سه شنبه 22 آذر 1384

سخنگوي دولت: فيلم ديدار رييس‌جمهور با آيت‌الله جوادي آملي اصالت ندارد، رابطه با آمريكا موضوعيت ندارد، ايسنا

- موضوع سقوط هواپيما بايد با دقت پي‌گيري شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

سخنگوي دولت با اشاره به همزماني اولين برنامه‌ي جلسه‌ي هفتگي‌اش با اخبار مربوط به حادثه جانگداز سقوط هواپيماي سي - 130 و شهادت جمعي از اصحاب رسانه، گفت: ارتباط سخنگو و رسانه يك ارتباط خانوادگي و تاثر اين حادثه و فقدان اين عزيزان براي همه سخت است و براي برخي از مسوولان دولتي كه با اين مجموعه سر و كار دارند، خيلي سخت‌تر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) غلام‌حسين الهام روز دوشنبه در اولين جلسه‌ي مطبوعاتي خود در سمت سخنگوي دولت، با خبرنگاران ادامه داد: انس ما با اصحاب رسانه، انس ويژه‌اي است و با تمام نوساناتي كه وجود دارد، فقدان اين عزيزان براي همگي ما سخت است.

وي با اشاره به ناگواري اين حادثه‌ در عين حال آن را از جهت ديگر يادآور " خاطرات حماسي دوران دفاع مقدس كه خون خبرنگار و سرباز براي دفاع از وطن ريخته شد" دانست و خاطرنشان كرد: اين دو بخش براي ابلاغ پيام دفاع از سرزمين با يكديگر همرنگ و همسنگر شده بودند و ما يك بار ديگر شكوه همراهي را مشاهده كرديم.

سخنگوي دولت با تاكيد بر رسالت سنگيني كه رسانه‌ها بر عهده دارند، " رسالت آن‌ها را مانند رسالت انبيا" عنوان كرد و گفت: آن‌ها نيز در مسير هدف مقدسي كه دارند با خطراتي مواجه هستند. از اين جهت نيز بايد به اصحاب رسانه تبريك گفت كه روح خدمت و خطرپذيري در مسووليتي كه آن‌ها بر عهده دارند، وجود دارد.

الهام هم‌چنين ياد پرسنل ارتش كه در اين حادثه به شهادت رسيدند را گرامي داشت.

وي در ادامه از خبرنگاران حاضر در اين نشست خواست تا به احترام شهداي حادثه سقوط هواپيماي سي 130 قيام كنند و فاتحه بخوانند.

سخنگوي دولت در ابتداي اين بخش از سخنان خود ضمن تبريك ميلاد امام رضا(ع)، تقارن اين روز با اولين جلسه‌ي سخنگوي دولت و اصحاب رسانه را به فال نيك گرفت و يادآور شد كه آغاز كار دولت نيز در جوار مرقد امام رضا(ع) بوده است و ابراز اميدواري كرد كه دولت تمام توان خود را براي خدمت به كشور به كار گيرد.

وي با بيان اين كه از اين پس جلسات هفتگي سخنگوي دولت با اصحاب رسانه در روز دوشنبه هر هفته برگزار مي‌شود، خاطرنشان كرد كه در اين جلسات گزارشي از مصوبات جلسه‌ي هيات دولت ارائه كرده و به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد گفت.

الهام پس از گذري بر مهم‌ترين مصوبات دولت طي چهار ماه اخير، به سفرهاي استاني رييس‌جمهور اشاره كرد و گفت: همان‌طور كه وعده داده شده بود، ما درصدد هستيم كه دولت را به اعماق مناطق محروم كشور ببريم و در اين راستا تاكنون به دو استان محروم سفر كرده‌ايم. و در روز چهارشنبه (فردا) نيز هيات دولت، سومين سفر استاني خود را به سيستان و بلوچستان انجام خواهد داد. در اين سفر رييس‌جمهور ديدارهايي را با مردم و قشرهاي مختلف اين استان خواهد داشت و شنبه جلسه‌ي هيات دولت در اين استان تشكيل مي‌شود و مصوباتي مربوط به طرح‌هاي اين استان خواهيم داشت. اگر وقتي باقي ماند، ديگر امور را نيز مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

وي يادآور شد كه علاوه بر اين سفرها رييس‌جمهور به صورت سرزده به شهرهايي از جمله بم و قم نيز سفر كرده و برخي از مراكز صنعتي را مورد بازديد قرار داده است ولي اين سفرهل جزو سفرهاي استاني وي محسوب نمي‌شوند.

