار داشت: در آن زمان به همراه برخي ديگر از زنان از جمله خانم لبافي‌‏نژاد، مسوول تشكيل سازمان زنان جمهوري اسلامي شدم، اين سازمان در كارخانه‌‏ها، مهد كودك‌‏ها و بخش‌‏هاي آموزشي فعال بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تصريح كرد: زماني كه براي تشكيل دفاتر سازمان زنان به استان‌‏هاي مختلف سفر مي‌‏كردم، متوجه شدم اعضاي انجمن حجتيه به طور سازماندهي شده در اين سازمان نفوذ كرده است.
وي معتقد است كه در حال حاضر نيز انجمن حجتيه فعال شده و در حال نفوذ به اركان مختلف كشور است.
محمدعلي دادخواه، عضو كانون مدافعان حقوق بشر نيز طي سخناني در اين ضيافت، عدالت‌‏خواهي را اسطوره ديرينه تمدن ايران دانست و تصريح كرد: آيين مهرگان نمود عدالت‌‏خواهي ملت ايران است.
وي تصريح كرد: پيش از آنكه اعلاميه جهاني حقوق بشر به وجود آيد، آيين ايراني به تحقق حقوق بشر اهتمام مي‌‏ورزيد.
دادخواه با بيان اينكه حقوق بشر تنها محدود به حوزه سياسي نيست، اظهار داشت: حقوق بشر در خصوص فرهنگ، اقتصاد و ساير نيازهاي بشر امروز وجود دارد لذا ترويج حقوق بشر ترويج حقوق بدوي انساني است.
وي با اشاره به تاكيد قانون اساسي بر امر به معروف و نهي از منكر، گفت: بر اين اساس مردم بايد آزادانه سوال كنند و مسوولين پاسخ دهند نه اينكه عده‌‏اي به دليل سوال كردن به دانشگاه اوين فرستاده شوند.
لطف‌‏الله ميثمي نيز در اين ضيافت به بررسي پرونده هسته‌‏اي ايران و چشم‌‏انداز انرژي پرداخت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عيسي سحر خيز: هر روز تاخير در تشكيل جبهه دموكراسي و حقوق بشر فرصت سوزي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016