یکشنبه 13 آذر 1384

موسوي خوئيني‌‏ها: مساله اصلي حفظ جمهوري اسلامي است، هم جمهوريت و هم اسلاميت، ايلنا

- انجمن اسلامي بايد در درجه اول اسلامي باشد
- در دوران گذشته هم سلطنت و هم توده‌‏اي‌‏ها چون با مذهب در افتادند در نهايت ضد مردم شدند


تهران- خبرگزاري كار ايران

اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با موسوي خوئيني‌‏ها ديدار كردند.

به گزارش "ايلنا"، در اين ديدار ابتدا اعضاي انجمن اسلامي به بيان دغدغه‌‏ها و نظرات خويش پرداختند سپس سيدمحمد موسوي خوئيني‌‏ها با گرامي‌‏داشت ياد شهداي 16 آذر با اشاره به تاريخچه انجمن‌‏هاي اسلامي، گفت: انجمن‌‏هاي اسلامي از اول براي اسلام تشكيل شدند. از آنجا كه در آن زمان اسلام در دانشگاه غريب بود، دانشجويان دور هم جمع شدند و انجمن اسلامي را تشكيل دادند و البته باز هم بايد با همان فلسفه به انجمن‌‏هاي اسلامي توجه كرد. آن كساني كه آن روز انجمن‌‏هاي اسلامي را پايه‌‏گذاري كردند، مانند مرحوم مهندس بازرگان كه شخص با اخلاصي بود، در شرايطي اين كار را مي‌‏كردند كه نماز خواندن در دانشگاه شرمندگي داشت. افراد بايد از نظر روحي قوي مي‌‏بودند كه در دانشگاه نماز بخوانند. آن موقع حكومت هم مخالف اسلام بود و همراهي نمي‌‏كرد ولي الان حكومت آن طور نيست ولي برخي كه منتسب به حكومتند به گونه‌‏اي نظريه‌‏پردازي مي‌‏كنند كه باعث غربت شريعت و اسلام مي‌‏شوند و اين مساله از منظري ديگر مشابه همان دوران است.
وي افزود: در آن شرايط با چنين نيت حركتي شروع شد كه نتايج بسيار ارزشمندي داشت و البته اين حركت داراي فراز و نشيب هم بوده است، اين فراز و نشيب نبايد باعث شود كه مايوس شويم البته در زمان پيروزي نيز نبايد مغرور شويم، زماني بود كه در محيط‌‏هاي دانشجويي مسلمان‌‏ها به حال غيرمسلمان‌‏ها غبطه مي‌‏خوردند چون آنها اهل مبارزه و اسلحه به دست گرفتن بودند ولي در زمان ديگر شرايط تغيير كرد و بچه مسلمان‌‏ها از خودشان جرات نشان دادند. زماني آقاي مشكيني در خدمت امام (ره) به مناسبت ديدار خبرگان رهبري با ايشان -كه بنده هم عضو خبرگان و در خدمتشان بودم- مقداري حرف‌‏هاي ياس‌‏آلود از حوزه و روحانيون زدند كه امام فرمودند من قلبم پر از اميد است، اگر شما زمان رضا شاه را ديده بوديد، مايوس نمي‌‏شديد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در دوران حيات امام (ره) وقتي مسوولان كشور به ديدار امام مي‌‏رفتند، همه در مورد مهم‌‏ترين مسائل سياسي گفت‌‏وگو مي‌‏كردند و همه منتظر بودند ببنند نظر امام (ره) چيست. امام مي‌‏فرمودند كه مراقب باشيد خودتان را اصلاح كنيد و تزكيه نفس را فراموش نكنيد. من فكر مي‌‏كنم معناي اين حركت امام (ره) اين نبود كه امام از آن مساله مهم سياسي غفلت داشت ولي امام (ره) قبل و پيش از آنكه به آن مساله سياسي بپردازد، نگاهش به اين بود كه اگر اصلاح نفس نباشد، مشكلات ديگر پيش مي‌‏آيد.
خوئيني‌‏ها در ادامه با اشاره به بحث روشنكري ديني، افزود: روشنفكري ديني اين نيست كه دين را اصلاح كنيم بلكه بايد دريافت‌‏هاي ديني كه در طول زمان با فرهنگ‌‏ها و عادت‌‏هاي مختلف آميخته مي‌‏شود، پالايش شود. دوم اينكه به دليل رشد جوامع فهم از دين متكامل‌‏تر مي‌‏شود ولي متاسفانه گاه به اسم روشنفكري ديني از مرزها عبورمي‌‏شود. من در اينجا مي‌‏خواهم به نكته‌‏اي اشاره كنم و آن اينكه مباحث علوم انساني مانند علوم رياضي و فيزيك نيست كه با روان انسان سر و كار نداشته باشد، اين مباحث با خواست‌‏ها و جاذبه‌‏هاي درون انسان و نفرت‌‏ها و عشق‌‏هاي انسان‌‏ها ارتباط دارد، اگر كسي ارايه نظريه مي‌‏كند اين وسواس پيش مي‌‏آيد كه آيا فرد آن نظريه را با تفكر دقيق وعميق بيان مي‌‏كند يا اينكه از چيزي يا كسي بدش آمده و در نتيجه ذهنش هم معطوف شده به سمتي كه اين نظريه را در مخالفت با آن بيان نمايد البته اين به معناي اين نيست كه هركسي بحثي ارايه كرد، ما به دنبال انگيزه‌‏يابي باشيم.
وي تصريح كرد: اگر حكومت حقي از كسي ضايع كند، توجه كنيم كه نقد به آن كار آيا با نگاه دقيق و علمي است يا اينكه چون ناراحت هستيم، اين بحث را مطرح مي‌‏كنيم، چه طور مي‌‏شود فردي 20 سال پيش با تمام دلايل عقلي و نقلي از حكومت ديني دفاع مي‌‏كرده است ولي اكنون هزار دليل مي‌‏آورد كه نقض گفته‌‏هاي پيشين وي است و آن موقع درست نبوده است يا در كنار اين تغيير نظريه مسايل فردي و رنجش‌‏هاي شخصي هم دخالت دارد.
وي افزود: روشنفكري ديني از مرحله اول بايد دين را پذيرفته باشد نه اينكه اصل دين را هم مورد شك قرار دهد البته بايد تحقيق در مورد دين باشد ولي اين درست نيست بگوييم لازم نيست به چيزي ايمان داشته باشيم، انسان بدون ايمان به پوچي كشيده مي‌‏شود، انسان موجودي نيست كه يك لحظه موضوعي را بگويد، درست است و بعد بگويد درست نيست. نكته اول ايمان به دين است و بعد بايد دقت كنيم تئوري و نظريه‌‏اي كه ارايه مي‌‏شود واقعا حركت انديشه است يا هواي نفس است و چون آن چيزي را كه مي‌‏خواستيم به ما نداده‌‏اند روي دنده لج افتاده‌‏ايم.
موسوي خوئيني‌‏ها تصريح كرد: در مباحث روشنفكري ديني نبايد به سمتي برويم كه همه چيز را نابود كنيم، بياييم خودمان را اصلاح كنيم، بايد عادت كنيم مخالف ما هم انسان است و عقيده دارد و حق دارد، نبايد طوري رفتار كنيم كه گويي حاضر نيستيم رقيبان ما نفس بكشند.
وي با اشاره به اينكه در ايران جمعيتي كه از دين فاصله بگيرد، نمي‌‏تواند رشد كند، افزود: ايران كشورهاي مذهبي است و از قبل از اسلام نيز كشوري مذهبي بوده است. در ايران روشنفكر فاصله گرفته از مذهب هميشه خودش را خسته كرده است، جولان مي‌‏دهد ولي به جايي نمي‌‏رسد. اگر روشنفكران ديني زماني در غربت باشند، طولي نمي‌‏كشد گرايش عمومي به سمت آنان خواهد رفت، شما بدانيد كه گرايش ضد ديني در نهايت ضد مردم مي‌‏شود چون مردم مذهبي هستند و روشنفكر وقتي هر چه تلاش مي‌‏كند مي‌‏بيند در مردم تاثير ندارد آن وقت مردم را بي‌‏شعور و نفهم مي‌‏داند. در دوران گذشته هم سلطنت و هم توده‌‏اي‌‏ها چون با مذهب در افتادند در نهايت ضد مردم شدند.
وي با تاكيد بر ضرورت همزماني جريان‌‏هاي فكري با توده جامعه، گفت: روشنفكرترين محيط دانشگاهي است، انجمني موفق خواهد بود كه با عقايد ريشه‌‏دار مردم نزديك باشد، انجمن اسلامي حزب سياسي محض نيست. انجمن اسلامي تشكيل شد تا پايگاهي براي اسلام‌‏خواهان باشد. ترديد در اين مساله بي‌‏معني است، كسي كه بخواهد هويت اسلامي آن را تغييردهد، معني ندارد تحت نام انجمن اسلامي فعاليت كند كه يك كلوپ باشد كه هر كس با هر عقيده‌‏اي آنجا باشد. انجمن اسلامي در درجه اول بايد اسلامي باشد، اگر جمعيت كمي هم آمد مهم نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