سخنگوي دولت بعد از تشريح مصوبات دولت در چهار ماه اخير به سوالات خبرنگاران در زمينه‌ي مسائل سياسي و اقتصادي پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اولين سوالي كه از سخنگوي دولت پرسيده شد در ارتباط با اقدامات دولت در مورد حادثه جانگداز سقوط هواپيماي سي 130 بود.

دكتر الهام در اين ارتباط گفت: در جلسه‌ي گذشته‌ي هيات دولت فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي حضور يافتند و گزارشي در ارتباط با حادثه و مسائل پيرامون آن ارايه دادند. مقرر شد كه كارگروه ويژه‌اي كه شامل متخصصان فني نيز هست، براي بررسي سانحه تشكيل شود.

وي با بيان اين‌كه اين كارگروه ويژه به صورت شبانه‌روزي در حال فعاليت است و مدارك موجود در اين زمينه را مورد بررسي قرار مي‌دهد، اظهار داشت: قرار شد هم‌چنين در كنار اين كارگروه، سازمان قضايي نيروهاي مسلح نيز اگر تخلفي در اين ارتباط وجود دارد، آن‌را مورد رسيدگي قرار دهد و در شعبه‌اي كه خود مشخص مي‌كند از بعد قضايي پي‌گيري كند.

الهام تصريح كرد: طبيعي است كه اين موضوع با دقت و حساسيت ويژه‌اي مورد رسيدگي قرار گيرد و تاكيد دولت نيز بر اين امر است. نيروهاي مسلح نيز بر اين قضيه تاكيد دارند.

سخنگوي دولت در ادامه با بيان اين‌كه رييس‌جمهور هم‌چنين در جلسه‌ي روز دوشنبه دولت بر اطلاع‌رساني در ارتباط با اين موضوع تاكيد كردند، اظهار داشت: ايشان گفتند اين كارگروه سخنگويي را انتخاب كرده و از طريق صدا و سيما مردم را در جريان روند كار قرار مي‌دهد.

وي در عين حال تاكيد كرد كه بررسي علل اين حادثه، به كار فني، حقوقي، قضايي، اداري و اجرايي نياز دارد؛ يعني بايد حوصله و دقت به خرج داده شود؛ زيرا اگر اين كار از دقت كافي برخوردار نباشد، بررسي طولاني‌تر مي‌شود.

الهام ادامه داد: دولت نيز مانند اصحاب رسانه نسبت به اين قضيه حساسيت دارد. من نيز معتقدم بايد اين حساسيت در رسانه بماند؛ ولي همان‌طور كه گفتم بايد زمينه‌اي فراهم شود كه اين امور با دقت پيش رود و تحت تاثير احساسات قرار نگيرد.

سخنگوي دولت، در مورد وظايف «سعيدلو» معاون اجرايي رييس‌جمهور در اين ارتباط هم گفت: آقاي سعيدلو مسوول پي‌گيري فني اين حادثه نيستند . ايشان فقط مسووليت پي‌گيري آسيب‌هاي اين حادثه را بر عهده دارد كه بعد از اين حادثه نيز با سرعت وارد عمل شدند و موضوع را مورد بررسي قرار دادند.

الهام افزود: رييس‌جمهور نيز بعد از اين‌كه بخش ضروري سفرشان در عربستان به اتمام رسيد، به رغم اشتياقي كه هر مسلمان دارد، به مدينه سفر نكردند و براي پي‌گيري امر به تهران برگشتند.

