چهارشنبه 25 آبان 1384

حسن روحاني، دبيرسابق شوراي عالي امنيت ملي: شرايط ما در پرونده هسته‌يي مطلوب نيست، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي درباره‌ مشاركت عمومي و همبستگي گفت: اين دو مقوله مورد تاكيد آيات قرآن مجيد و روايات و فرهنگ اسلام و از مطالبات دائمي و هميشگي ملت‌ها بوده است و بي‌ترديد تامين منافع ملي كشورمان بدون اين دو امكان‌پذير نيست، در واقع از مهمترين آرمان‌هاي هر ملتي اين است كه بتواند براي اين دو برنامه‌ عملي بيابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني طي سخناني در نوزدهمين همايش سراسري ائمه جمعه سراسر كشور با اشاره به كينه‌توزي دشمنان ملت ايران افزود: آن‌ها براي ياس مردم طراحي و برنامه‌ريزي كرده‌اند به همين دليل همبستگي و مشاركت در شرايط امروزي ايران اسلامي اهميتي بيش از گذشته دارد.

وي به مقايسه شرايط بين‌المللي دو دولت قبلي با دولت فعلي اشاره كرد و گفت: شرايط بين‌المللي امروز نسبت به دولت‌هاي قبل سخت‌تر شده است و شرايط داخلي هم همين طور است. زماني كه هاشمي رفسنجاني مسووليت اجرايي كشور را بر عهده گرفت آن‌چه در تبليغات جهاني مي‌شنيديم اين بود كه دولت هاشمي ميانه‌رو و عملگراست، البته برخي سخنان گزنده هم شنيده مي‌شد.

وي ادامه داد: دو ماجرا باعث شد كه دولت معتدل عنوان شود؛ يكي ماجراي ايران و عراق و نامه‌نگاري بين هاشمي و صدام بود كه در نهايت منجر به عقب‌نشيني عراق از باقيمانده سرزمين‌هاي كشورمان و نيز آزادي اسرا شد و نيز موضع ايران در قبال حمله عراق به كويت كه از ديد همه مدبرانه و عاقلانه قلمداد شد. از ديد داخلي هم بحث سازندگي و جبران خسارت‌هاي جنگ و بازگشت آوارگان و راه اندازي كارخانه‌ها و تاسيسات و اجراي برنامه پنج ساله بود كه با توجه به اين كه گفتمان مسلط بحث سازندگي و توسعه‌ كشور بود، مورد توجه افكار عمومي داخلي بود.

روحاني هم‌چنين يادآور شد: در هشت سال زمان خاتمي نيز آنچه در دنيا مطرح شد، اين بود كه دولتي سر كار آمده كه به دنبال توسعه‌ي سياسي و آزادي بيشتر در داخل است، گرچه اين بحث عده‌اي را نگران كرد اما بسياري از مردم و نسل جوان و فرهيختگان از آن استقبال كردند و احساس مي كردند كه مي‌توانند در سايه‌ي آن به خواسته‌هاي خود برسند.

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: ما در شرايط دولت جديد، با فشارهاي جديد در عرصه‌ي بين‌المللي مواجه‌ايم و تصوير دولت در آغاز كار متفاوت از دو دولت گذشته است. امروز شرايط سخت‌تري ايجاد شده است پس نياز به وحدت بيشتر ديده مي‌شود؛ اين در حالي است كه دشمنان سعي دارند چهره‌ي دولت را نظامي و امنيتي نشان دهند و از داخل هم عده‌اي مردم را مي هراسانند و متاسفانه اين امر در اميدواري و نشاط مردم اثر منفي گذاشته است.

