پنجشنبه 12 آبان 1384

شکنجه اکبر گنجی برای عدول از عقایدش؛ وکیل او نیز بطور خودسرانه حبس شده است، ديده بان حقوق بشر

(نیویورک، دوم نوامبر 2005) اکبر گنجی روزنامه نگار و ناراضی سیاسی زندانی گفته است ماموران قوه قضائیه وی را مورد شکنجه قرار داده اند تا نوشته های خود را نفی و رد کند. دیده بان حقوق بشر امروز نسبت به سلامت جسمانی گنجی ابراز نگرانی جدی کرد و از حکومت ایران خواست او را فورا و بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند.

دیده بان حقوق بشر همچنین متذکر شد حکومت ایران مسئول هر گونه صدمه ای است که به سلامت گنجی وارد شود. گنجی از آوریل سال 2000 تاکنون در زندان بسر می برد.

جو استورک معاون بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر گفت: "گنجی در وضعیت به شدت خطرناکی به سرمی برد." وی افزود: "مسئولین برای آنکه گنجی نوشته های خود را پس بگیرد، فشار زیادی به او وارد می کنند."

قوه قضائیه از سوم سپتامبر تاکنون گنجی را در سلول انفرادی بند ویژه ای بنام الف-2 در زندان اوین تهران محبوس کرده است. مقام های مسئول به جز یک مورد ملاقات بسیار کوتاه معصومه شفیعی همسر گنجی و یکی از وکلای وی در 18 اکتبر، تاکنون از دیدار خانواده و وکلایش با او جلوگیری کرده اند. همسر گنجی پس از این ملاقات کوتاه نامه ای حاوی اظهارت گنجی درباره جزئیات سوءرفتار مقام های قوه قضائیه با او منتشر نمود.

علاوه براین، قوه قضائیه یکی از وکلای گنجی بنام عبدالفتاح سلطانی را در 30 ژوئیه گذشته زندانی کرد. از آن زمان تاکنون سلطانی بدون هیچ اتهامی در حبس و بخشی از آن در سلول انفرادی بسر برده است. سلطانی یکی از بنیانگذاران کانون مدافعان حقوق بشر می باشد که یک سازمان مستقل در زمینه حقوق بشر است.

قوه قضائیه در ژوئیه 2001 گنجی را به خاطر نوشته های انتقاد آمیزش از حکومت به شش سال زندان محکوم کرد. در محکومیت وی به مواردی نظیر "اقدام علیه امنیت ملی،" و "انتشار اکاذیب" اشاره شد. گنجی پیش از آن مقالاتی منتشر نموده بود که در آنها مقام های عالی حکومتی را متهم به دست داشتن در قتل های زنجیره ای نویسندگان و روشنفکران در سال 1998 کرد. وی همچنین "مانیفست جمهوریخواهی" را در انتقاد از نظام حکومتی ایران نگاشت و منتشر کرد.

عبدالفتاح سلطانی یکی از اعضای تیم حقوقی پرونده های مهم نقض حقوق بشر است. قوه قضائیه پس از دستگیری سلطانی، وی را به مدت 42 روز در سلول انفرادی محبوس کرد. مقام های مسئول تاکنون به سلطانی اجازه ملاقات با وکلایش را نداده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

استورک گفت: "قوه قضائیه سلطانی را به عنوان هشداری به سایر وکلا و مدافعین حقوق بشر محبوس کرده است." وی افزود: "حکومت ایران جو رعب و وحشت ایجاد می کند تا جامعه حقوق بشر را فلج نماید."

دیده بان حقوق بشر از آیت الله محمود شاهرودی ریاست قوه قضائیه ایران خواست اکبر گنجی و عبدالفتاح سلطانی را بدون هیچ وقفه ای آزاد کند.

Copyright: gooya.com 2016