جمعه 22 مهر 1384

متكي در چين: دولت جديد ايران بر اهميت عدالت در روابط بين‌المللي تاكيد دارد، ايرنا

پكن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۲۲‬
خارجي. داخلي. سياسي. ايران. چين.

" منوچهر متكي" وزيرخارجه ايران، گفت دولت جديد ايران بر اهميت عدالت در روابط بين‌المللي تاكيددارد ومعتقد است موقعيت يكسان كشورها درجامعه جهاني به هيچ كشوري اجاره نخواهد داد با توجه به‌رويكرد يك جانبه گرايانه، سياست هاي خود را بر ديگر كشورها ديكته كند.

وزير خارجه ايران كه روز جمعه در مركز مطالعات بين‌المللي چين و در جمع برخي سفراوكارداران مقيم پكن ومحققين و انديشمندان چيني سخن مي‌گفت، تاكيد كرد " اگر روابط كشورها براساس عدالت پايه‌گذاري نشود و قواعد و هنجارهاي شناخته شده بين‌المللي مورد احترام قرار نگيرد ، نه تنها كشورهاي فقير و ضعيف، بلكه كشورهاي قدرتمند متحمل خسارت خواهند شد.

وي عدالت را مهمترين شرط براي ايجاد صلح، آرامش و توسعه فراگير در جهان دانست و گفت: ايران سهم بزرگي در تضمين صلح و ثبات منطقه خاورميانه داشته است.

متكي كه سخنراني خود را با عنوان " دولت جديد ايران و چشم انداز سياست خارجي" ارايه مي‌كرد، گفت: ايران به تشكيل دولت اسلامي در افغانستان و دولت باثبات در عراق كمك كرده و از آن حمايت به عمل آورده است.

وي باتشريح مساله‌هسته‌اي ايران، گفت فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در چارچوب تعهدات "ان پي تي " و قواعد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صورت گرفته و به لحاظ حقوقي و فني ايران هيچ مشكلي ندارد.

به گفته وزير خارجه ايران، " موضوع فعاليت هسته‌اي ايران هم‌اكنون رنگ و بوي سياسي به‌خودگرفته واين قبيل رفتارهاي سياسي خارج از فعاليت‌هاي مسالمت - آميز هسته‌اي براي ايران غيرقابل پذيرش است".

وي گفت ايران براي آژانس و موقعيت آن به عنوان تنها مرجع برقراركننده توازن در فناوري هسته‌اي احترام قايل است و تهران به شدت آپارتايد هسته‌اي، برخورد دوگانه و برخوردهاي گزينشي را مردود مي‌داند.

متكي بارديگر تاكيد كرد تهديد به ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل موضع اصولي ايران را تغيير نخواهدداد و به حل اين مساله كمك نمي‌كند.

وي گفت "ايران همواره سياست خارجي خود را بر مبناي حل اختلافات از طريق گفت وگو و براساس احترام متقابل و منافع مشترك استوار كرده است وتهران به طور محكم و ثابت با گسترش و تكثير سلاح‌هاي كشتارجمعي به‌ويژه سلاح‌هاي هسته‌اي مخالف است و در اين راستا ابتكار "خاورميانه غيرهسته اي" را در سال ‪۱۹۷۴‬ ميلادي ارايه كرد.

وزيرخارجه‌ايران در ادامه با تشريح موقعيت ايران در جهان و اين كه ايران در حال حاضر داراي بيشترين ميزان رشد اقتصادي در منطقه خاورميانه است ، افزايش صادرات غيرنفتي، عملياتي شدن طرح‌هاي زيربنايي و كاهش ضريب ريسك سرمايه‌گذاري را از جمله نشانه‌هاي تقويت و ثبات اقتصادي ايران ذكر كرد.

وي همچنين با اشاره به روابط سياسي و اقتصادي ايران و چين، گفت كه‌ايران و چين ديدگاه‌هاي مشتركي در خصوص بسياري از مسايل منطقه‌اي و جهاني، حقوق بشر، احترام به‌استقلال وتماميت ارضي كشورها، يكپارچگي سرزميني ملت ها، نقش محوري سازمان ملل در حل بحران‌ها، اصلاح ساختار سازمان ملل ، حل مسالت آميز منازعات، ضرورت اجتناب از زور، مخالفت با يكجانبه گرايي و تاكيد بر دنياي چند قطبي و مبارزه با تروريسم دارند.

متكي گفت: حجم مبادلات تجاري ايران وچين هم‌اكنون به سرعت در حال رشد است و از ‪ ۲۰۰‬ميليون دلار در سال ‪ ۱۹۷۸‬ميلادي به ‪ ۷/۲‬ميليارد دلار يعني ‪ ۳۵‬برابر در سال گذشته ميلادي رسيد و پيش بيني مي‌شود به ‪ ۱۰‬ميليارد دلار تا پايان سال جاري برسد.

وي گفت كه چين در آينده نه چندان دور به‌بزرگترين واردكننده انرژي تبديل خواهد شد و بهره مندي از يك منبع انرژي با ثبات و امن براي چين از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است و ايران اين ثبات وامنيت را براي نياز روبه رشد چين به انرژي تامين مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به‌گفته وي، ايران در پيشبرد برنامه ‪ ۲۰‬ساله وبرنامه پنجم پنجساله توسعه كشور نيز به چين توجه دارد.

وزيرخارجه‌ايران گفت : درراستاي سياست نگاه به‌شرق و به‌منظور حضور فعال‌تر در ترتيبات منطقه‌اي نيز درخواست ايران به‌عنوان عضو ناظر در سازمان همكاري شانگهاي به كمك و همراهي چين تنظيم شده است.

وي درپايان تصريح‌كرد "حضور ايران و روسيه به عنوان دو كشور تامين‌كننده انرژي و حضور چين و هندبه عنوان دو كشور واردكننده انرژي در اين سازمان، فرصت مناسبي براي‌گسترش همكاري‌ها بين كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي كه در مجموع نيمي از جمعيت جهان را تشكيل مي‌دهند ، فراهم آورده است.

"منوچهر متكي" وزير خارجه ايران كه روز گذشته براي سفر دو روزه واردپكن شد تاكنون با " لي جائو شينگ " وزير خارجه ، "زنگ چينگ خونگ" معاون رييس جمهوري، "ما كاي" وزيركميسيون توسعه‌واصلاحات و"وانگ جياروي" وزير بين‌الملل حزب كمونيست چين ديدار و تبادل‌نظر كرده است.

Copyright: gooya.com 2016