وي تاكيد كرد: امروز بايد همه‌ي مردم را به دعوت و همدلي و اتحاد دعوت كنيم؛ بحث بر سر اين دولت و شخص خاصي نيست، بحث در مورد نظام و كشور است. بحث فشار بين‌المللي است كه در آغاز دولت با چنگ و دندان نشان داد كه صحنه‌ي بين‌المللي رو در روي مردم ايران است. دوبار بحث از شوراي امنيت سازمان ملل مطرح شده است؛ اولي سواستفاده از كلمات رييس‌جمهور و صدور بيانيه عليه ايران در شوراي امنيت براي اولين بار، همچنين طرح موضوع شوراي امنيت در بيانيه شهريورماه شوراي حكام، و يا معرفي ايران به عنوان ناقض معاهدات ان. پي. تي است؛ اين‌ها نشان مي‌دهد كه شرايط نسبت به 16 سال پيش يا 8 سال پيش عوض شده است.

روحاني هم‌چنين ادامه داد: نگراني‌هايي هم كه در وضع بورس پيش آمده است نشان مي‌دهد كه فشار در داخل بيشتر است. به همين دليل بر فرمايشات مقام معظم رهبري تاكيد مي‌كنم كه بيش از هر زمان ديگري نياز به همبستگي و مشاركت ملي داريم. برخي فكر مي كنند مشاركت ملي يعني شركت مردم در انتخابات كه البته مشاركت مردم در انتخابات بسيار مهم است، اما دولت و مسوولان بايد بدانند كه اين مشاركت مردم بايد مستمر باشد و بهترين نوع آن مشاركت مستمر و بدترين آن مشاركت طوفاني و مقطعي است.

وي گفت: برخي دولت‌ها به دنبال مشاركت به صورت تزئيني و برخي هم به دنبال مشاركت و مشورت دادن مردم فقط براي كاهش هزينه هستند، اما مشاركت واقعي آن است كه مردم در تصميم‌سازي و تصميم گيري‌ها دخيل باشند كه اين ديدگاه اسلام و امام(ره) است.

وي با تاكيد بر اين كه مشاركت تنها با نصيحت امكان‌پذير نيست، اظهار داشت: اين كه در مقطعي مردم را به صحنه بكشيم هم كافي نيست، بلكه بايد انگيزه ايجاد كنيم و كاري كه مردم احساس كنند در برابر مشاركت پاداش مي‌گيرند و اثرگذار هم هستند. مشاركتشان كارآمد است و اگر اين كار را نكنند وضعيت به گونه‌اي مي‌شود كه دوست ندارند. بايد به مردم تضمين دهيم كه سلامت راي آن‌ها را تضمين مي‌كنينم. دولت بايد تلاش كند كه مردم اين تضمين را بگيرند. همچنين بايد آن‌ها را آماده و آگاه كرد و اطلاع كافي به مردم داد.

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي گفت: وقتي مشاركت عمومي باشد مردم احساس تعلق داخلي پيدا مي‌كنند. بايد مشاركت مردم را در تبادل نظر و تبادل در صحنه‌ي فرهنگي كشور با سهولت بيشتري همراه كرد تا آن‌ها احساس نشاط كنند. از سوي ديگر نبايد كاري كنيم كه بخشي از مردم منزوي شوند و يا تفكرشان زيرزميني شود، با كنار زدن عده‌اي كار به سامان نمي‌رسد اگر صحنه آماده‌ي كار نباشد عده‌اي را به كار زيرزميني فرستاده‌ايم، بايد كاري كنيم تا كساني كه امام(ره)، انقلاب و رهبري را قبول دارند، احساس انزوا نكنند. مردم نبايد احساس بيگانگي كنند، نبايد مطالبات سياسي‌شان انباشته شود، بايد آن‌ها را سهيم و شريك كنيم تا اقتدار ملي را بالا ببريم. اقتدار نه با مشاركت 30 درصدي بلكه در حضور هشتاد درصدي ايجاد مي‌شود.

وي تاكيد كرد: نگذاريد منازعات سياسي، كشور را به چند دستگي بكشاند كه براي ما مشكل‌آفرين خواهد بود.

روحاني گفت: ما در بحث مشاركت بحران نداريم ولي بايد براي آينده فكر كنيم.

وي به همبستگي و همدلي مردم در روزهاي انقلاب اشاره كرد و گفت: اگر امروز توانستيم آن طور مردم را همدل و هماهنگ كنيم هيچ كشوري نمي تواند عليه ما چيزي را طرح كند.