موسوي‌‏خوئيني‌‏ها در پايان با اشاره به اينكه براي حركت اصلاحي بايد عوامل مختلف را در نظر گرفت، گفت: امام (ره) در دوران نهضت با احزاب هيچ همكاري نمي‌‏كرد حتي با نهضت آزادي كه پايه‌‏گذاران آن متدين بودند، امام (ره) مي‌‏گفت بايد زماني با آنها كار كنم كه بدانم چه مي‌‏خواهند بگويند، اگر الان قرار است از شوراي نگهبان انتقاد كنيم، نبايد با كسي همكاري كنيم كه بعد مي‌‏گويد چرا بايد اسلام شرط باشد؟
بايد ببنيم چه چيزي را مي‌‏خواهيم اصلاح كنيم، طوري عمل نكنيم يك وقت ببينيم كه مي‌‏خواهند همه چيز را كنار بگذارند. مي‌‏خواهيم به چه چيز اعتراض كنيم، اول همه مي‌‏گويند سياست مقدس نيست، بعد كسي ديگر مي‌‏گويد هيچ چيز مقدس نيست، ايمانيات هم مقدس نيست.
وي تاكيد كرد: البته كار مشكلي است كه هم از كل حركت دفاع و هم كارهاي خلاف به طوري كه ديگران سوء استفاده نكنند، انتقاد كنم. امام(ره) در زمان مبارزه با شاه مراقبت مي‌‏كرد هيچ موضوعي مبارزه با شاه را تحت‌‏الشعاع قرار ندهد، حتي عده‌‏اي آمدند بحث مبارزه با بهايي‌‏ها را پيش كشيدند، امام تاكيد مي‌‏كرد مواظب باشيد مبارزه با شاه تحت‌‏الشعاع قرار نگيرد، امام (ره) نمي‌‏گذاشت مساله اصلي فراموش شود، شما هم مواظب باشيد مساله اصلي فراموش نشود، مساله اصلي حفظ جمهوري اسلامي است هم جمهوريت و هم اسلاميت.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016