چهارشنبه 2 آذر 1384

حداد عادل پس از عدم رای اعتماد مجلس به تسلطی: مجمع تشخیص و شورای نگهبان در خصوص انتخاب وزیر نفت اظهار نظر کنند، مهر

- نیت مجلس جز تقویت دولت نیست
- خواستار مشورت دولت با مجلس در همه زمینه ها هستیم


غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان قانون اساسی خواست تا در خصوص انتخاب وزیر نفت اظهار نظر کنند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی "مهر"، حداد عادل که پس از جلسه علنی مجلس بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نفت، در جمع خبرنگاران، سخن می گفت، اظهار داشت: در اصل 135 قانون اساسی تصریح شده که هیچ وزارتخانه ای بیش از سه ماه نباید از طریق سرپرستی اداره شود.

وی افزود: البته درگذشته هم در دولت آقای خاتمی، موارد مشابه پیش آمد و هنگامی که مجلس منتظر معرفی وزیر راه بود و وزیر پیشنهادی رای نیاورده بود. چند روزی بیش از سه ماه تا معرفی گزینه بعدی به طول انجامید اما نیازی به استفساریه از شورای نگهبان نشد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه اتفاقی که امروز افتاد، اتفاقی نادر بود، گفت: گرچه تعجب آور است که مجلس برای بار سوم به وزیر پیشنهادی رئیس جمهور رای اعتماد نداد، اما نباید این رای ندادن به معنای عدم همکاری مجلس با دولت تلقی شود.

حداد عادل خاطر نشان کرد که رئیس جمهوری می تواند در این خصوص از شورای نگهبان تفسیر بخواهد.

وی در عین حال تاکید کرد که تردیدی نیست که مجلس در همه جهات با دولت هماهنگ است و نمونه این هماهنگی تصویب متمم بودجه دولت بود که نمایندگان ملت اصرار داشتند باید به دولت کمک کنند.

حداد عادل در ادامه به نتیجه رسیدن مجلس و دولت در انتخاب وزیر نفت کابینه احمدی نژاد را تفاوت تشخیص در مصداق ها عنوان کرد و افزود: رئیس جمهور می خواهد دایره انتخاب مدیران از افراد شناخته شده کنونی فراتر برد که این امر فی نفسه پسندیده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس نگران کاردانی و تدبیر وزرای پیشنهادی است اظهار داشت: علت تردید مجلس در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی نگران نمایندگان برای اداره شدن وزارتخانه هاست و علت پیشنهاد چهره های کمتر شناخته شده توسط رئیس جمهور، علاقه او به وسعت بخشیدن به دایره مدیریت کشور است.

وی با بیان اینکه هر دو گرایش مثبت است، گفت: اما این دو گرایش با هم مطابقت پیدا نکرد، مجلس یک تشخیص دارد و دولت نیز بر اساس تشخیص خود عمل می کند. خواست هر کدام عمل به وظیفه است و نیت مجلس جز تقویت دولت نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد نمایندگان از عدم مشورت رئیس جمهور با مجلس شورای سالامی برای انتخاب وزیر پیشنهادی نفت گفت: مشورت رئیس جمهور با مجلس وظیفه قانونی او نیست.

حداد عادل ادامه داد: اگر وزیر پیشنهادی بدون مشورت هم معرفی شود، کار اشتباهی صورت نگرفته است، اما مشورت پسندیده تر است و آراء دولت و نمایندگان را به هم نزدیک می کند.

وی تاکید کرد: ما نیز خواستار مشورت دولت با مجلس در همه زمینه ها و امور هستیم.

خبرنگاری از حداد عادل در خصوص آخرین تحولات پرونده هسته ای ایران سوال کرد، رئیس مجلس پاسخ داد: امیدوارم آمریکا و سه کشور اروپایی و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیام مجلس در تصویب طرح الزام دولت به تعلیق اقدامات داوطلبانه هسته ای در صورت ارجاع پرونده ما به شورای امنیت که پیام ملت ایران است را دریافت و درک کرده باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی اضافه کرد: این پیام تاکیدی بر موضع گیری های ملت مبنی بر حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و معاهده NPT است.

رئیس مجلس همچنین در خصوص اعلام آمادگی کشورهای اروپایی برای ادامه مذاکرات بدون پیش شرط خود با ایران اظهار داشت: این تغییر رویکرد نشانه اراده ملت ایران است.

وی در خاتمه تاکید کرد: وقتی آنها می بینند ملتی تقاضای معقول و منطقی را مطرح می کند، در مقابل این چنین تصمیم گیری می کنند.

Copyright: gooya.com 2016