به گزارش ايسنا در ادامه، خبرنگاري در ارتباط با تجهيز ناوگان هوايي كشور از سخنگوي دولت پرسيد كه آيا دولت در اين ارتباط با توجه به تحريم‌هايي كه با آن مواجه هستيم، اقداماتي انجام داده است؟

الهام در پاسخ گفت: دولت براي تجهيز ناوگان هوايي و ريلي در جلسات خود مصوباتي داشته و اعتباراتي نيز از صندوق ذخيره‌ي ارزي به وزارت راه اختصاص داده است؛ اما بحث حمل و نقل نظامي بحث ديگري است كه بخشي از آن به تحريم‌ها نيز مربوط مي‌شود.

وي افزود: كشورهايي كه مدعي بودند سوخت هسته‌يي به ما مي‌فروشند و به ما تجهيزات مي‌دهند، سياست نادرست‌شان را در اين ارتباط نشان دادند. آنها نشان دادند حتي نيازهاي اوليه مانند دارو و قطعات را كه با حيات انسان سر و كار دارد مورد تحريم قرار مي‌دهند؛ چه رسد به موارد ديگر. البته من معتقدم ما بايد تلاش كنيم روي پاي خود بايستيم و با اتكا به توانمندي‌هاي علمي و اقتصادي خود بدون اتكا به ديگران امور را پيش ببريم. البته اين برداشت نشود كه دستگاه‌هاي مجري مانند سيستم ناوگان حمل و نقل در عرصه‌ي نظامي به حيات انسان‌ها بي‌توجه است. ما نيز معتقديم كه بايد با اطمينان كامل از سلامت سيستم حمل و نقل از آنها استفاده شود. ولي همانطور كه گفته شد در اين ارتباط مشكلات قطعات وجود دارد؛ ولي در مورد تعميرات و تجهيزات تا آنجا كه مي‌توانيم با اتكا به توانمندي‌هاي داخلي‌ مشكلات را حل مي‌كنيم.

خبرنگار ديگري از الهام در ارتباط با انتشار فيلمي در مورد ديدار احمدي‌نژاد با آيت‌الله جوادي آملي و هم‌چنين سخنان وي در آن ديدار پرسيد. سخنگوي دولت گفت: من خود در اين جلسه حضور داشتم و اين ديدار خصوصي با آيت‌الله جوادي آملي بود كه در همان موقع نيز از طرف بيت ايشان اجازه‌ي تصويربرداري داده نشد و فقط تصوير اوليه گرفته شد. بعد از انتشار اين فيلم من پرس و جو كردم و متوجه شدم كه در خود حوزه‌ي اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري نيز هيچ نوار و يا فيلمي در اين ارتباط وجود ندارد. همان‌طور كه گفتم اين جلسه يك جلسه‌ي خصوصي بود؛ يعني رسانه‌اي نبود و تا آنجا كه من مي‌دانم هيچ فيلم‌برداري صورت نگرفت. وقتي كه اين فيلم منتشر شد براي من نيز جاي سوال داشت كه اين چيست؟ . من در همين جا از دستگاه‌هاي قضايي مي‌خواهم اين موضوع را مورد پي‌گيري قرار دهند و اصالت فيلم را بررسي كنند. من معتقدم اين فيلم مونتاژ و توزيع شده و دقيقا بايد اين موضوع پي‌گيري شود. البته من بگويم كه رييس‌جمهورمان فردي رسانه‌اي است و موفقيت وي در انتخابات نيز به علت ارتباط رو در رويش با مردم بود. رييس جمهور رمز موفقيت خود را در اين ارتباط مي‌داند. رييس‌جمهور از مردم هيچ چيز پنهاني ندارد. كساني كه اين فيلم را در اختيار دارند تمام ديدار را منتشر كنند. در اين سفر رييس‌جمهور گزارشي ارايه كردند و آيت‌الله جوادي آملي به راه‌هاي مختلفي دولت را مورد تاييد قرار دادند و براي موفقيت دولت دعا كردند. به هيچ‌وجه رييس‌جمهور از امور ملكوتي براي پيشبرد كار خود استفاده نمي‌كنند. رييس‌جمهور داراي دكتراي مهندسي فني است و با علوم فني سر و كار دارد. ايشان 16، 17، 18 بلكه 20 ساعت در روز براي پيشبرد امور دولت كار و برنامه‌ريزي مي‌كند. دولت ما هم و غمش اين است كه امور را با استفاده از روش‌هاي علمي پيش ببرد و طبعا نيازي ندارد كه از جهات ديگري براي كار و تبليغات استفاده كند. رييس‌جمهور براي سخنراني در جلسات عمومي از مدت‌ها سخنراني خود را مورد بررسي و كار كارشناسي انجام مي‌دهند. شما توجه داشته باشيد آيت‌الله جوادي آملي فردي فقيه و فيلسوف است و مطمئنا نمي‌توان در محضر ايشان حرفي خارج از مباني، اصول و مسلمات اعتقادي زد. جالب اين‌كه اين حرف از سوي رييس‌جمهور زده شود و ايشان اين حرف را مورد تاييد قرار دهد! اين نشان‌دهنده‌ي اصالت نداشتن اين فيلم است.