روحاني اختلاف نظر در برخي موارد و مفاهيم را يكي از مشكلات امروز دانست و گفت: بايد در اين زمينه به اجماع برسيم تا بتوانيم برنامه‌ريزي كنيم. بالاترين وفاق، وفاق ارزشي است و بدترين شكاف هم فاصله افتادن ارزشي بين مردم و دولت است. نقش رسانه‌ها و ائمه‌ي جمعه در اين زمينه بسيار مهم است، اين‌ها مي‌توانند ارزش واحد بين مردم و دولت ايجاد كنند.


وي گفت: در جامعه‌ي اخلاقي خدامحوري، ايثار و فداكاري و مثل اين‌ها ارزش است، ممكن است مردم دنبال اهدافي ملي مثل قدرت و ثروت و منزلت ملي باشند اما بايد نشان دهيم كه اين اهداف همه در راستاي هم هستند و با هم منافات دارند، عده‌اي به نام روشنفكرنما تلاش دارند كه نشان دهند اين‌ها از هم جدا هستند اما اين طور نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روحاني عوامل موثر در وحدت ملي را «اقتدار ملي» «ثبات سياسي» «منافع مشترك» و «قاعده‌مند شدن رقابت سياسي» و «دور شدن از اختلافات قومي و هويت ملي» عنوان كرد و عوامل مخرب را نيز «ابهام در مسايل سياسي و منافع ملي»، «ترجيح منافع حزبي بر سياسي»، «نمادهاي بيگانه» و «عدم انتقال ارزش‌ها به نسل‌هاي بعد»، «عدم تحمل پذيري در انتقادها» و «بحث جهاني شدن و فقدان وفاق در نخبگان» عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي هم‌چنين در جمع خبرنگاران درباره‌ي اظهارات خود همايش سراسري ائمه جمعه گفت: آن‌چه در اين سخنراني بر آن تاكيد كردم اين است كه در بحث مشاركت عمومي و همبستگي ملي ما نبايد به شعار يا نصيحت اكتفا كرده و يا فكر كنيم اين شعار براي مقطع و شرايط خاص است، بايد براي اين شعار برنامه‌ريزي كنيم و اين مقولات را به در نظر گرفتن استراتژي اكتفا نكنيم، بايد اين را برنامه‌ريزي و اجرا كنيم تا بتوانيم به آن‌ها دست يابيم.

وي درباره‌ي بحث انتقاد و به خصوص از مسوولان گفت: انتقاد اگر از روي دلسوزي و براي اصلاح امور باشد، وظيفه‌ي همه‌ي مردم است و كمك مي‌كند تا در جامعه به اهداف خود دقيق‌تر دست يابيم. تخريب شايسته نيست، اما انتقاد سالم مورد تاييد نظام است. بايد نظرات‌مان را از روي دلسوزي به همه‌ي مقامات ارائه كنيم.

دبيرسابق شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي در مورد پرونده‌ي هسته‌يي ايران نيز گفت: امروز شرايط ما در پرونده‌ي هسته‌يي به خاطر قطعنامه‌ي غيرعادلانه شهريورماه به گونه‌اي مطلوب نيست، بلكه بايد همه بايد دست به دست هم دهيم تا شرايط مطلوب شود. اين مسايل مربوط به همه است و مردم هم خوشبختانه با دقت و با توجه به اين كه احساس مي‌كردند چقدر براي مصلحت كشور مهم است، همواره در صحنه بوده‌اند. بايد همچنان در صحنه باشند و به جمعي كه مسووليت دارند، كمك كنند.

روحاني هم‌چنين در پاسخ به سوالي درباره‌ي موافقت با غني‌سازي در خارج از كشور به صورت مشاركتي گفت: نه، آن‌چه كه امروز ايران دنبالش بوده، اين است كه ما حق داريم در كشورمان غني‌سازي انجام دهيم، همه‌ي تلاش‌ها براي اين بوده است و لا در كشورهاي ديگر ما قبلا هم در غني‌سازي سهيم بوده‌ايم.

Copyright: gooya.com 2016