چهارشنبه 4 آبان 1384

مصطفي تاج‌‏زاده: ادامه راه سياست‌‏ورزي در جامعه به تشكيل حكومت دموكراتيك مي‌‏انجامد، ايلنا


تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو ارشد جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: ادامه راه سياست‌‏ورزي در جامعه به تشكيل حكومت دموكراتيك در جامعه مي‌‏انجامد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا" سيد مصطفي تاج‌‏زاده كه در جبهه مشاركت حوزه اراك سخن مي‌‏گفت، با بيان اين مطلب افزود: نهادينه كردن اخلاق در جامعه بستگي به حضور يا عدم حضور دين در جامعه ندارد.
وي با تحليل شرايط اخلاقي جامعه متذكر شد: دو نوع گرايش فكري در تك تك ما وجود دارد و زمان و مكان هم نمي‌‏شناسد، يك گرايش به خودمان و پيشرفت خود در عرصه‌‏هاي مختلف مي‌‏انجامد كه همان خودخواهي است و يك گرايش هم ديگرخواهي است كه پاي به پاي آن در ما وجود دارد. همنوع دوستي اينقدر مهم و استراتژيك است كه مبناي فعاليت جمعي قرار گرفته است و انسان‌‏ها در كنار رشد فردي خويش بايد ديگرخواهي را هم رشد دهند.
وي افزود: اديان الهي خاصيت ويژه‌‏اي كه دارند اين است كه آرامش دروني از طريق ارتباط با خداوند به وجود مي‌‏آورند و پايه آنها ابتدا توحيد و بعد معاد است و يك جهت‌‏گيري به انسان مي‌‏دهد كه تنظيم رفتار شخصي مي‌‏كند.
اين فعال سياسي در ادامه گفت: براي رفع هر معضلي بايستي به علل و عواملي پرداخت كه مشكلات يك جامعه با آن حل شود و بايد مجموعه سياست‌‏هايي را كه مي‌‏تواند با عوامل اجتماعي آن مبارزه كند، كشف كرد. امروزه علاوه بر انگيزه‌‏هاي ديني مسائل عقلاني نيز مي‌‏تواند ما را به اين نتيجه برساند كه نمي‌‏شود مشكلات را تنها با مناسبات ديني حل كرد.
تاج‌‏زاده تصريح كرد: جامعه‌‏شناسي و روانشناسي بر اساس اين مسأله ايجاد شده است و شايد در مجموعه علوم بشري هيچ پديده‌‏اي به اندازه اخلاق در طول تاريخ به دين نسبت نداشته است و در طول تاريخ بزرگترين پشتوانه اخلاق، دين بوده و تضعيف دين مستقيم روي اخلاق اثر گذاشته است. در جامعه به گونه‌‏اي دين و اخلاق به هم پيوند خورده است كه فرد بي‌‏دين، انسان بي‌‏اخلاق به شمار مي‌‏رود و هرجا ديني از بين رفته خلاء معنا ايجاد شده است چرا كه علم نمي‌‏تواند تصوير واحدي از خلقت بشر بدهد.
وي ادامه داد: بين انديشمندان غربي اين سوال هميشه مطرح بوده است كه جوامع غربي در عصر ايمان و رنسانس بيشتر به ايمان عمل مي‌‏كردند يا در عصر مدرن؟ جوامع امروزي نسبت به جوامع سنتي، اخلاقي‌‏تر زندگي مي‌‏كنند و نمونه آن عنوان كردن فضائل اخلاقي در جامعه است مانند صداقت، عدم ريا، راستگويي، رفاه، وفاي به عهد، عدم تخلف و خيانت و ... . جامعه ما بلا ترديد از فضائل اخلاقي در رنج است. از بچگي ياد مي‌‏گيريم براي رفع مشكلات از مسائل غيراخلاقي استفاده كنيم. ما به نسبت خيلي از جوامع عقب هستيم و آيا اين به جهت دين‌‏داري است يا رواج خيلي از مسائل ديگر؟ هميشه اين سوال پيش مي‌‏آيد كه گرفتاري‌‏هاي انسان در عصر كنوني ناشي از كدام عوامل است و بايد علل آن ريشه‌‏يابي و موانع آن شناسايي شود. اگر در جوامع امروزي همه انسان‌‏ها از رذايل اخلاقي رنج مي‌‏برند، بايد مشكل را ريشه‌‏يابي كرد و اين، مشكل انتخاب اخلاق سكولار بر اخلاق ديني نيست.
وي افزود: در جامعه‌‏اي كه فساد رواج داشته باشد، مجبوريد براي كوچكترين مسائل رشوه دهيد، دروغ بگوييد، فردي كه براي رسيدن به اهداف خود مجبور به انجام چنين كاري نشود، قابل احترام و ستايش است.
تاج‌‏زاده متذكر شد: بايد به دنبال جواب اين سوال بود كه تفاوت جامعه امروز غرب با قرون وسطي در چيست ؟ در حاكميت استبداد در قرون وسطي و حاكميت روابط دموكراتيك در جامعه جديد است. حتي اگر از نظر اخلاق به مسائل نگاه كنيم، اگر نظام جامعه دموكراتيك باشد يا استبدادي، اثر مستقيم در خلقيات آن جامعه دارد. سياست‌‏هايي موفق است كه متوسط رو به بالاي جامعه را حركت دهد. ما كدام جامعه استبدادي را داريم كه دورويي در آن نيست و اندروني و بيروني ندارد. شايد شايعات در نظام استبدادي بيشتر از نظام دموكراتيك است و امكان پيگيري كار وجود ندارد. پيشرفت جامعه در نظام دموكراتيك بيشتر از استبدادي است و مردم در بسياري از زمينه‌‏ها اگر نظام مطلوبشان نباشد، معمولا با آن لجبازي مي‌‏كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: نظام استبدادي در هر موردي حساسيت نشان دهد، مردم پس از رهايي، درباره آن بيشتر حساسيت نشان مي‌‏دهند. براي رشد جامعه بايستي با مناسبات استبدادي مبارزه كرد كه آن ناشي از حاكميت استبدادي در جامعه است و به ميزان آن رذايل اخلاقي نيز رشد مي‌‏كند و به ميزان همين رشد رذايل اخلاقي، دلسردي در جامعه حاكم شده و جنبه خودخواهي رشد پيدا كرده و دگرخواهي منكوب مي‌‏شود و در اينجاست كه موضوع فرار سرمايه و مغزها به وجود مي‌‏آيد و همه در انتظار يك منجي مي‌‏گردند، اگر جامعه از وجود استبدادها پاك نشود، آن منجي هم نمي‌‏تواند مسائل را حل كند و در نهايت نمي‌‏توان با پاك كردن صورت مسأله مشكلات را حل كرد.

Copyright: gooya.com 2016