سخنگوي دولت در عين حال گفت: با توجه به بيانات امام (ره) و مقام معظم رهبري كليات امور در انقلاب اسلامي با مدد خداوند پيش رفته است و ما مدد خداوند را مي‌توانيم در كلان كار و حوادثي مانند جنگ و دفاع مقدس مشاهده كنيم و نمي‌توانيم امداد خداوند را انكار كنيم. البته اين امداد بر كليت امور حاكم بوده نه بر افراد يا شخص خاصي. فيلمي كه در اين ارتباط منتشر شده فيلم مونتاژ شده و نادرستي است. دولت براي پيشبرد امور خود از روش‌هاي علمي استفاده مي‌كند. البته ايمان به خدا نيز از اركان اعتقادي ماست.

به گزارش ايسنا در ادامه خبرنگار ديگري در ارتباط با مذاكرات هفته‌ي آينده‌ي ايران در ارتباط با انرژي هسته‌يي پرسيد و هم‌چنين به شايعاتي مبني بر مذاكره‌ي ايران با آمريكا اشاره كرد و از الهام خواست كه در اين ارتباط توضيح دهد.

الهام گفت: بحث مذاكره با آمريكا موضوعيت ندارد.

وي ادامه داد: در ارتباط با انرژي هسته‌يي ما تاكيد كرده‌ايم كه داشتن آن حق ماست و مذكرات نيز در آينده در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود. ما اين مذاكرات را با رعايت چارچوب‌هاي كلي خود در مقررات آژانس پيش مي‌بريم ولي بر حق خود تاكيد داريم.

خبرنگار ديگري از الهام در ارتباط با سفرهاي استاني پرسيد و گفت: در اين ارتباط شبهاتي از جمله هزينه‌هاي سفر و هم‌چنين تعطيلي امور دولتي مطرح شده است.

الهام در جواب گفت: اين سفرها به اين جهت است كه دولت از نزديك مشكلات را ببيند و درك كند، با مردم ارتباط مستقيم داشته باشد و به قول معروف «شنيدن كي بود مانند ديدن؟» . مطمئنا ديدن امور در حل مشكلات تاثيرگذارتر خواهد بود. بسياري از اموري كه در تهران به راحتي قابل حل است در شهرستان‌ها با مشكل مواجه است. به نظر ما اين فرصت بسيار مناسبي براي بررسي مشكلات مردم است.

وي افزود: مبالغي كه در اين سفر هزينه مي‌شود بسيار اندك است و صحبت‌هايي كه در ارتباط با اين هزينه‌ها شده نادرست است. هيچ يك از امور دولتي در استان‌ها تعطيل نمي‌شوند و در سفر به استان‌ها مقامات در يك مكان دولتي كوچك اتراق مي‌كنند.

الهام گفت: صحبت‌هاي اين چنيني براي اين است كه دولت را در مركز زمين‌گير كنند. در حالي كه خود دولت نيز در ارتباط با هزينه‌ها حساس است و سعي مي‌شود كه هزينه‌ي زايدي نشود.

خبرنگار ديگري در ارتباط با سايت سخنگو از الهام پرسيد كه وي گفت: به زودي اين سايت فعال خواهد شد.

خبرنگار ديگري در ارتباط با مصوبات دولت در جلسات هيات دولت در استان‌ها پرسيد و گفت عده‌اي در ارتباط با اين مصوبات خدشه وارد مي‌كنند. الهام در جواب گفت: قبل از اين سفرها گروه‌هاي كاري از دولت، استانداري و نمايندگان مجلس براي شناسايي مشكلات تشكيل شده و اين مسائل را مورد بررسي قرار مي‌دهند؛ فعاليت‌هاي هيات دولت در اين استان‌ها بر اساس گزارش‌هاي اين گروه كاري است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در مورد اعتباراتي كه براي اين استان‌ها در نظر گرفته مي‌شود، گفت: بخشي از اين اعتبارات از محل اعتبارات غير مستمري است كه در قانون بودجه پيش‌بيني شده و در اختيار دولت است كه دولت با توجه به تشخيص خود در اين ارتباط برنامه‌ريزي مي‌كند. بخشي از اين اعتبارات نيز مربوط به تسهيلات بانكي است و بخشي از آن نيز مربوط به اعتبارات رياست‌جمهوري كه البته اين اعتبارات اندك است و در چارچوب قانون دولت به استان‌هايي كه مورد نياز است تخصيص مي‌يابد.

به گزارش خبرنگارايسنا، دكتر الهام در ادامه‌ي به چند سوال اقتصادي نيز پاسخ گفت.

وي در مورد كسري بودجه گفت: بحث كسري بودجه يك بحث جدي و واقعي است كه گويي نزديك به هشت هزار ميليارد تومان است و اين مسئله در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي نيز در حال بررسي است كه گزارش اوليه‌ را نيز اين سازمان در اين ارتباط ارايه داده است.

سخنگوي دولت افزود: عوامل مختلفي روي تنظيم بودجه و اعداد و ارقام آن دخيل هستند و همانطور كه گفتم اين مسئله در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسي است و ما منتظريم كه گزارش سازمان در اين ارتباط ارايه شود.

خبرنگار ديگري از الهام در ارتباط با توزيع سهام عدالت پرسيد كه وي گفت: يكي از مصوبات دولت مسئله‌ي توزيع سهام عدالت بود كه آيين‌نامه‌ي اجرايي آن نيز تصويب شده است. اين سهام عدالت شامل كليه‌ي خانواده‌هاي ايراني كه در داخل كشور زندگي مي‌كنند مي‌شود كه در درجه‌ي اول ايثارگران و خانواده‌هاي با درآمد پايين را شامل مي‌شود ولي دامنه‌ي شمول آن تمام خانواده‌هاي ايراني است.

سخنگوي دولت گفت: طبق آيين‌نامه‌ي اجرايي شركت‌هاي واسطه و سهامي غير دولتي در اين ارتباط تشكيل مي‌شوند كه اولين نمونه‌ي توزيع سهام عدالت تا پايان سال 84 به صورت آزمايشي در يك استان انجام مي‌شود.

الهام گفت: توزيع اين سهام عدالت از دهه‌ي فجر آغاز مي‌شود و با اين روال مردم در پيشرفت كشور سهيم مي‌شوند و محقق شدن آن تبعات مثبتي را براي خانواده‌هاي ايران به دنبال خواهد داشت.

Copyright: gooya.com 2016